Journalisters 5 gode råd til den god pressemeddelelse

Her får du fem gode råd til, hvordan du skriver en god pressemeddelelse, og rådene kommer fra dem, der læser dine pressemeddelelser – nemlig journalisterne.

1. Vinklen er vigtigst. Kun én, skarp vinkel

Et stort produktionspres på journalisterne gør, at deres tid og ressourcer er knappe. Pressemeddelelserne bliver ofte skimmet hurtigt, og de irrelevante sorteret fra allerede efter overskriften. Det er derfor vigtigt, at pressemeddelelsen er kort. En lang pressemeddelelse er oftest meget tidskrævende og demotiverende. Vedhæft derfor alt det, der ikke er vigtigt. Formår du at fange opmærksomheden med din korte og fængende tekst, så vil journalisten åbne vedhæftningerne eller selv tage kontakt til dig.

2. Skriv kort

Èt og kun èt budskab pr. pressemeddelelse. Har du flere budskaber eller vinkler på en historie, kan du enten vælge at sende flere pressemeddelelser eller vinkle pressemeddelelsen forskelligt til forskellige medier. Det sidste er at fortrække. Prøv så vidt som muligt at skrive til mediets læsere. Er det forbrugermagasiner, du sender til, så lad vær med at være for teknisk i din tekst.

3. Skriv præcist

Er pressemeddelelsen til en lokalavis, så skal der være et skarpt fokus på det lokale tema.

4. Skriv efter nyhedstrekanten

Skriv efter nyhedstrekanten. Det vil sige, at indledningen er konklusionen. Så kommer det absolut vigtigste, dernæst det vigtige og så det mindre vigtige. Fuldkommen omvendt af en akademisk artikel, som starter med lange tekniske forklaringer og konkluderer til sidst.

5. Angiv tydelig kontaktinformation

Inddrag gerne tabeller, forklarende og faktuelle rubrikker/kasser og opsummerende afsnit om sagens kerne. Disse er med til at underbygge dit budskab, er overskuelige og får dig til at virke pålidelig. Kig på aviserne og se, hvordan de formidler med ord, billeder, takt og grafik.

Selvom det for de fleste er sund fornuft at angive kontaktoplysninger i pressemeddelelserne, så glemmer mange glemmer det. Husk derfor nu tydeligt at angive afsenderen.

Læs også journalisternes råd til at få mere omtale lige her

Jens Hamborg Koefoed

Jens Hamborg Koefoed er tidligere journalist og grundlægger af VOCAST. Utålmodig, madglad, udadvendt og på en mission for at gøre det enkelt at kommunikere smukt, præcist og med global rækkevidde, selvom man er en lille virksomhed. 

Andre artikler

Derfor skal du inkorporere Twitter i din digitale PR-strategi

Derfor skal du inkorporere Twitter i din digitale PR-strategi

PR er blevet digitalt og det kræver, at du giver dine kommunikationsindsatser liv på tværs af forskellige kanaler. En god pressehistorie forsvinder nemlig hurtigt i det fragmenterede mediebillede. Derfor har vi spurgt ekspert og kommunikationsrådgiver Troels...

Bliv inspireret: 2 cases om Influencer Marketing

Bliv inspireret: 2 cases om Influencer Marketing

Hos VOCAST har vi samlet en række konkrete råd om Influencer Marketing med udgangspunkt i cases fra Vejle Kommune og Odense ZOO. Læs her, hvordan du kan bruge Influencer Marketing i din næste kommunikationskampagne. ​ Influencer Marketing er et kommunikationsværktøj,...