Styrk din visuelle kommunikation og identitet

Hos VOCAST hjælper vi virksomheder og organisationer med at opsætte deres digitale presserum og visuelle identitet. En af dem er Zoologisk Have København, hvor image banken er blevet en integreret del af deres digitale tilstedeværelse.

Vigtigheden af billeder og visuel kommunikation i dit PR-arbejde er ikke til at tage fejl af. Billeder kommunikerer stærkere end tekst, og studier viser, at vi husker indhold bedre, hvis vi ser det, end hvis vi læser det. Gode pressebilleder får flere til at læse dine tekster, og ifølge teknologimediet Mashable fremgår det, at 80% af alle journalister og influenter i højere grad dækker nyheder, der er ledsaget af et billede.

Hos VOCAST har vi taget en snak med Jacob Munkholm Hoeck, presse- og kommunikationschef Zoologisk Have København, om, hvordan en image bank fra VOCAST har givet dem mulighed for at sikre en høj kvalitet i leveringen af visuelt indhold til de danske medier og journalister.

Hvad er en image bank?

En image bank er en integreret del af dit digitale presserum og website, hvor redaktører, journalister og andre pressekontakter kan tilgå dine pressebilleder på en brugervenlig og effektiv måde. Image banken er bygget op, så man kan søge, filtrere og selektere lige præcis de billeder, man har brug for, i lige præcis den opløsning man har brug for, hvad enten de er til web eller print. 

Desuden giver image banken dig værdifulde data og statistikker om downloads og besøgende over tid. Hvilket billede hitter mest? Hvilken redaktør eller journalist har besøgt dit digitale nyhedsrum? Image banken har en indbygget rækkeviddeintelligens, som gør det muligt for dig at identificere, hvilke billeder der er downloadet af hvem og hvor de fra.

Se et eksempel på, hvordan en image bank kan se ud i bunden af artiklen. 

Én image bank – flere funktioner

Hos den københavnske ZOO har image banken flere funktioner, der har gjort det nemmere at dele billeder med pressen. 

– Først og fremmest bruger vi den som en billeddatabase, som egentlig bare ligger som en del af vores hjemmeside og passer sig selv. Vi uploader billeder af stort set alle vores dyr, de nyeste dyreunger, begivenheder, events og stemningsbilleder fra de skiftende sæsoner i ZOO. Tidligere fik jeg relativt ofte opkald fra både små og store medier, som skulle bruge et billede til en artikel, som jeg skulle sidde og finde og sende videre. Det gør jeg stort set ikke længere, og jeg kan se i statistikken, at der løbende bliver downloadet billeder uden, at jeg har haft noget med det at gøre, forklarer Jacob Munkholm Hoeck. 

Udover at image banken fungerer som en integreret del af ZOO’s digitale presserum, bruger Jacob Munkholm Hoeck også image banken aktivt i forbindelse med aktuelle begivenheder. Det var blandt andet, da pandaerne kom til Danmark i 2019, at ZOO blev klar over, at de ville få brug for et værktøj, der kunne hjælpe dem med at håndtere den store mediedækning.

– Da vi skulle have pandaerne, vidste jeg godt, at vi ville få rigtig travlt, og at det ville være de samme fotos, som skulle bruges igen og igen. Derfor var jeg ikke tvivl om, at vi ville få brug for noget, som kunne fungere mere eller mindre af sig selv. Både så pressen selv kunne finde det inde på vores hjemmeside, og så jeg kunne sende noget til dem via et link, som man kan med image banken, siger Jacob Munkholm Hoeck og understreger effektiviteten i at have en image bank:

– Det nemmeste for mig er at vælge de ti bedste billeder ud af de tusinde, som vores dygtige fotograf har leveret, og lægge dem ud som en pakke i billedbanken, som jeg kan linke til, når jeg sender en aktuel nyhed ud.

Jacob Munkholm Hoeck

Jacob Munkholm Hoeck er presse- og kommunikationschef hos Zoologisk Have København. Han er kommunikationsuddannet og har været presseansvarlig på Forlaget Gyldendal.

Udnyt kvaliteten og styrk den visuelle fortælling

Kvaliteten af de pressebilleder, der bliver taget i dag, er ofte så god, at journalisterne kan bruge dem direkte i deres artikler. Dette er fordelagtigt på to måder; du har kontrol over den visuelle fortælling, der bliver fortalt om din virksomhed i medierne, og det hjælper journalisterne i en hverdag fyldt med deadlines. Det er noget, Jacob Munkholm Hoeck kan genkende fra sin hverdag:

– Pressemæssigt giver det os et professionelt ansigt, når journalisterne kan finde det materiale, de skal bruge derinde. Det er en kæmpe hjælp at kunne henvise journalisterne til image banken og give dem muligheden for at vælge mellem mange forskellige fotos. Det er en dejlig generøs ting at kunne give videre til pressen – og så er det brugervenligt. Det giver mig en god og sikker fornemmelse af, at vi leverer det, vi skal levere til pressen på det punkt, siger Jacob Munkholm Hoeck.

 

Er du interesseret i at lære mere om en image bank fra VOCAST, kan du klikke her, eller kontakte os direkte på support@vocast.com

 

Fotokreditering: Frank Rønsholt, Zoologisk Have København image bank.

Maja Bak har arbejdet som News Media Researcher hos VOCAST siden august 2019. Hun læser en bachelor i Kommunikation og Digitale Medier ved Aalborg Universitet i København. Hun interesserer sig for digital PR, og hvordan kommunikation tilpasses forskellige medier, platforme og modtagere

Andre artikler

Kommuniker forståeligt: Sådan formidler du din faglige viden

Kommuniker forståeligt: Sådan formidler du din faglige viden

Når du skal formidle faglig viden, kommunikerer du med en modtager uden for dit felt, som kan have svært ved at forstå dit budskab. Der findes heldigvis en række teknikker, du kan bruge, og dem løfter vi sløret for her.Det kan være noget af en opgave at formidle ens...

Retsag forligt

Retsag forligt

VOCAST og Ritzau har haft en verserende retssag som følge af, at Ritzau i forbindelse med en kundeoverdragelse i sommeren 2018 fik en uberettiget indsigt i Vocast’s applikation. Den mellem parterne værende tvist har ikke været forhandlet i Retten, idet parterne i...

Kommunikerer du om følsomme emner? Husk dit forarbejde

Kommunikerer du om følsomme emner? Husk dit forarbejde

Det stiller helt særlige krav til dig og dit forarbejde som kommunikatør, når du skal kommunikere om følsomme eller kontroversielle emner. Vi har talt med pressechef i Psykiatrifonden, Sarah Boss, om, hvordan du skal gribe det an. ​Psykiatrifonden sætter fokus på...