Få mere interaktion med dine modtagere

Mængden af indhold vokser eksponentielt i disse år, og derfor bliver vi som indholdsforbrugere bedre og bedre til at prioritere, hvilket indhold vi forbruger. Vi har samlet seks råd, der øger sandsynligheden for at dine budskaber trænger igennem til dine modtagere.

Det rigtige emne til den rigtige mail

Vi har sagt det før og siger det igen. Sørg for at have præcise emnelinjer og en resumétekst, der passer til indholdet. Vi modtager og sender mange e-mails hver eneste dag, og hvis emnelinjen og resuméteksten ikke stemmer overens, vil modtageren have større tendens til at skippe videre til næste e-mail i indbakken. Du kan med fordel bruge en “send test”-funktion til at se, hvordan din resumétekst ser ud i modtagerens indbakke.

Statisk billede

Hold det kort og overskueligt

Med tanke på de mange e-mails, vi modtager hver dag, er det en stor fordel at gøre din e-mail overskuelig. Gør brug af overskrifter og punktopstillinger til at dele din e-mail op. Hold sætningerne korte og præcise. Lange tekstpassager og -afsnit gør, at e-mailen føles længere, end den behøver være. Leg med sproget og brug færre ord til at få budskabet igennem.

Punktopstilling

Selvom det måske ikke er den mest inspirerende mail, Twitter har sendt ud, så er den dog let og overskuelig at afkode. Man kan nemt se, hvilke ting der er ændret, og de linker endda videre til de enkelte dele, så jeg kan tage affære med det samme.

Brug pladsen “over folden” med omtanke

Folden refererer til det punkt i e-mailen, hvor indholdet ikke kan ses, altså der hvor man skal scrolle for at se resten. Sørg for at bygge indholdet op til at have “call-to-action” under folden. Brug evt. en “preview”-funktion til at tjekke, hvor folden typisk ligger. Hvis du ikke kan regne ud, hvad du får ud af at læse videre “over folden”, så skal indholdet lige rettes til.

Under folden

CodePen vil gerne gøre opmærksom på deres nye feature og forklarer kort, hvad det går ud på, og hvad jeg får ud af det over folden. Under folden kan jeg lige skimte en blå, knap-lignende rektangel, som er deres “call-to-action”. De får altså vakt min interesse over folden og får mig til at scrolle for at tilmelde mig og afslører dermed yderligere indhold.

Ryd op i rodet

Fokuser i højere grad på ét “call-to-action” eller én vinkel i din e-mail. Få dine modtagere til at bruge (det meste af) deres tid på ét emne istedet for at sprede deres koncentration ud over flere tilbud eller historier. Tænk på, hvilken adfærd du ønsker fra dine modtagere. Er det et køb, et klik eller at gøre et indtryk? Hvad vil du gerne fortælle? Gør dig klart, hvad du vil opnå og arbejd ud fra det.

Hold dig til én CTA-knap pr. mail

Det kan næsten ikke siges klarere. Emne-feltet siger præcist det, jeg forventer at se i mailen og endda med en lille opfordring om at skynde mig, ellers går jeg glip af at spare penge! Den originale mail er lidt længere, men der er kun én “call-to-action”-knap i mailen, så det er nemt at finde ud af, hvad jeg skal trykke på.

Brug fængende billeder

Billeder kan sige mere, end du kan med ord, så sørg for at bruge grafik, animerede GIF’er og billeder til at understøtte budskabet i teksten.

Google Analytics App

Google forklarer her deres nye app med en animeret GIF for at gøre mailen mere interessant og fængende.

Hold dine links i live

Husk at tjekke links, før du sender din e-mail. Et dødt link til din vigtige historie eller produkt dræber interaktionen, og du mister modtageren. Brug evt. en “send test” funktion og ret indholdet, så dine modtagere får den bedste oplevelse. Sørg også for, at landingsiden er relevant, så modtageren ikke bliver forvirret.

Læs også, hvad du skal tage højde for, når du opbygger en pressemeddelelser: VOCASTs guide til den gode pressemeddelelse: Layout og opbygning

1 – Brug flere billeder i din kommunikation, da de er hurtige at afkode og understøtter dit budskab

2 – Vær bevidst om, hvilket materiale du sender til dine modtagere og sørg for at alle vil kunne opfange dit budskab, selvom de ikke kan se dine billeder eller animationer.

3 – Leg med sproget og gør dine emne-felter mere interessante og oplysende, så det er nemt at finde frem til kernen i hvorfor man bør åbne din e-mail

4 – Driv modtagerne over på dit website eller webshop med knapper, fremfor almindelige links og skab mere trafik til dine historier eller produkter

5 – Test altid dine udsendelser før de rammer dine modtagere, så du sikrer at de får en god oplevelse af dit brand

Morten Hald

Morten Hald er frontend-udvikler og grafiker hos VOCAST. Han er desuden husets e-mailguru, brænder for funktionelt og smukt design, elsker at spille fodbold og har en passion for B2C-marketing.

ANDRE ARTIKLER

EU bliver kun stærkere af kritik

Snart skal Danmark og de andre medlemslande i EU til stemmeurnerne for niende gang til et Europa-Parlamentsvalg. Dog halter både stemmeprocent og folkelig interesse bagud. Ifølge professor i Statskundskab og EU-ekspert Peter Nedergaard kan det skyldes, at vi ikke er...

Vejen til den politiske dagsorden

Folketingsvalget er netop blevet udskrevet. Samtidig er der valg til Europa-Parlamentet. Som organisation kan det være udfordrende at få taletid under en valgkamp, da mediernes prioritering af historier er knivskarp, og konkurrencen er hård. Derfor har vi hos VOCAST...

Kommunikation om sundhed og sygdom forpligter

Verdens Sundhedsdag er blevet sat i verden for at sætte fokus på sundhed, men det er faktisk et af de emner, som er sværest at kommunikere om. Vi har talt med Læger Formidler, som forsøger at gøre op med usandheder om sundhed og sygdom, og vi har spurgt dem, hvordan...