Odense Zoo: Manuelt arbejde hører fortiden til

Hos Odense ZOO er VOCAST blevet en integreret del af det daglige pressearbejde. Det er kommunikationschef, Rikke Skovlund, der er den primære bruger, og for hende har systemet nogle klare fordele, i forhold til hvordan de håndterede samme stykke arbejde førhen. Vi har taget en snak med Rikke Skovlund om, hvordan de bruger VOCAST i det daglige arbejde, og hvordan det har hjulpet deres kommunikation.

 

20.02.2018

Mindre manuelt arbejde

– Distribueringen er anderledes end tidligere. Det er efterhånden en del år siden, vi startede samarbejdet med VOCAST, men før det gjorde vi tingene på en meget gammeldags facon, hvor det hele foregik manuelt. Vi havde en mailing-liste, som vi sendte pressemeddelelser ud til, men det var ikke noget, vi brugte meget tid på at opdatere. Derfor var det også svært at fange, når der kom nye journalister eller medier på banen, som vi gerne ville have fat i, siger Rikke Skovlund. 

Det er ikke kun mængden af manuelt arbejde, der er mindsket hos Odense ZOO. Ifølge Rikke Skovlund giver det også ro i maven at vide, at de kontakter, hun sender materiale ud til, bliver opdateret løbende.

– Det, vi har behov for, er at være 100 % skarpe på, hvem der sidder på de forskellige redaktioner, hvad de hedder, hvad deres kontaktoplysninger er, og at oplysningerne er de seneste nye. Trygheden ved, at det ansvar ligger hos VOCAST og ikke hos os, er alle pengene værd, fortæller hun. 

Databasen som et redskab

Netop opdatering af mediekontakter er en af VOCAST’s største prioriteter. Vores team af researchere gør derfor alt, hvad de kan, for at de oplysninger, der ligger i databasen, er pålidelige og brugbare for vores kunder. Det er vigtigt for VOCAST, at kunderne kan være sikre på, at de sender materiale ud til en aktiv mailadresse og en relevant journalist.

– I forhold til lokalmedier i Odense ved vi, hvad der rører sig, men når det kommer til nationale medier, kan der nemt være ændringer, vi ikke opdager, eller medier indenfor et bestemt emnefelt, vi ikke er klar over eksisterer. Den slags bruger vi nu VOCAST til, siger Rikke Skovlund.

Udover at søge mediekontakter frem, bruger Odense ZOO også databasen som et redskab til at følge med i, om de rammer de medier og journalister, de ønsker.

– Når vi har lavet en udsendelse gennem VOCAST, kan vi bagefter se en statistik over, hvor mange der har åbnet beskeden, og hvor mange der har klikket på indholdet. Det er selvfølgelig interessant for os at vide, når vi gerne vil ramme en specifik journalist eller have en bestemt redaktion i tale. Hvis vi kan se, at en besked ikke er blevet åbnet, kan vi gøre journalisten opmærksom på, at der ligger noget, vi gerne vil have, at vedkommende ser, eller vi kan sende meddelelsen videre til en kollega, slutter Rikke Skovlund.

Læs også hvordan du kan forbedre dine responstal: Få mere interaktion med dine modtagere

Om Odense Zoo

Kommunikationschef Rikke Skovlund

Kommunikationschef Rikke Skovlund

Odense Zoo arbejder målrettet for at bevare en sund bestand af truede dyrearter gennem samarbejde med naturbevarende organisationer i hele verden. Indsatsen kvalificeres af et stærkt samarbejde med forskningsinstitutioner. Indsatsen rækker ud over dyrene i Odense ZOO. Den rummer også et betydeligt engagement i naturbevarelse i Danmark og i udlandet. 

Nanna Østerby

Nanna Østerby er journaliststuderende og researcher hos VOCAST. Hun har en særlig passion for undersøgende journalistik, kreativitet med ord og at rejse til steder ingen andre gider.

ANDRE ARTIKLER

Guide: Sådan bruger du influenter i dit pressearbejde

Influent-marketing er en millionbranche i rivende udvikling. Derfor har vi taget en snak med Pernille Caroline Lotus, medejer af nordens største influent-bureau CUBE, om branchen og forskellige muligheder for at samarbejde med influenter - også når man ønsker at...

Engagement er nøgleordet blandt børn og unge

Den yngre befolkning i Danmark er en målgruppe, som kan være udfordrende at kommunikere til. Derfor har vi taget en snak med Aslak Gottlieb, specialist i kommunikation til børn og unge, for at høre, hvordan man bedst muligt tilrettelægger sin kommunikationsstrategi....