Her er de største kommunikationstrends i 2021

Vi har haft krystalkuglen fremme for at spå om, hvilke trends der kommer til at præge det nye år. Tre forskellige eksperter giver deres bud.

Vi kan vist hurtigt blive enige om, at 2020 bød på rigeligt med overraskelser. Derfor prøver vi nu at kigge lidt ud i fremtiden for at blive klogere på, hvad vi kan forvente indenfor kommunikationsbranchen.

Hvert år opstår en ny trend, et nyt medie eller noget helt tredje, og det kan være svært at forberede sig på. Vi har derfor spurgt tre forskellige eksperter, hvad de tror, der kommer til at trende i 2021.

 

Virksomheder og brands skal have samfundssind

Anna Thygesen, kommunikationsrådgiver og CEO af WeDoCommunication:
”I 2021 kommer fokus til at være, hvilken rolle man som virksomhed eller brand spiller i samfundet. Gør man en samfundsforskel? Man kan sige, at statsministerens budskab samfundssind har bredt sig til virksomhederne, og danske virksomheder skal virkelig holde tungen lige i munden. Det koster nemlig på alle parametre, når man ikke opfører sig ordentligt. Tidligere har man bedre kunne slippe afsted med en lidt flosset moral, men ikke mere. Så 2021 er året, hvor ydmyghed og respekt for andre også bliver en sag for virksomhederne – også dem, der ellers ikke rigtig har brugt krudt på det før.”

 

Aktualitetsinfluenter

Jens Hamborg Koefoed, Co-Founder af VOCAST:
”Journalister og redaktører er ikke længere de eneste med rækkevidde. Derfor ser vi et større og større behov for det, vi kalder aktualitetsinfluenter. De kommunikerer om et fokuseret område og er ofte ukommercielle. Deres integritet er høj, fordi de er eksperter og formidlere indenfor deres industri. De har altså indflydelse på indflydelsesrige mennesker, og deres rækkevidde er langt større end bare antallet af følgere på sociale medier. De kan bære et budskab på en anden måde, end medier og kommercielle influenter kan.”

 

Eksperter og forskere på LinkedIn

Troels Johannesen, kommunikationsrådgiver:
”Man er nødt til at aktivere medarbejderne i kommunikationen for at styrke omdømmet. Derfor vil flere organisationer i højere grad udvælge eksperter og faglige fyrtårne og få dem i gang på LinkedIn og måske også Twitter. Dog er employee advocacy svært og trækker ressourcer, men hvis man arbejder med det strategisk, er der enorm værdi at hente. Mennesker er de stærkeste medier.”

 

Hvis du er interesseret i at læse mere om kommunikationstrends, så kan du bl.a. blive klogere på aktualitetsinfluenter lige her.

 

Malene Bak Nielsen har arbejdet som News Media Researcher hos VOCAST siden april 2017. Hun læser en kandidat i Journalistik og Kommunikation ved Roskilde Universitetscenter samt dyrker sin passion for PR og Politik. Derudover har hun været journalistpraktikant hos Danmarks Naturfredningsforening.

Andre artikler

Kommuniker forståeligt: Sådan formidler du din faglige viden

Kommuniker forståeligt: Sådan formidler du din faglige viden

Når du skal formidle faglig viden, kommunikerer du med en modtager uden for dit felt, som kan have svært ved at forstå dit budskab. Der findes heldigvis en række teknikker, du kan bruge, og dem løfter vi sløret for her.Det kan være noget af en opgave at formidle ens...

Styrk din visuelle kommunikation og identitet

Styrk din visuelle kommunikation og identitet

Hos VOCAST hjælper vi virksomheder og organisationer med at opsætte deres digitale presserum og visuelle identitet. En af dem er Zoologisk Have København, hvor image banken er blevet en integreret del af deres digitale tilstedeværelse.Vigtigheden af billeder og visuel...

Retsag forligt

Retsag forligt

VOCAST og Ritzau har haft en verserende retssag som følge af, at Ritzau i forbindelse med en kundeoverdragelse i sommeren 2018 fik en uberettiget indsigt i Vocast’s applikation. Den mellem parterne værende tvist har ikke været forhandlet i Retten, idet parterne i...