VOCASTs guide til den gode pressemeddelelse:

Den digitale læser

Langt størstedelen af alle e-mails læses på mobile enheder – også blandt journalister. Det betyder, at der er et stigende behov for mobil- og tabletvenlige e-mails, og vi giver her nogle gode råd til, hvordan du sikrer en god oplevelse for dine modtagere. 

Vi foretrækker at læse vores e-mails på vores smartphone eller tablet, men alligevel glemmer vi at gøre det indhold, vi sender ud mobil venligt. Hvis der ikke satses på en “smartphone først”-strategi, så er det ikke garanteret, at du når ud til målgruppen. 

Det betyder, at kommunikationsfolk er nødt til at forholde sig til nedenstående huskeregler for at sikre, at deres budskab fremtræder som tiltænkt hos modtagerne på de mobile platforme:

1 – Reducér emnefeltet

Selvom det kan være fristende at skrive en lang og fyldestgørende tekst i emnefeltet for at sikre, at din e-mail trækker opmærksomhed, så har du ikke lige så meget plads på en mobil klient som på en desktop-klient. Du kan se meget mere i emnefeltet, når du planlægger din udsendelse på en desktop end din modtager kan se, når han eller hun modtager den på sin smartphone. Husk derfor at skrive et vitaminrigt og præcist emne, der opfordrer til at blive læst.

2 – Skriv et fængslende resumé

Resuméet er foruden overskriften med til at opsummere din historie, og det bør være så præcis og interessant som muligt. Resuméet bliver nemlig vist lige under emnefeltet på mobile enheder. Det udgør derfor en væsentlig del af beslutningsgrundlaget for, om modtageren klikker ind på din e-mail eller ej og bør derfor sælge historien. Indenfor den længde bør dit budskab stå klart frem og være indbydende for modtageren at læse mere om. Det er også vigtigt at forholde sig til, hvad der fremstår i emnefeltet, så emnet og resuméet understøtter hinanden.

3 – Brug korte afsnit og få billeder

Din modtager bruger næsten ingen tid på at læse din e-mail igennem, og derfor bør du undgå lange tekstafsnit, da en smartphone ikke vil nedskalere tekstens størrelse, og derfor er der risiko for, at afsnittene på en smartphone vil føles meget lange på grund af den mindre skærm. Pressemeddelelser skal generelt være korte, men i en e-mail øges behovet for at skrive kort yderligere. Kort, præcist og prioriteret. Du kan også linke videre til en mere omfattende uddybelse på dit website, hvor modtageren kan finde mere information, hvis det er nødvendigt.

Billeder er en nem måde at understøtte din historie på, da billeder generelt tager mindre tid at afkode. Sørg for at være selektiv om dine billeder i pressemeddelelser, da billeder kan optage meget plads i en e-mail, der læses på en smartphone.

4 – Reducer størrelsen på dine billeder

Billeder kan generelt opdeles i to forskellige størrelser: Mega-bytes(Mb) og pixels. Mb står for den størrelse dit billede fylder på en computer, mens pixels angiver mængden af prikker på langs og i højden, og dermed hvor bredt og højt det er.

Mailklienter bruger båndbredde på at downloade e-mails, så modtageren kan læse dem. Derfor er det en god idé at uploade tilpassede billeder til VOCAST, så din modtager ikke skal bruge tid på at downloade et billede på 1200x1800 pixels, der fylder et par Mb og giver en dårlig oplevelse.

Reducer i stedet dit billede til en max-bredde på 580 pixels – som er den maksimale bredde på en e-mail – og undgå for så vidt PNG-formater. Ikke alle e-mailklienter, hvad enten det er mobil, web eller desktop, understøtter PNG-formatet. Du risikerer derfor, at din modtager slet ikke ser dit billede, men istedet et “broken image”-ikon. Overvej i stedet at bruge JPEG eller GIF og endda animerede GIF’er til at få dit budskab ud.

5 – Animer din udsendelse med GIF’er

En animeret GIF består af en række billeder sat sammen i en tidslinje og kan virkelig få din e-mail til at skille sig ud. Men vær opmærksom på, at ikke alle mailklienter understøtter animerede GIF’er. Derfor er det vigtigt, at den animerede GIF er med for at illustrere dit budskab, men ikke indeholder vigtig information, som du ønsker skal ud til modtageren. Denne information bør holdes til teksten, så modtageren stadig kan fange budskabet, selv når GIF’er og billeder er blokeret i mailklienten.

6 – Hold dine links i live

Husk at tjekke links, før du sender din e-mail. Et dødt link til din vigtige historie eller produkt dræber interaktionen, og du mister modtageren. Brug derfor “Send test”-funktionen i VOCAST og ret indholdet, så dine modtagere får den bedste oplevelse. Sørg også for, at landingsiden er relevant, så modtageren ikke bliver forvirret.

Læs også, hvorfor det er vigtigt at tænke over layout og opbygning, inden du sender en pressemeddelse: VOCASTs guide til den gode pressemeddelelse: Layout og opbygning

Morten Hald

Morten Hald er frontend-udvikler og grafiker hos VOCAST. Han er desuden husets e-mailguru, brænder for funktionelt og smukt design, elsker at spille fodbold og har en passion for B2C-marketing.

ANDRE ARTIKLER

Kommunikation om sundhed og sygdom forpligter

Verdens Sundhedsdag er blevet sat i verden for at sætte fokus på sundhed, men det er faktisk et af de emner, som er sværest at kommunikere om. Vi har talt med Læger Formidler, som forsøger at gøre op med usandheder om sundhed og sygdom, og vi har spurgt dem, hvordan...

Kampen for ligestilling udfordrer kommunikationen

Kvindernes Internationale Kampdag er en oplagt mulighed for at få en stemme i ligestillingsdebatten og aktualisere dit pressearbejde. Men ligestilling kan være et ømtåleligt emne. Derfor har vi talt med ph.d. i medievidenskab Maja Rudloff om, hvad man skal tage højde...