Guide: Sådan bruger du influenter i dit pressearbejde

Influent-marketing er en millionbranche i rivende udvikling. Derfor har vi taget en snak med Pernille Caroline Lotus, medejer af nordens største influent-bureau CUBE, om branchen og forskellige muligheder for at samarbejde med influenter – også når man ønsker at markedsføre et budskab fremfor et produkt.

Influencer marketing er i klar vækst, men det kan være svært at finde hoved og hale i branchens mange muligheder og faldgruber.

Influenter ses ofte markedsføre produkter på Instagram og dele rabatkoder ud til højre og venstre, men de kan meget mere end det. De kan også fungere som ambassadører i ukommercielle kampagner, der har til hensigt at ændre holdning eller adfærd i forhold til en mærkesag.

Pernille Caroline Lotus, der er medejer af nordens største influent-bureau CUBE, forklarer, at man kan gå to veje i brugen af influenter til markedsføring.

Pernille Caroline Lotus

  • Hun stiftede i 2015 SMAC Agency, som hurtigt voksede sig til at være et af Danmarks største influent-bureauer.
  • I 2017 startede hun søsterselskabet Hippo Management sammen med blandt andet influent Rasmus Kolbe, som også er kendt som Lakserytteren.

 

– Man kan enten vælge at måle på salg eller på at bygge brand value. Man skal altså vælge, om man vil sælge et produkt, hvor man eksempelvis linker direkte til produktet i en YouTube-video, et blogopslag eller en Instagram story, eller om man vil skabe brand value via vedvarende eksponering gennem ambassadørsamarbejder og lignende over længere perioder, fortæller hun.

Det er især NGO’er og lignende organisationer, der ikke sælger et specifikt produkt, som kan samarbejde med influenter som ambassadører og på den måde forsøge at ændre holdning eller adfærd i forhold til en bestemt mærkesag.

Pernille Caroline Lotus understreger, at kampagner om vidensdeling og budskaber er lige så succesfulde som kampagner for et produkt. CUBE har eksempelvis tidligere hjulpet Ungdommens Røde Kors med en kampagne om det at være ung og syg, hvor de samarbejdede med influenter. Samarbejdet resulterede i, at Ungdommens Røde Kors blev nævnt mere end 10 gange i pressen.

Kan alle bruge influenter i deres pressearbejde?

 

Mikro, makro, mega eller celebrity. Der findes mange forskellige slags influenter. Nogle har mange følgere, mens andre har få, og så er der dem, der taler til et helt bestemt segment.

– Jeg tror roligt, at man kan sige, at alle danske virksomheder kan anvende influenter i deres markedsføring. I dag har man eksempelvis både influenter, der er unge youtubere og livsstilskvinder, der rammer et ældre segment, som er +45 år, forklarer Pernille Caroline Lotus.

Valget af influent afhænger helt af, hvilken målgruppe man har, og hvad formålet er. Hvis man er ny i gamet, kan det være en fordel at henvende sig til et af de mange professionelle bureauer, hvis man ønsker at anvende influenter i sit pressearbejde.

CUBE

  • SMAC Agency og Hippo Management fusionerede i 2019 med svenske CUBE og er i dag Nordens største influencer-bureau.
  • CUBE repræsenterer mere end 80 influenter i norden og samarbejder med mere end 500 influenter udenfor eget netværk om året.

Hvilke regler skal man kende?

For nyligt blev en række influenter anmeldt til politiet af Forbrugerombudsmanden for skjult reklame. Derfor er det vigtigt at have styr på regler og lovgivning, hvis man ønsker at indgå i et samarbejde med en influent.

– For fire år siden kunne man som virksomhed bare sende en gave ud til en influent, men sådan er markedet ikke længere. Der er lovgivning for reklame, og der er et regelsæt, der skal overholdes – ellers ender bøden med at være meget større end udbyttet af samarbejdet, siger Pernille Caroline Lotus.

Grundet lovgivning på området kan det igen være en fordel at gå til et professionelt bureau, hvis man ønsker at bruge en influent i sit pressearbejde.

– Vi holder eksempelvis øje med, om influenten indberetter værdien til SKAT, overholder regelsættet ift. markedsføringsloven for betalt samarbejde, og om virksomheden eller organisationen får de opslag, som var aftalt, forklarer hun.

Hvad skal man have styr på, når man vil samarbejde med en influent?

Først og fremmest er det en klar fordel at have gjort sig nogle tanker om, hvordan en influent vil passe ind i ens overordnede marketing- og kommunikationsstrategi.

– Influencer marketing er så veletableret, og på baggrund af flere analyser viser en potentiel stor ROI (red: Return of Investment. Et udtryk for det afkast, som en investering giver), at det ikke bare er en one-off kampagne. Man skal tænke mere langsigtet over, hvordan man vil implementere influencer marketing i sin markedsføring, siger Pernille Caroline Lotus.

Derudover er det en stor fordel, hvis man laver lidt forarbejde og overvejer målgruppe og budget, inden man bevæger sig ud til influent-verdenen.

Anna Louise Nordbeck Sørensen har været ansat som News Media Researcher hos VOCAST siden marts 2019. Hun læser Film- og medievidenskab på Københavns Universitet, og så har hun et særligt øje for nye medier og genrer, som påvirker den danske mediebranche. 

Malene Bak Nielsen har arbejdet som News Media Researcher hos VOCAST siden april 2017. Hun læser en kandidat i Journalistik og Kommunikation ved Roskilde Universitetscenter samt dyrker sin passion for PR og Politik. Derudover har hun været journalistpraktikant hos Danmarks Naturfredningsforening. 

ANDRE ARTIKLER

Engagement er nøgleordet blandt børn og unge

Den yngre befolkning i Danmark er en målgruppe, som kan være udfordrende at kommunikere til. Derfor har vi taget en snak med Aslak Gottlieb, specialist i kommunikation til børn og unge, for at høre, hvordan man bedst muligt tilrettelægger sin kommunikationsstrategi....

Agurketiden er over os – eller er den?

Det meste af Danmark er på ferie, og det er nyhedernes lavsæson. Vi har derfor spurgt nogle medier, om det kan betale sig at sende pressemeddelelser ud i denne periode, og om agurketiden overhovedet stadig findes. Agurketiden beskriver den periode på året, hvor der er...