Madinfluenter er eksperter i kommunikation om mad og sundhed

I kampen om opmærksomhed og popularitet på sociale medier klarer en bestemt gruppe sig særlig godt – nemlig madinfluenter. Hvad er opskriften bag succesen, og hvad kan influenterne bidrage med?

​Madlavning og bagning favner bredt på sociale medier og har en evne til at inspirere og fascinere. Indhold med mad på sociale medier er først og fremmest både hverdagsagtigt og en interesse, vi alle har på den ene eller anden måde.

Derudover er mad er i høj grad instavenligt, som man kalder det. Det passer perfekt ind i mediets visuelle rammer med sit æstetiske og tiltalende indhold. Gennem beskrivende billeder, videoer og korte tekster er det enkelt at præsentere indhold om mad. Derfor er profiler med fokus på mad ofte meget populære, og dermed er målgruppen for kommunikation om mad og madlavning også stor på sociale medier.

Derudover har mange madinfluenter faglig viden om enten madlavning eller ernæring, som de bruger i deres arbejde. Det sammen med deres store rækkevidde gør dem til nøglepersoner indenfor kommunikation om mad og sundhed.

Følgerne ved, hvad de får, og hvad de kan forvente. Dette skaber også en troværdighed omkring influenterne – med andre ord er de nyhedsinfluenter.

En troværdig madinfluent

Linda Stuhaug er en norsk madinfluent med 157.000 følgere på Instagram. Hun har en stor og naturlig interesse for mad, som bunder i faglig viden om emnet. Hendes formål har aldrig været at skabe en stor Instagramprofil, hvilket formentlig er en af årsagerne til hendes store succes: 

“Jeg har aldrig gået efter at få mange følgere på Instagram. Det er faktisk bare kommet af sig selv. Mit fokus har derimod været at dele sunde og enkelte opskrifter uden så meget hokus pokus. Jeg ønsker, at følgerne derude skal opleve glæde i køkkenet. Sund mad er lækker mad og er hverken tidskrævende, vanskelig eller uopnåelig. Med lidt ernæringsråd og forskellige tips, får følgerne også lidt viden ind i det, jeg deler.”

Linda Stuhaug

Linda Stuhaug er en kendt influent i Norge. Siden 2013 har hun delt sin kundskab og lidenskab for madlavning. Hun har en bachelor i samfundsernæring og er uddannet personlig træner. Personligt har hun både været igennem en livstilsændring, vægttab og spiseforstyrrelser.

Linda Stuhaug sætter meget tid af til at svare på kommentarer og beskeder fra sine følgere. Det er vigtigt for hende, at følgerne føler sig værdsat. Autenciteten afspejles også i hendes samarbejder. Hun har en manager, der hjælper hende, men hun har også altid selv en finger med i spillet.

“Jeg deltager selv i stor grad, når det kommer til, hvem jeg skal samarbejde med. Det skal være aktører, jeg står 100% inde for. Jeg tager ikke imod et samarbejde hvis ikke.” 

Med sit fokus på værdier og interesser understreger Linda Stuhaug igen sin troværdiged og autencitet. Det er netop influenter som Linda Stuhaug, der kendetegnes som nyhedsinfluenter, fordi hun har bygget sin tilstedeværelse på sociale medier op om sin viden. 

Mad på TikTok

Madlavning inspirerer også på andre kanaler end Instagram – især TikTok. De korte og sammensatte videoklip skaber både liv og underholdning. Opskrifter og tips går viralt på TikTok, og Instagram forsøger at følge trop med deres Reels.

Vi har udvalgt tre eksempler på TikTok-profiler, som både er populære og formår at skabe troværdighed om deres profil.

 

Kristoffer Kaayne Kaalsaas er en af de største norske TikTok-profiler, som fokuserer på mad. Han har 222.600 følgere.

Svenske Alexandra Johnsson er med sine enkelte madretter og videoer blevet meget populær på TikTok, hvor hun har hele 1,5 millioner følgere.

Frederikke Waerens er en dansk, populær madinfluent, som både bruger TikTok og Instagram.

Anna Maud Hersvik har arbejdet i VOCAST siden august 2020 som norsk News Media Researcher. Hun har en bachelorgrad i medievidenskab fra Universitet i Bergen og studerer en kandidat i kommunikation på Aalborg Universitet i København. Hun er interesseret i politik, medier og digitalisering, samt hvordan man håndterer det fragmenterede medielandskab.

Artiklen er oversat af Malene Bak Nielsen.

ANDRE ARTIKLER

Kommunalvalg: Disse emner vil præge valget

Kommunalvalg: Disse emner vil præge valget

Det kan være udfordrende at få taletid under en valgkamp. Derfor har vi med hjælp fra en ekspert udpeget de emner, der kommer til at fylde under kommunal- og regionsrådsvalget. Der er ikke længe til, at danskerne skal tage skridtet ind i stemmeboksen og vælge deres...

Webtilgængelighed? Sådan griber du det an

Webtilgængelighed? Sådan griber du det an

Har du nogensinde tænkt over, hvordan en person, der ikke kan se, tilgår dit presserum? Det skal alle offentlige organer gøre, men det er ikke altid lige til. Aalborg Kommune har kastet sig ud i opgaven. Du er ikke alene, hvis du sætter spørgsmålstegn ved begrebet...