Journalisternes 10 råd til at få mere omtale

Kommunikationsfolk har som mål at få deres pressemeddelelser publiceret. Men journalisterne modtager dagligt en masse pressemeddelelser, og det er langt fra alle der kommer med i avisen eller magasinet.

VOCAST har interviewet 89 journalister, fordelt på fire forskellige medietyper, og bedt dem give deres bud på hvad der gør en pressemeddelelse interessant at læse.

Her er, hvad de svarede:

  • Pressemeddelelsens indhold skal ramme mediets og læsernes interessefelt. Det handler alt sammen om vinklen på historien.
  • Indeholdet skal være nyt og aktuelt.
  • Det er at foretrække, hvis pressemeddelelsen er sendt til få modtagere og en form for eksklusivitet kan garanteres.
  • Den skal have en kritisk vinkel og et klart budskab.
  • Det er især godt, hvis den kommer fra en troværdig afsender og indeholder troværdige fakta og tal.
  • Det er en forudsætning, at pressemeddelelsen er velskrevet i et neddæmpet sprog. Det vil sige: Drop superlativerne og hold jer til faktuelle informationer.
  • Pressemeddelelsen skal være kort og præcis.
  • For en lokalavis er det vigtigt, at pressemeddelelsen er lokalt forankret og relevant for borgerne i det geografiske område.
  • Ingen vil modtage produkt- og firmaomtale eller have andet kommercielt indhold.
  • Det må gerne holde journalisten og læseren opdateret inden for fagområdet.
Vil du vide mere, så download den fulde analyse af “Journalisternes præferencer for pressemeddelelserher.
Læs også hvorfor det er vigtigt at målrette sin kommunikation, istedet for kun at fokusere på de store mediehuse: Journalistikken har aldrig haft bedre vilkår

1 – Brug flere billeder i din kommunikation, da de er hurtige at afkode og understøtter dit budskab

2 – Vær bevidst om hvilket materiale du sender til dine modtagere og sørg for at alle vil kunne opfange dit budskab, selvom de ikke kan se dine billeder eller animationer.

3 – Leg med sproget og gør dine emne-felter mere interessante og oplysende, så det er nemt at finde frem til kernen i hvorfor man bør åbne din e-mail

4 – Driv modtagerne over på dit website eller webshop med knapper, fremfor almindelige links og skab mere trafik til dine historier eller produkter

5 – Test altid dine udsendelser før de rammer dine modtagere, så du sikrer at de får en god oplevelse af dit brand

Jens Hamborg Koefoed

Jens Hamborg Koefoed er tidligere journalist og grundlægger af VOCAST. Utålmodig, madglad, udadvendt og på en mission for at gøre det enkelt at kommunikere smukt, præcist og med global rækkevidde, selvom man er en lille virksomhed. 

ANDRE ARTIKLER

Kommunikation om sundhed og sygdom forpligter

Verdens Sundhedsdag er blevet sat i verden for at sætte fokus på sundhed, men det er faktisk et af de emner, som er sværest at kommunikere om. Vi har talt med Læger Formidler, som forsøger at gøre op med usandheder om sundhed og sygdom, og vi har spurgt dem, hvordan...

Kampen for ligestilling udfordrer kommunikationen

Kvindernes Internationale Kampdag er en oplagt mulighed for at få en stemme i ligestillingsdebatten og aktualisere dit pressearbejde. Men ligestilling kan være et ømtåleligt emne. Derfor har vi talt med ph.d. i medievidenskab Maja Rudloff om, hvad man skal tage højde...