Sådan skal du forholde dig kommunikativt til VM i Qatar

Fodbold-VM i Qatar sparkes i gang d. 20. november. Hvordan skal du forholde dig til det antiklimaks, som årets sportslige højdepunkt har udviklet sig til at være? Og hvordan påvirker det kommunikationen om mesterskabet? 

Vinterens VM i fodbold handler ikke bare om fodbold. Det er resultatet af en 10 år gammel og veldokumenteret korrupt lodtrækning af værtsland til VM. I løbet af årene har Amnesty International fulgt situationen i Qatar nøje, og de har givet flere “Reality Checks”, der rapporterer om et regime og et fodboldmesterskab, der bygger på grove brud på menneskerettighederne.

Vinterens slutrunde er blot en del af en lang række sportslige begivenheder i Qatar. Landet uden infrastruktur, klima eller kultur for sådanne arrangementer har tidligere afholdt verdensmesterskaber inden for både atletik, svømning, håndbold og cykelsport.

Stanis Elsborg

Stanis Elsborg er senioranalytiker i Play the Game, hvor han arbejder for at styrke idrættens etiske standarder ved at fremme demokrati, åbenhed og ytringsfrihed. 

Stanis Elsborg, senioranalytiker i Play the Game, forklarer, hvad sport egentlig betyder for Qatar.

“For Qatar er sport en helt central del af deres vision frem mod 2030 – en omfattende reformplan. De sidste 20 år har Qatar investeret massivt i sport, primært af politiske årsager. Der er ingen tvivl om, at VM i Qatar 2022 har været en game changer i forhold til, hvor meget forholdet mellem sport, politik og menneskerettigheder bliver diskuteret.”

Dermed påvirker det altså, hvordan der bliver kommunikeret om sport. Og her er Sportswashing et helt centralt nøgleord:

Sportswashing beskriver, hvordan sporten bruges af stater, organisationer, firmaer eller personer til at forbedre omdømme og offentlig opfattelse. Derfor bliver det ofte kaldt sportswashing, når sport bliver brugt som en form for PR og propaganda af stater, der er kendt for systematisk og alvorlig undertrykkelse af menneskerettighederne. Det er ikke nødvendigvis direkte forbundet til sporten – sportswashing handler om at fjerne fokus fra kritiske forhold ved eksempelvis at præsentere omverdenen for flotte stadionanlæg og hoteller fyldt med smilende mennesker.”

– Amnesty International Danmark

Annette Stubkjær Rimmer, politisk rådgiver i Amnesty International Danmark, understreger, at kommunikationen om sport også inkluderer en samtale om menneskerettigheder. Altså er man nødt til at tage højde for to ting på én gang, når man skal kommunikere om sport. Stanis Elsborg fra Play the Game uddyber, hvordan man skal informere om begge sider af medaljen:

“Denne gang vil problematikken omkring menneskerettigheder blive diskuteret i den brede befolkning samt mellem fodboldfans både på og uden for stadion. Det gælder også for aktører som DBU, der bliver konfronteret med de moralske dilemmaer i langt højere grad end tidligere. Det stiller større krav til den type organisation, som på den ene side skal skaffe sportslige resultater og på den anden side ønsker ‘at være en del af noget større’, som de selv siger.”

Det handler altså om et større samfundsansvar. Forud for mesterskabet udtrykker Stanis Elsborg, at det vigtigste for virksomheder og organisationer verden over er at handle og kommunikere på et så informeret grundlag som muligt. Det handler både om at sikre viden og åbenhed om FIFA som organisation og om Qatar som land og verdensnation.

Steen Vallentin

Steen Vallentin er professor på Copenhagen Business School, hvor hans forskning er centreret om CSR (corporate social responsibility) og bæredygtig udvikling i bred forstand.

Steen Vallentin mener, at vores moralske kompas er fleksibelt i fordhold til, hvordan vi forholder os til fodbold og sport helt generelt.

“VM i Qatar symboliserer et større problem med sportens korruption og kommercialisering i en grad, vi sjældent har set magen til. Vi taler allesammen om, hvor forfærdelige forholdene er i Qatar, men samtidig er der intet, der kan samle den danske befolkning som fodbold.”

Det understreger sportens sociale ansvar og vigtige rolle. Sportsforbund og andre involverede aktører er også centrale fortalere for tolerance, antiracisme og antisexisme i idrætten. I kommunikationen om det kommende verdensmesterskab i fodbold er det derfor nødvendigt at inkludere alle sider af sagen – og ikke udelukkende fokusere på sporten.

Det er dermed vigtigt at finde den rigtige balancegang. Ifølge Steen Vallentin kan man kommunikere, at man helt grundlæggende er imod det, der sker i Qatar, på mange forskellige måder. 

“Vi må prøve at få noget positivt ud af det. Forstå mig ret, altså vi må bruge anledningen til at rette kritik og opmærksomhed mod de brud på menneskerettighederne, som vi er blevet konfronteret med. I bedste fald kan det være med til at løfte indsatsen, så vi får udrettet noget, og måske undgår at en tilsvarende beslutning bliver truffet igen. Hvis ikke, har alt det her været for ingenting – bare et show der på ingen måde er ofrene værdigt.”

Annette Stubkjær Rimmer, Stanis Elsborg og Steen Vallentin er enige om den vigtige balancegang i kommunikationen om vinterens verdensmesterskab i fodbold. Samtidig med at fodboldspillerne skal støttes kamp efter kamp, er det helt afgørende at inkludere sportens politiske aspekt og menneskers grundlæggende rettigheder i kommunikationen om begivenheder som denne.

 

Anna Maud Hersvik har arbejdet som Norwegian News Media Researcher i VOCAST siden august 2020. Hun har en bachelor i medievidenskab fra Universitetet i Bergen, og læser en kandidat i kommunikation på Aalborg Universitet i København. Hun interesserer sig for politik, journalistik og hvordan man håndterer det digitale og fragmenterede medielandskab.

Artiklen er oversat af Maria Salina Nedergaard Mortensen

ANDRE ARTIKLER

Brug TikTok i jeres kommunikations- strategi

Brug TikTok i jeres kommunikations- strategi

TikTok er det hurtigst voksende sociale medie i verden, og med dets flere millioner brugere er det i dag en af de største sociale medie platforme. Spørgsmålet er bare, hvordan man som virksomhed skal benytte det sociale medie, der ellers er kendt som et medie for...

Madinfluenter er eksperter i kommunikation om mad og sundhed

Madinfluenter er eksperter i kommunikation om mad og sundhed

I kampen om opmærksomhed og popularitet på sociale medier klarer en bestemt gruppe sig særlig godt - nemlig madinfluenter. Hvad er opskriften bag succesen, og hvad kan influenterne bidrage med? ​Madlavning og bagning favner bredt på sociale medier og har en evne til...