Engagement er nøgleordet blandt børn og unge

Den yngre befolkning i Danmark er en målgruppe, som kan være udfordrende at kommunikere til. Derfor har vi taget en snak med Aslak Gottlieb, specialist i kommunikation til børn og unge, for at høre, hvordan man bedst muligt tilrettelægger sin kommunikationsstrategi.

Hvert år den 12. august markeres International Youth Day ved at sætte fokus på børn og unges trivsel på globalt plan. I år er temaet “Transforming Education”, som skal gøre opmærksom på unges adgang til uddannelse i verden. International Youth Day er oprindeligt udstedt af FN og har til formål at få opinionsdannere, politikere og sågar de unge selv i tale om globale uddannelsesproblemer og løsninger. Dette er noget, som Aslak Gottlieb mener, er nødvendigt.

Der er en stor offentlighed i medierne, som børn og unge bliver ekskluderet fra. Vi risikerer at have nogle diskussioner i medierne, som går henover hovedet på dem, hvis vi ikke husker at tilrettelægge vores mediedækning, så de kan føle sig som en del af den, fortæller han.

Det er i alles interesse at inddrage den yngre del af befolkningen, når man eksekverer sin mediestrategi. Her peger Aslak Gottlieb på, at børn og unge er en målgruppe, som er meget bevidste om deres medieforbrug.

Børn er jo i dag medieforbrugere. Og det bliver de langt tidligere end deres forældres generation, og de bliver meget bevidste medieforbrugere. Så det er sådan set også i mediernes, og hele det demokratiske systems interesse, at man fra start af tænker børn og unge ind i en mediestrategi, siger han.

Aslak Gottlieb er udannet lærer, men opdagede tidligt sin passion for medier og journalistik. I 2003 blev han udvalgt til at udvikle det landsdækkende undervisningsprojekt ”Avisen i Undervisningen”, som kickstartede hans karriere som selvstændig idéudvikler formidler. Aslak Gottlieb er også tilknyttet Mediernes Forsknings- og Uddannelsescenter ved SDU Hus som konsulent på børne-, unge og uddannelsesområdet. Han har også udgivet en bøger om unge og medier. I dag bliver Aslak Gottlieb betragtet som en af de førende eksperter på området. 

 

Børn og unge som frontløbere

 

Aslak Gottlieb peger på, at en kommunikationsindsats blandt børn og unge kun kan lykkes, hvis der skabes et engagement hos dem. De skal have lyst til være frontløbere for budskabet og dele det i deres netværk. 

Jeg synes, at engagement er nøgleordet. En kampagne, som kun handler om at råbe et budskab ud i hovedet på børnene, tror jeg ikke har den store effekt. De skal have muligheden og lysten til at dele budskabet i deres vennekreds, fortæller Aslak Gottlieb og fortsætter:

Det er jo ikke direkte word-of-mouth, men alligevel er det den tanke, man skal forsøge at engagere hos målgruppen. Børn har især tendens til at dele deres viden i frikvartererne og på sociale medier.

Der er også en række moralske overvejelser, man bør gøre sig, når man arbejder med børn og unge. Du har med nogle medieforbrugere at gøre, som ikke er færdig dannede.

Asklak Gottlieb. Specialist i kommunikation til børn og unge. 

Når du kommunikerer til børn og unge er der samtidig en chance for at påvirke andre målgrupper, som ligeledes finder indholdet relevant. 

Det er muligt at skabe større fællesskaber ved at sigte på yngre målgrupper, end hvis man alene interesserer sig for det ældre segment. De ældre generationer kan godt interessere sig for indhold, der er produceret til børn og unge, fordi de er interesserede i deres børn og børnebørns verden, men det går ikke altid den anden vej, fortæller Aslak Gottlieb.

Tænk dit indhold igennem

Som enhver anden presseindsats er det vigtigt at have indholdet i orden, men det gør sig især gældende for det yngre segment, som kan være enormt kritiske, når det kommer til udefrakommende kommunikation. 

Hvis du som voksen bevæger dig ind i børnenes sfære, kan man risikere at blive opfattet som et fremmed element. Hvis man ikke lytter og forstår de unge, inden man begynder at kommunikere med dem, kan de i stedet vende ryggen til én, fortæller Aslak Gottlieb og fortsætter:

Man skal være skarp i sin eksekvering. Man skal også være ærlig og tro mod sit eget budskab. Man skal ikke bilde sig ind, at man pludselig er et børn/unge-medie, for så mister man noget autencitet, som det er vigtigt, at man holder fast i som afsender.

Han peger samtidig på, at det kan være en god idé at få prætestet sit indhold, inden det går viralt. På den måde kan man sikre, at budskabet bliver modtaget på den ønskede måde.

Man bliver nødt til at være aldersgruppen meget bevidst. Det er derfor super vigtigt at få testet sit indhold af, inden man udgiver det. Lav nogle fokusgrupper, for det er en svær målgruppe at ramme, fortæller Aslak Gottlieb.

Et andet aspekt, som er nødvendigt at indtænke i sin kommunikationsindsats, er etik og moral. Ifølge Aslak Gottlieb hænger dette uløseligt sammen med målgruppen. 

Der er også en række moralske overvejelser, man bør gøre sig, når man arbejder med børn og unge. Du har med nogle medieforbrugere at gøre, som ikke er færdig dannede. Derfor synes jeg, at man skal være sig etisk bevidst, når man vil engagere denne målgruppe, fortæller Aslak Gottlieb. 

Vi håber, at I er blevet klogere på kommunikation til børn og unge. Hvis du også vil blive klogere på politisk kommunikation, kan du læse vores artikel om, hvordan man kommunikerer om EU ved at klikke her.

Line Ingerslev har været ansat som News Media Researcher hos VOCAST siden marts 2018. Line har en bachelor i kommunikation fra DMJX, samt en igangværende Cand.soc i Politisk Kommunikation og Ledelse på CBS. Yderligere har hun været bosat i Bruxelles, i Málaga og i Boston, hvor hendes passion for politisk formidling kun er vokset.

ANDRE ARTIKLER

Agurketiden er over os – eller er den?

Det meste af Danmark er på ferie, og det er nyhedernes lavsæson. Vi har derfor spurgt nogle medier, om det kan betale sig at sende pressemeddelelser ud i denne periode, og om agurketiden overhovedet stadig findes. Agurketiden beskriver den periode på året, hvor der er...

Valgkampens topemne: Tips til at kommunikere om miljø og klima

Klima er det emne, som interesserer både vælgerne og politikerne mest. Samtidig er Verdens miljødag lige rundt om hjørnet. Vi har derfor spurgt Danmarks Naturfredningsforening om, hvad de gør for at gøre klima og miljø mere nærværende. Aktualiteten for miljø og klima...

EU bliver kun stærkere af kritik

Snart skal Danmark og de andre medlemslande i EU til stemmeurnerne for niende gang til et Europa-Parlamentsvalg. Dog halter både stemmeprocent og folkelig interesse bagud. Ifølge professor i Statskundskab og EU-ekspert Peter Nedergaard kan det skyldes, at vi ikke er...