GDPR: HVORDAN TAGER DU BEDST HÅND OM DINE DATA?

Du har fundet på den perfekte måde til at håndtere de kontakter, som findes i din virksomhed, og har behandlet deres data med respekt. Men selvfølgelig får den nye GDPR-lovgivning dig til at tænke en ekstra gang over overholdelse af loven, og hvordan man håndterer alting fra nu af.

Der er ingen grund til panik. Vi har samlet nogle vigtige retningslinjer, som du kan følge, når du skal arbejde med GDPR. Det er nemmere end du tror, så længe du følger trinene for beskyttelse af persondata.

“With a relatively small effort, when setting up the process, the GDPR & anti-spam regulation can both be handled smoothly. All it takes is a structured approach to obtaining consent and provide the needed information. Just remember that certain minimum requirements apply; both in respect of content as well timing of a consent and a privacy policy.”

Tim Nielsen, attorney-at-law

Tim Nielsen, advokat, DAHL advokatfirma

Vi anbefaler kraftigt, at du beskytter dine persondata og er opmærksom på “spam” – med det formål at være gennemsigtig i brugen af oplysninger.

Her er et par gode regler at følge:

Du skal ringe, før du sender en email.

Dokumenter det (få beviser på samtykke).

Formål – hvorfor tager du kontakt til vedkommende?

Privatlivspolitik

Opbevar det sikkert; undgå at data bliver lækket.

Overvej mindst to ting

Retsgrundlag for brug af data (“Har jeg lov til at gøre, hvad jeg har tænkt mig med dataen?)
Retsgrundlaget vil normalt være samtykke til nyhedsbreve, pressemeddelelser og andet kommercielt indhold.

Oplysninger om brug (“Det her er, hvad jeg har tænkt mig at gøre med dataen”)
Oplysningerne vil normalt være din privatlivspolitik; det er beregnet til at hjælpe dit publikum med at forstå, hvilke detaljer eller informationer vi opbevarer/indhenter på dine vegne. Det skal tydeligt informere om, hvilke oplysninger i dit brand (web, app, offentlige tjenester), som bliver gemt. E-mails vedrørende marketingaktiviteter er også omfattet af anti-spam-lovgivningen.

Få samtykke til marketingaktiviteter

Forbrugere: Ingen kontakt via telefon eller e-mail er mulig uden samtykke, hvilket enten skal indledes af forbrugeren selv eller i form af et fysisk møde.

Ikke-forbrugere: Kontakt via telefon er mulig uden samtykke – dette gælder IKKE email.

Marketingsaktiviteter: Omfatter næsten alle kommercielle aktiviteter; Hvis du er i tvivl, er det sandsynligvis en marketingsaktivitet, hvis du er en kommerciel virksomhed. Der kan dog forekomme undtagelser.

Privatlivspolitik: Du bør nævne hvordan den opbevarede ​​data bliver brugt.

Vi mener, at du skal have styr på dine data. Nogle af vores tjenester tilbyder denne type kontrol. Kontakt os venligst for yderligere oplysninger: sales@vocast.com.

De mindre sjove facts

Uopfordret markedsføring e-mails: bøde 10.000 kr. op til 100 e-mails, 100 kr. pr. e-mail over 100. Brud på reglerne om beskyttelse af personlige oplysninger: Op til højst 20.000.000 EUR eller 4% af din globale omsætning (selvom det faktiske bødeniveau i øjeblikket ikke er tilgængeligt).

ANDRE ARTIKLER

Agurketiden er over os – eller er den?

Det meste af Danmark er på ferie, og det er nyhedernes lavsæson. Vi har derfor spurgt nogle medier, om det kan betale sig at sende pressemeddelelser ud i denne periode, og om agurketiden overhovedet stadig findes. Agurketiden beskriver den periode på året, hvor der er...

Valgkampens topemne: Tips til at kommunikere om miljø og klima

Klima er det emne, som interesserer både vælgerne og politikerne mest. Samtidig er Verdens miljødag lige rundt om hjørnet. Vi har derfor spurgt Danmarks Naturfredningsforening om, hvad de gør for at gøre klima og miljø mere nærværende. Aktualiteten for miljø og klima...

EU bliver kun stærkere af kritik

Snart skal Danmark og de andre medlemslande i EU til stemmeurnerne for niende gang til et Europa-Parlamentsvalg. Dog halter både stemmeprocent og folkelig interesse bagud. Ifølge professor i Statskundskab og EU-ekspert Peter Nedergaard kan det skyldes, at vi ikke er...