Er dine pressemeddelelser noget vrøvl?

89 journalister, fordelt på fire forskellige medietyper, giver deres bud på, hvordan man gør pressemeddelelserne mere overskuelige. Vi har spurgt den om, hvorvidt uigennemskuelige pressemeddelelser er et forstyrrende element i deres daglige arbejde, og her er resultaterne af deres svar.

Analyse

Som det ses af tabellen er der plads til forbedring, hvad angår klare budskaber i pressemeddelelserne. Det er især dagblade og lokalaviser, som synes at modtage flest uigennemskuelige pressemeddelelser. For dagblade kan problemet skyldes daglige udgivelser.

Spørger man journalisterne om gode råd til mere gennemskuelighed, så er der tre svar, som går igen. De tre vigtigste årsager er længden, vinkling af historier og sprog.

Pressemeddelelsen skal være kort. Budskabet skal stå i overskriften eller i de første fire linjer og kun ét budskab pr. pressemeddelelse.

Målret pressemeddelelsen til læseren. Brug tid til at tænke over, hvem slutmålgruppen er – det er dem, som skal synes det er spændende, ikke ledelsen i din virksomhed.

Få læst korrektur. Er der andre end dig, der forstår, hvad du skriver? Du kan sjældent se dine egne fejl, fordi du ved, hvad der skal stå. Få en kollega til at læse din pressemeddelelse igennem.

Vil du vide mere, så download den fulde analyse af “Journalisters præferencer for pressemeddelelser her.

Generelt skal du i dine pressemeddelelser forholde dig til fakta og selve nyheden. Lad være med at fylde pressemeddelelsen med ligegyldig information og klicheer. Og husk at en pressemeddelelse aldrig bliver så uigennemskuelig, at journalisterne ikke kan gennemskue skjulte kommercielle interesser og reklamer.

Læs også hvorfor det er vigtigt at målrette sin kommunikation, istedet for kun at fokusere på de store mediehuse: Journalistikken har aldrig haft bedre vilkår

Jens Hamborg Koefoed

Jens Hamborg Koefoed er tidligere journalist og grundlægger af VOCAST. Utålmodig, madglad, udadvendt og på en mission for at gøre det enkelt at kommunikere smukt, præcist og med global rækkevidde, selvom man er en lille virksomhed. 

Andre artikler

Derfor skal du inkorporere Twitter i din digitale PR-strategi

Derfor skal du inkorporere Twitter i din digitale PR-strategi

PR er blevet digitalt og det kræver, at du giver dine kommunikationsindsatser liv på tværs af forskellige kanaler. En god pressehistorie forsvinder nemlig hurtigt i det fragmenterede mediebillede. Derfor har vi spurgt ekspert og kommunikationsrådgiver Troels...

Bliv inspireret: 2 cases om Influencer Marketing

Bliv inspireret: 2 cases om Influencer Marketing

Hos VOCAST har vi samlet en række konkrete råd om Influencer Marketing med udgangspunkt i cases fra Vejle Kommune og Odense ZOO. Læs her, hvordan du kan bruge Influencer Marketing i din næste kommunikationskampagne. ​ Influencer Marketing er et kommunikationsværktøj,...