Influent slog rekord hos Bloddonorerne i Danmark: “Det skal komme fra hjertet”

Når markedsføring af budskaber er autentisk, har det en stor effekt. Det oplevede Bloddonorerne i Danmark, da en influent pludselig delte deres budskab.

Torsdag d. 7. februar 2019 sad influent Mette Marie Lei Lange i nattøj hjemme i sin stue, da hun lagde en story på sin Instagram-profil. Her fortalte hun om en syg pige, som havde brug for en stamcelledonation – men ingen registre havde et match.

Derfor satte Mette Marie Lei Lange sig for, at hendes følgere skulle vide, hvor nemt det er at donere stamceller. Og undervejs bliver hun rørt.

Det resulterede i, at Bloddonorerne i Danmark om eftermiddagen d. 7. februar 2019 havde fået 240 nye tilmeldinger som stamcelledonorer. Til sammenligning fik de 195 tilmeldinger i hele januar 2019.

– Jeg følger selv Mette Marie Lei Lange på Instagram, og da jeg så den story, hvor hun fortæller om stamcelledonation, bad jeg min chef om at tjekke tilmeldingerne. Få timer efter, hun havde lagt sin story up, var der allerede kommet flere tilmeldinger end sidste måned, fortæller kommunikationsmedarbejder hos Bloddonorerne i Danmark Anne-Sophie Fioritto Thomsen og fortsætter:

– Vi kunne se med det samme, at hendes story var noget, der rykkede. Det forhold, hun har til sine følgere, havde helt klart betydning. Vi kunne ikke selv have rykket folk på den måde, som hun gjorde. Det gav en autenticitet, at det var opstået organisk, og at det kom fra en, de har tillid til. Når det er en sag som denne, skal det komme fra hjertet, forklarer Anne-Sophie Fioritto Thomsen.

 

Anne-Sophie Fioritto Thomsen

Anne-Sophie Fioritto Thomsen er kommunikationsmedarbejder hos Bloddonorerne i Danmark. Hun arbejder med rekruttering og anerkendelse af bloddonorer gennem bl.a. sociale medier, magasinet Bloddonor, events og kampagner.

Bolden skulle gribes

Anne-Sophie Fioritto Thomsen var hurtig til at række ud til Mette Marie Lei Lange.

– Det var oplagt for os at komme hurtigt i kontakt med hende, da blod- og stamcelledonation er emner, som indeholder mange faglige spørgsmål, og vi vil ikke have skabt forkert information. Jeg skrev derfor til hende og takkede hende for initiativet, og hun var glad for, at vi var klar til at hjælpe hende, fortæller Anne-Sophie Fioritto Thomsen.

De næste tre uger var Anne-Sophie Fioritto Thomsen i kontakt med Mette Marie Lei Lange og gav hende blandt andet opdateringer på tilmeldinger. Fra d. 7. februar til d. 3. marts 2019 fik Bloddonorerne i Danmark 5.846 bloddonortilmeldinger og 3.539 stamcelledonortilmeldinger, mens de i hele 2018 fik 2.599 stamcelledonortilmeldinger.

Men selvom Mette Marie Lei Lange slog rekord med sin autentiske story, oplevede Bloddonorerne i Danmark også, at det kan være en udfordring at styre kommunikationen, når den ikke er planlagt.

– Mette Marie Lei Lange er super dygtig, men når bolden ruller på den måde, kan det også være svært at styre. Det skabte for eksempel udfordringer i forhold til vores målsætninger og målgrupper. Vi vil gerne have flere mandlige donorer, og Mette Marie har primært kvindelige følgere. Vi delte disse overvejelser med hende, og hun forsøgte derefter at vinkle budskabet ved bl.a. at inddrage sin mand, forklarer Anne-Sophie Fioritto Thomsen.

 

Gav nye muligheder

Bloddonorerne i Danmark havde inden da allerede overvejet at samarbejde med influenter, og de gik da også sammen med Mette Marie Lei Lange igen senere på året.

– I september 2019 fejrede vi International Stamcelledonordag med en kampagne, der blandt andet indebar et influencer-event, som Mette Marie Lei Lange i høj grad stod for. På grund af hendes netværk kom der gæster, som vi aldrig selv havde fået til at komme, fortæller Anne-Sophie Fioritto Thomsen.

Endnu en gang fik Bloddonorerne i Danmark et stort antal tilmeldinger, da de samarbejdede med Mette Marie Lei Lange om International Stamcelledonordag.

Hvad er stamcelledonation?

  • Stamceller findes i vores knoglemarv og danner alle blodets celler. Raske stamceller er derfor nødvendige for, at vores krop fungerer.
  • Hvis en person har en sygdom, der påvirker stamcellerne, f.eks. leukæmi, kan en stamcelletransplantation være sidste chance for at overleve. Dette er dog kun muligt, hvis der findes en donor med en vævstype, der matcher patientens.
  • Langt de fleste stamcelledonationer foregår via blodet. Man stikker altså ikke i ryggen, som mange ellers tror.
  • Som reglerne er nu, skal man være bloddonor for at melde sig som stamcelledonor.

Kilde: Bloddonorerne i Danmark

Har du lyst til at blive klogere på influencer marketing? Læs også Bliv inspireret: 2 cases om Influencer Marketing og Sådan bruger du mikroinfluenter i dit kommunikationsarbejde

Malene Bak Nielsen har arbejdet som News Media Researcher hos VOCAST siden april 2017. Hun læser en kandidat i Journalistik og Kommunikation ved Roskilde Universitetscenter samt dyrker sin passion for PR og Politik. Derudover har hun været journalistpraktikant hos Danmarks Naturfredningsforening.

Andre artikler

Kommunikerer du om følsomme emner? Husk dit forarbejde

Kommunikerer du om følsomme emner? Husk dit forarbejde

Det stiller helt særlige krav til dig og dit forarbejde som kommunikatør, når du skal kommunikere om følsomme eller kontroversielle emner. Vi har talt med pressechef i Psykiatrifonden, Sarah Boss, om, hvordan du skal gribe det an. ​Psykiatrifonden sætter fokus på...

Derfor skal du inkorporere Twitter i din digitale PR-strategi

Derfor skal du inkorporere Twitter i din digitale PR-strategi

PR er blevet digitalt og det kræver, at du giver dine kommunikationsindsatser liv på tværs af forskellige kanaler. En god pressehistorie forsvinder nemlig hurtigt i det fragmenterede mediebillede. Derfor har vi spurgt ekspert og kommunikationsrådgiver Troels...

Bliv inspireret: 2 cases om Influencer Marketing

Bliv inspireret: 2 cases om Influencer Marketing

Hos VOCAST har vi samlet en række konkrete råd om Influencer Marketing med udgangspunkt i cases fra Vejle Kommune og Odense ZOO. Læs her, hvordan du kan bruge Influencer Marketing i din næste kommunikationskampagne. ​ Influencer Marketing er et kommunikationsværktøj,...