Her er de største kommunikationstrends i 2021
Vi har haft krystalkuglen fremme for at spå om, hvilke trends der kommer til at præge det nye år. Tre forskellige eksperter giver deres bud.
Vi kan vist hurtigt blive enige om, at 2020 bød på rigeligt med overraskelser. Derfor prøver vi nu at kigge lidt ud i fremtiden for at blive klogere på, hvad vi kan forvente indenfor kommunikationsbranchen.
Hvert år opstår en ny trend, et nyt medie eller noget helt tredje, og det kan være svært at forberede sig på. Vi har derfor spurgt tre forskellige eksperter, hvad de tror, der kommer til at trende i 2021.
Virksomheder og brands skal have samfundssind
Anna Thygesen, kommunikationsrådgiver og CEO af WeDoCommunication:
”I 2021 kommer fokus til at være, hvilken rolle man som virksomhed eller brand spiller i samfundet. Gør man en samfundsforskel? Man kan sige, at statsministerens budskab samfundssind har bredt sig til virksomhederne, og danske virksomheder skal virkelig holde tungen lige i munden. Det koster nemlig på alle parametre, når man ikke opfører sig ordentligt. Tidligere har man bedre kunne slippe afsted med en lidt flosset moral, men ikke mere. Så 2021 er året, hvor ydmyghed og respekt for andre også bliver en sag for virksomhederne – også dem, der ellers ikke rigtig har brugt krudt på det før.”
Aktualitetsinfluenter
Jens Hamborg Koefoed, Co-Founder af VOCAST:
”Journalister og redaktører er ikke længere de eneste med rækkevidde. Derfor ser vi et større og større behov for det, vi kalder aktualitetsinfluenter. De kommunikerer om et fokuseret område og er ofte ukommercielle. Deres integritet er høj, fordi de er eksperter og formidlere indenfor deres industri. De har altså indflydelse på indflydelsesrige mennesker, og deres rækkevidde er langt større end bare antallet af følgere på sociale medier. De kan bære et budskab på en anden måde, end medier og kommercielle influenter kan.”
Eksperter og forskere på LinkedIn
Troels Johannesen, kommunikationsrådgiver:
”Man er nødt til at aktivere medarbejderne i kommunikationen for at styrke omdømmet. Derfor vil flere organisationer i højere grad udvælge eksperter og faglige fyrtårne og få dem i gang på LinkedIn og måske også Twitter. Dog er employee advocacy svært og trækker ressourcer, men hvis man arbejder med det strategisk, er der enorm værdi at hente. Mennesker er de stærkeste medier.”
Hvis du er interesseret i at læse mere om kommunikationstrends, så kan du bl.a. blive klogere på aktualitetsinfluenter lige her.
Andre artikler
Brug TikTok i jeres kommunikations- strategi
TikTok er det hurtigst voksende sociale medie i verden, og med dets flere millioner brugere er det i dag en af de største sociale medie platforme. Spørgsmålet er bare, hvordan man som virksomhed skal benytte det sociale medie, der ellers er kendt som et medie for...
Presseomtale slår rekord: “De skal kunne sætte det direkte i avisen”
EDC Erhverv Poul Erik Bech bliver omtalt mere end nogensinde før i de danske medier. Årsagen til den store stigning finder de i, at de har struktureret og automatiseret store dele af pressearbejdet. Vi kender alle det blå og gule EDC-logo, men på trods af det...
Madinfluenter er eksperter i kommunikation om mad og sundhed
I kampen om opmærksomhed og popularitet på sociale medier klarer en bestemt gruppe sig særlig godt - nemlig madinfluenter. Hvad er opskriften bag succesen, og hvad kan influenterne bidrage med? Madlavning og bagning favner bredt på sociale medier og har en evne til...