BLIV KLOGERE PÅ REACH

Vi hos VOCAST ønsker, at I skal få det optimale ud af jeres pressearbejde, vi har derfor lavet en guide til, hvordan I bedst forstår og bruger vores reach, som er opgivet under de forskellige medier og journalister.

Hvad er reach?

Reach skal i VOCAST forstås som mediers og journalisters rækkevidde. Reach skal derfor ses som et estimat over, hvor mange forskellige personer det enkelte medie eller den enkelte journalist potentielt kan nå ud til.

Algoritmen i VOCAST

Den samlede reach udregnes ved hjælp af en algoritme på baggrund af de tal, der er opgivet under et medie eller en journalist. Den samlede reach kan derfor ikke udregnes ved blot at lægge oplagstal, læsertal og brugere sammen. Systemets algoritme skal sørge for, at den samme person ikke går igen og bliver talt flere gange. En læser til et landsdækkende medie kan samtidig følge mediets sociale medier og derudover tjekke nyheder på mediets website. Denne person ønsker vi kun at tælle med én gang i det samlede reach.

Oplagstal, læsertal, brugere, sidevisninger, sociale medier

Netop opdatering af mediekontakter er en af VOCAST’s største prioriteter. På det pågældende medie fremgår det, om de forskellige tal er angivet årligt/kvartalsvist/månedligt/ugentligt/dagligt. Dette stemmer overens med mediets udgivelsesfrekvens. F.eks. udkommer de fleste lokalaviser ugentligt. Derfor er den periode, der angives for lokalavisers oplagstal og læsertal, også ugentlig.

  • Oplagstal angiver, hvor mange printede eksemplarer der udgives af et medie. Dette tæller ikke med i den samlede reach, da tallet ikke er et udtryk for, hvor mange mediet reelt når ud til.
  • Læsertal er et estimat over, hvor mange der læser den fysiske udgave af et medie.
  • Brugere er en angivelse af mediets unikke onlinebrugere. Tallet er et udtryk for, hvor mange forskellige personer, der besøger det enkelte website. Hvis den samme person begiver sig ind på det samme website mere end én gang på en måned, tæller personen kun med i statistikken én gang, og det er uafhængigt af, hvor mange sider personen har set på websitet. Dog kan den samme person risikere at blive talt flere gange, hvis vedkommende både bruger sin computer og sin telefon til at tjekke nyheder. Brugere er altid opgivet månedligt.
  • Sidevisninger angiver, hvor mange sider der ses på mediets website. Hver gang en person trykker ind på en ny side på websitet, tæller det som én sidevisning. Går personen derfor fra forsiden til siden med seneste nyheder og videre ind på en artikel, så tæller det som tre sidevisninger. Antallet af sidevisninger er angivet for det totale antal sidevisninger på tværs af brugere og sider. Sidevisninger er altid opgivet månedligt, men det tæller ikke med i den samlede reach.
  • Sociale medier  Journalister og medier er derudover opdateret med antallet af følgere på deres sociale medier, såfremt de er på de sociale medier. Det kan dog forekomme, at journalister ikke har denne information offentligt tilgængeligt, og vi kan derfor ikke tælle tallet med i den samlede reach.

Vær opmærksom på…

Vi opdaterer også onlinetal for redaktioner, der ikke er onlineredaktioner, såfremt at mediet har et nyhedssite, og at vi kan finde frem til disse tal. Det gør vi, fordi disse redaktioner ikke nødvendigvis kun leverer nyheder til mediets printudgave.

Der er en tendens til, at flere medier ikke længere opgiver oplagstal. Hvis ikke I kan se oplagstallet på mediets profil, er dette årsagen. Desuden ser vi, at nogle af de landsdækkende medier ikke ønsker at være med i TNS Gallups måling af onlinetrafikken. Det gør det svært for os at opdatere onlinetal for disse medier. Vi forsøger så vidt muligt at lade det fremgå af profilteksten på mediet, hvis det er tilfældet.

På journalistens profil vil der ikke kun fremgå en personlig reach. Mediets reach vil også være på profilen, så I har mulighed for at se, hvor stor en rækkevidde journalisten har totalt set.

Sådan bruger du reach

Som nævnt er reach et estimat. Tallet angiver derfor ikke det nøjagtige antal personer, mediet når ud til. Det fungerer som et estimat over det maksimale antal personer, mediet kan nå ud til. Dermed ikke sagt, at hver historie bragt af mediet nødvendigvis når ud til det antal, som mediets reach angiver. Det samlede reach kan bruges til at få en fornemmelse af mediets størrelse, og det kan bruges til at sammenligne størrelsen på forskellige medier.

Derfor er det ikke nødvendigvis altid bedst at gå efter et medie, udelukkende fordi det estimerede reach er stort. Oftest kan det betale sig at vælge et medie, hvor stofområdet stemmer overens med det, jeres udsendelse omhandler.

Hvis I ønsker at få inspiration til, hvordan I øger sandsynligheden for at få medierne til at publicere jeres udsendelser, giver journalister her 10 råd til mere omtale

Om Odense Zoo

Kommunikationschef Rikke Skovlund

Kommunikationschef Rikke Skovlund

Odense Zoo arbejder målrettet for at bevare en sund bestand af truede dyrearter gennem samarbejde med naturbevarende organisationer i hele verden. Indsatsen kvalificeres af et stærkt samarbejde med forskningsinstitutioner. Indsatsen rækker ud over dyrene i Odense ZOO. Den rummer også et betydeligt engagement i naturbevarelse i Danmark og i udlandet. 

Katrine Quvang Hansen

Katrine Quvang Hansen er journaliststuderende på RUC og researcher hos VOCAST. Hun er passioneret omkring Christiansborg-journalistik og er en aktiv løber i sin fritid.

ANDRE ARTIKLER

Top 10: Nyhedsinfluenter på Twitter og Instagram

Vi har fundet en række journalister og værter, som klarer sig særligt godt på de sociale medier, og som derfor er et bud på nogle anderledes, men spændende influenter - nemlig nyhedsinfluenter. Nyhedsinfluenter, som vi kalder dem, er enten journalister eller værter,...

Guide: Sådan bruger du influenter i dit pressearbejde

Influent-marketing er en millionbranche i rivende udvikling. Derfor har vi taget en snak med Pernille Caroline Lotus, medejer af nordens største influent-bureau CUBE, om branchen og forskellige muligheder for at samarbejde med influenter - også når man ønsker at...

Engagement er nøgleordet blandt børn og unge

Den yngre befolkning i Danmark er en målgruppe, som kan være udfordrende at kommunikere til. Derfor har vi taget en snak med Aslak Gottlieb, specialist i kommunikation til børn og unge, for at høre, hvordan man bedst muligt tilrettelægger sin kommunikationsstrategi....