Valgkampens topemne: Tips til at kommunikere om miljø og klima

Klima er det emne, som interesserer både vælgerne og politikerne mest. Samtidig er Verdens miljødag lige rundt om hjørnet. Vi har derfor spurgt Danmarks Naturfredningsforening om, hvad de gør for at gøre klima og miljø mere nærværende.

Aktualiteten for miljø og klima har aldrig været højere – både nationalt og internationalt.

Der er en valgkamp i gang, hvor partierne kæmper om at være det mest klimabevidste parti, samtidigt med at klima er det emne, som vælgerne vægter højest. Derudover er det Verdens miljødag d. 5. juni, så der er ingen tvivl om, hvad der står øverst på dagsordenen for tiden.

Det er derfor oplagt at vinkle sin sag til noget, der er relevant for klimaet og miljøet. Men selvom de danske vælgere viser stor interesse for emnet, så kan det hurtigt blive abstrakt og til dels svært at forholde sig til.

– Klima er en kæmpe udfordring. Især fordi det lige nu handler mest om tal og politik. Folk kan ikke forholde sig til alle de tal og årstal. Det er nødt til at blive konkretiseret så meget som muligt. Skab billeder i modtagerens hoved. Du taler jo ikke om CO2 kvoter med dine veninder, siger digital redaktør hos Danmarks Naturfredningsforening, Sanne Liv Lembrecht Buggeskov.


Sanne Liv Lembrecht Buggeskov
32 år
Redaktør for digitale og sociale medier hos Danmarks Naturfredningsforening
Bosat i Hornbæk

“Mød folk, hvor de er”

Danmarks Naturfredningsforening er Danmarks største grønne NGO og kommunikerer dagligt gennem både deres sociale medier og nyhedsbreve. De fokuserer bl.a. på indhold om, hvad den enkelte kan gøre for miljøet og naturen.

– Det handler meget om at møde folk, hvor de er, når de er der. Udgangspunktet er for eksempel nu, at det er forår og næsten sommer, og alle med have og altan skal i gang med at plante. Vi kan ramme dem ved at tale direkte til dem og give dem tips til en vild have og give planteriet mere mening. Vi giver ekspertviden fra os i form af, hvad der er det rigtige at gøre, og hvilke blomster og planter man skal spørge efter, hvis man for eksempel vil hjælpe sommerfugle i sin have, forklarer Sanne Liv Lembrecht Buggeskov.

Generelt bruger Danmarks Naturfredningsforening sæsonerne til at aktualisere snakken om miljø og klima. Det er nemlig ikke kun foråret, der lægger op til fokusere på, hvordan brugerne selv kan involvere og engagere sig i naturen.

– Natur og sæson hænger meget sammen, og der er altid nye oplevelser og muligheder, som vi kan dele med brugerne. Formålet med vores kommunikation er i sidste ende at motivere folk til at engagere sig i at skabe forandring til fordel for natur, miljø og klima. Det stiller krav til indholdet, at det er brugernært, relevant og lige til at gå til, hvad end det handler om at danne sig en mening eller gøre noget aktivt, siger hun.

Sommerfugle og bier er populære

Og netop danskernes stigende interesse for miljø og klima oplever Danmarks Naturfredningsforening også.

– Vi kan helt klart mærke en ændring i forhold til interessen. Vi kommunikerer til flere, og vi oplever også, at engagementet er større på specifikke sager. Vi har en god dialog med vores brugere, og vi er gode til at skabe nyt relevant indhold på baggrund af den dialog, siger Sanne Liv Lembrecht Buggeskov.

Hun fortæller også, at brugerne overordnet set har stor interesse for natur og biodiversitet, og i den kategori har især indhold om sommerfugle og bier klaret sig godt. Det har blandt resulteret i en hel side om sommerfugle på Danmarks Naturfredningsforenings hjemmeside.

– Især i år er sommerfugle populære. Sommerfugle er da også ubetinget positive i forhold til bier, fordi nogle forbinder bier med, at de stikker. Både sommerfugle og bier tillader også en snak om alvoren i, at flere og flere insekter forsvinder. Og med sommerfugle får vi alle niveauer med – specielt det hverdagsnære niveau, hvor folk selv kan være med til at gøre en forskel, forklarer hun.

– Vi fornemmer generelt, at folk gerne vil gøre en forskel, og at de ikke venter på politikerne mere. Danskerne har fået øjnene op for, at natur, miljø og klima er alfa omega for vores fremtidige eksistens, så det afføder naturligvis en lyst til at handle. Den lyst forsøger vi at imødekomme med vores kommunikation, slutter digital redaktør Sanne Liv Lembrecht Buggeskov.

Læs også: EU bliver kun stærkere af kritik

Malene Bak Nielsen har arbejdet som News Media Researcher hos VOCAST siden april 2017. Hun læser en kandidat i Journalistik og Kommunikation ved Roskilde Universitetscenter samt dyrker sin passion for PR og Politik. Derudover har hun været journalistpraktikant hos Danmarks Naturfredningsforening. 

ANDRE ARTIKLER

Engagement er nøgleordet blandt børn og unge

Den yngre befolkning i Danmark er en målgruppe, som kan være udfordrende at kommunikere til. Derfor har vi taget en snak med Aslak Gottlieb, specialist i kommunikation til børn og unge, for at høre, hvordan man bedst muligt tilrettelægger sin kommunikationsstrategi....

Agurketiden er over os – eller er den?

Det meste af Danmark er på ferie, og det er nyhedernes lavsæson. Vi har derfor spurgt nogle medier, om det kan betale sig at sende pressemeddelelser ud i denne periode, og om agurketiden overhovedet stadig findes. Agurketiden beskriver den periode på året, hvor der er...

EU bliver kun stærkere af kritik

Snart skal Danmark og de andre medlemslande i EU til stemmeurnerne for niende gang til et Europa-Parlamentsvalg. Dog halter både stemmeprocent og folkelig interesse bagud. Ifølge professor i Statskundskab og EU-ekspert Peter Nedergaard kan det skyldes, at vi ikke er...