Er dine pressemeddelelser noget vrøvl?

89 journalister, fordelt på fire forskellige medietyper, giver deres bud på, hvordan man gør pressemeddelelserne mere overskuelige. Vi har spurgt den om, hvorvidt uigennemskuelige pressemeddelelser er et forstyrrende element i deres daglige arbejde, og her er resultaterne af deres svar.

Analyse

Som det ses af tabellen er der plads til forbedring, hvad angår klare budskaber i pressemeddelelserne. Det er især dagblade og lokalaviser, som synes at modtage flest uigennemskuelige pressemeddelelser. For dagblade kan problemet skyldes daglige udgivelser.

Spørger man journalisterne om gode råd til mere gennemskuelighed, så er der tre svar, som går igen. De tre vigtigste årsager er længden, vinkling af historier og sprog.

Pressemeddelelsen skal være kort. Budskabet skal stå i overskriften eller i de første fire linjer og kun ét budskab pr. pressemeddelelse.

Målret pressemeddelelsen til læseren. Brug tid til at tænke over, hvem slutmålgruppen er – det er dem, som skal synes det er spændende, ikke ledelsen i din virksomhed.

Få læst korrektur. Er der andre end dig, der forstår, hvad du skriver? Du kan sjældent se dine egne fejl, fordi du ved, hvad der skal stå. Få en kollega til at læse din pressemeddelelse igennem.

Vil du vide mere, så download den fulde analyse af “Journalisters præferencer for pressemeddelelser her.

Generelt skal du i dine pressemeddelelser forholde dig til fakta og selve nyheden. Lad være med at fylde pressemeddelelsen med ligegyldig information og klicheer. Og husk at en pressemeddelelse aldrig bliver så uigennemskuelig, at journalisterne ikke kan gennemskue skjulte kommercielle interesser og reklamer.

Læs også hvorfor det er vigtigt at målrette sin kommunikation, istedet for kun at fokusere på de store mediehuse: Journalistikken har aldrig haft bedre vilkår

Jens Hamborg Koefoed

Jens Hamborg Koefoed er tidligere journalist og grundlægger af VOCAST. Utålmodig, madglad, udadvendt og på en mission for at gøre det enkelt at kommunikere smukt, præcist og med global rækkevidde, selvom man er en lille virksomhed. 

ANDRE ARTIKLER

Engagement er nøgleordet blandt børn og unge

Den yngre befolkning i Danmark er en målgruppe, som kan være udfordrende at kommunikere til. Derfor har vi taget en snak med Aslak Gottlieb, specialist i kommunikation til børn og unge, for at høre, hvordan man bedst muligt tilrettelægger sin kommunikationsstrategi....

Agurketiden er over os – eller er den?

Det meste af Danmark er på ferie, og det er nyhedernes lavsæson. Vi har derfor spurgt nogle medier, om det kan betale sig at sende pressemeddelelser ud i denne periode, og om agurketiden overhovedet stadig findes. Agurketiden beskriver den periode på året, hvor der er...

Valgkampens topemne: Tips til at kommunikere om miljø og klima

Klima er det emne, som interesserer både vælgerne og politikerne mest. Samtidig er Verdens miljødag lige rundt om hjørnet. Vi har derfor spurgt Danmarks Naturfredningsforening om, hvad de gør for at gøre klima og miljø mere nærværende. Aktualiteten for miljø og klima...