Derfor skal du inkorporere Twitter i din digitale PR-strategi

PR er blevet digitalt og det kræver, at du giver dine kommunikationsindsatser liv på tværs af forskellige kanaler. En god pressehistorie forsvinder nemlig hurtigt i det fragmenterede mediebillede. Derfor har vi spurgt ekspert og kommunikationsrådgiver Troels Johannesen om, hvordan Twitter aktivt kan understøtte dine brandbudskaber.

Selvom Twitter ikke er danskernes foretrukne sociale medie, er det ikke desto mindre et af de vigtigste digitale PR-redskaber, man som kommunikationsfaglig kan have i sin værktøjskasse. På Twitter findes der nemlig en verden, hvor journalister, meningsdannere og politikere dagligt tweeter, kommenterer og giver opmærksomhed til herskende debatter. Twitter er derfor en unik platform til at monitorere nyheder og skabe relationer til journalister og andre interessenter, der er relevante for din organisation.

Der findes omkring 300.000 aktive danske brugere på Twitter, hvoraf 3000 af dem er journalister fra alle typer af danske medier. Selvom det ikke umiddelbart lyder af meget, er Twitter en særdeles effektiv vej til profilering af dine budskaber og kernekompetencer. Twitter er nemlig stedet, hvor mange journalister finder deres historier.

VOCAST har talt med Troels Johannesen, strategisk kommunikationsrådgiver og ekspert i topleder kommunikation på sociale medier, om, hvorfor og hvordan man som organisation eller virksomhed bør inkorporere Twitter i sit pressearbejde.

 

Hvorfor Twitter?

Twitter har været med til at ændre nyhedernes anatomi og omdefinere pressearbejde i Danmark. Journalister ringer i mindre grad til virksomheder, end de gjorde tidligere. Det betyder, at man som organisation er nødt til at gøre sig mere tilgængelig end førhen for at blive en del af mediebilledet.

– Rigtig meget journalistik bliver til ved, at journalisterne researcher og følger med på sociale medier. Så hvis man vil præge mediernes dagsorden og gerne vil komme mere til orde, så er Twitter det rigtige sted, siger Troels Johannesen. 

 

Troels Johannesen

Troels Johannesen er selvstændig strategisk kommunikationsrådgiver og ekspert i topledere på sociale medier. Han rådgiver organisationer, virksomheder og deres topledere i digital interessevaretagelse og i kommunikation på tværs af kommunikationsplatforme. Desuden er han forfatter til bogen ”Del dig stærkere”, der handler om, hvordan topledere kan styrke forretningen og trænge igennem med organisationens vigtigste budskaber på sociale medier.

“Den, der lever stille, lever godt” er passé. Som virksomhed må man være mere kommunikerende. Hvis man ikke byder sig til med synlighed og kommunikerer sine værdier, er det ganske enkelt sværere at blive hørt i mediebilledet. Desuden stiller moderne borgere og forbrugere i stigende grad krav til at vide, hvor virksomheder står rent værdimæssigt, og derfor peger Troels Johannesen også på, at brugen af Twitter på sigt kan skabe en konkurrencefordel:

– Twitter er rigtig god til at gøre sig tilgængelig og skabe en go-to-position, hvor man som virksomhed viser, at man gerne vil have bolden og er spilbar som organisation, fordi man har en unik viden om sin branche eller sine produkter, eller har en løsning på nogle af de ting, som samfundet går op i. Når man stiller sig til rådighed for den offentlige debat, får man også mulighed for at kommunikere nogle af de værdier og kompetencer, man har som virksomhed. Dermed kan man også på længere sigt skabe sig en konkurrencefordel ved, at man er mere synlig end de konkurrenter, man har i billedet, forklarer han.

 

Hvilke virksomheder egner sig til Twitter?

Twitter egner sig til virksomheder, som i højere grad er reguleret af lovgivning, men som har noget på hjerte, og som gerne vil være mere synlige i medierne. Twitter er derfor et rigtig godt supplement til det pressearbejde, der allerede foretages i mange organisationer.

– Hvis du er en virksomhed, hvor der generelt bare er mange gode historier at fortælle og arbejder med formidling af historier, så vil jeg helt klart bruge Twitter, siger Troels Johannesen og fortsætter: 

– Men man skal selvfølgelig altid overveje, om Twitter er det rigtige for ens virksomhed. Man skal turde gøre sig tilgængelig med viden og holdninger, og så er det også en fordel at være drevet af nyheder og debat.

 

Personer fremfor logoer

Virksomhedsprofiler på sociale medier har efterhånden længe været afsendere af budskaberne, men en af de nye trends er at bruge organisationens medarbejdere som digitale ambassadører. Mennesker lytter til mennesker, og derfor kan man med fordel kombinere sin virksomhedsprofil med personlige profiler, hvor organisationens medarbejdere, eksperter, nøgleaktører står bag, til at komme udover rampen med virksomhedens budskaber: 

– Folk vil høre fra personer, fordi de har en kant og troværdighed, som virksomhedsprofiler ikke har. De fleste, som bruger Twitter, gider ikke tale med et logo, de vil i dialog og tale med rigtige mennesker. Og det kan man altså ikke på samme måde med en logokonto, forklarer Troels Johannesen

Når medarbejderne er digitale ambassadører skaber det relationer og bidrager til en øget troværdighed og transparens. Organisationens værdier bliver nemlig personliggjort, når de kommunikeres gennem personlige profiler. Hvis du kan få en god relation til en journalist på Twitter, som begynder at følge dig som medarbejder i en virksomhed, så har du allerede skabt en smutvej til mediernes spalter på en måde, som klassisk pressehåndtering ikke giver mulighed for.  

– Hvis en fra virksomheden selv sidder og tweeter om, hvad virksomheden mener og gør i en eller anden specifik sag eller lignende, så begynder det rent faktisk at kunne bruges meget aktivt i pressearbejde, fordi så kan journalister mærke, at de rent faktisk får reelle svar, og de kan ovenikøbet spørge ind og få svar med det samme.

 

Tre gode råd når du skal i gang med Twitter

Ha’ et klart formål
Du skal først og fremmest finde ud af, hvad du vil bruge Twitter til. Vil du kommunikere med journalisterne i dit lokalområde, vil du nå politikerne eller vil du arbejde med thought leadership, hvor du sigter mod at få en form for ejerskab på enkelte emner i din branche. 

Find dine talspersoner
Noget af det, der gør Twitter til et rigtig stærkt og mere troværdigt medie er, at man kan mærke, der sidder en person bag. Det må ikke blive for kedeligt, og der må gerne være en lidt personlig tone. Nogle af de tweets, der får rigtig meget vind i sejlene, er dem, hvor folk kan finde ud af at komme med et budskab, hvor der er lidt humor eller kant.

Kom i gang og følg nyhedsstrømmen
Prøv det og kom ud over rampen! Grib nogle af de aktuelle dagsordener og bidrag med gode historier, nye tal, indsigter og specifik viden. Det er et langt sejt træk, og der findes ikke et quickfix med Twitter. Man bliver ikke synlig med et trylleslag, fordi det kræver, at man opbygger et omdømme, en følgerskare og en troværdighed. Men når du først er kommet i gang, er værdien ikke til at tage fejl af.

Kunne du tænke dig at vide mere om, hvordan man kommer ud med sine budskaber i en digital verden, kan du også læse: Sådan bruger du mikro-influenter i dit kommunikationsarbejde og Top 10: Nyhedsinfluenter på Twitter og Instagram.

Maja Bak Nielsen har arbejdet som News Media Researcher hos VOCAST siden august 2019. Hun læser en bachelor i Kommunikation og Digitale Medier ved Aalborg Universitet i København. Hun interesserer sig for digital PR, og hvordan kommunikation tilpasses forskellige medier, platforme og modtagere

Andre artikler

Styrk din visuelle kommunikation og identitet

Styrk din visuelle kommunikation og identitet

Hos VOCAST hjælper vi virksomheder og organisationer med at opsætte deres digitale presserum og visuelle identitet. En af dem er Zoologisk Have København, hvor image banken er blevet en integreret del af deres digitale tilstedeværelse.Vigtigheden af billeder og visuel...

Retsag forligt

Retsag forligt

VOCAST og Ritzau har haft en verserende retssag som følge af, at Ritzau i forbindelse med en kundeoverdragelse i sommeren 2018 fik en uberettiget indsigt i Vocast’s applikation. Den mellem parterne værende tvist har ikke været forhandlet i Retten, idet parterne i...

Kommunikerer du om følsomme emner? Husk dit forarbejde

Kommunikerer du om følsomme emner? Husk dit forarbejde

Det stiller helt særlige krav til dig og dit forarbejde som kommunikatør, når du skal kommunikere om følsomme eller kontroversielle emner. Vi har talt med pressechef i Psykiatrifonden, Sarah Boss, om, hvordan du skal gribe det an. ​Psykiatrifonden sætter fokus på...