Journalisternes 10 råd til at få mere omtale

Kommunikationsfolk har som mål at få deres pressemeddelelser publiceret. Men journalisterne modtager dagligt en masse pressemeddelelser, og det er langt fra alle, der kommer med i avisen eller magasinet.

VOCAST har tidligere interviewet 89 journalister fordelt på fire forskellige medietyper og bedt dem give deres bud på, hvad der gør en pressemeddelelse interessant at læse.

Her er, hvad de svarede:

  1. Pressemeddelelsens indhold skal ramme mediets og læsernes interessefelt. Det handler alt sammen om vinklen på historien.
  2. Indeholdet skal være nyt og aktuelt.
  3. Det er at foretrække, hvis pressemeddelelsen er sendt til få modtagere og en form for eksklusivitet kan garanteres.
  4. Den skal have en kritisk vinkel og et klart budskab.
  5. Det er især godt, hvis den kommer fra en troværdig afsender og indeholder troværdige fakta og tal.
  6. Det er en forudsætning, at pressemeddelelsen er velskrevet i et neddæmpet sprog. Det vil sige: Drop superlativerne og hold jer til faktuelle informationer.
  7. Pressemeddelelsen skal være kort og præcis.
  8. For en lokalavis er det vigtigt, at pressemeddelelsen er lokalt forankret og relevant for borgerne i det geografiske område.
  9. Ingen vil modtage produkt- og firmaomtale eller have andet kommercielt indhold.
  10. Det må gerne holde journalisten og læseren opdateret inden for fagområdet.

Læs også, hvordan du kan øge interaktionen med dine modtagere

Jens Hamborg Koefoed

Jens Hamborg Koefoed er tidligere journalist og grundlægger af VOCAST. Utålmodig, madglad, udadvendt og på en mission for at gøre det enkelt at kommunikere smukt, præcist og med global rækkevidde, selvom man er en lille virksomhed. 

ANDRE ARTIKLER

Top 10: Nyhedsinfluenter på Twitter og Instagram

Vi har fundet en række journalister og værter, som klarer sig særligt godt på de sociale medier, og som derfor er et bud på nogle anderledes, men spændende influenter - nemlig nyhedsinfluenter. Nyhedsinfluenter, som vi kalder dem, er enten journalister eller værter,...

Guide: Sådan bruger du influenter i dit pressearbejde

Influent-marketing er en millionbranche i rivende udvikling. Derfor har vi taget en snak med Pernille Caroline Lotus, medejer af nordens største influent-bureau CUBE, om branchen og forskellige muligheder for at samarbejde med influenter - også når man ønsker at...

Engagement er nøgleordet blandt børn og unge

Den yngre befolkning i Danmark er en målgruppe, som kan være udfordrende at kommunikere til. Derfor har vi taget en snak med Aslak Gottlieb, specialist i kommunikation til børn og unge, for at høre, hvordan man bedst muligt tilrettelægger sin kommunikationsstrategi....