Brug TikTok i jeres kommunikations- strategi

TikTok er det hurtigst voksende sociale medie i verden, og med dets flere millioner brugere er det i dag en af de største sociale medie platforme. Spørgsmålet er bare, hvordan man som virksomhed skal benytte det sociale medie, der ellers er kendt som et medie for unge, der danser og synger? 

TikTok er meget mere end bare korte videoer med sang og dans. Det er ikke længere kun de helt unge, der er at finde på platformen, som var tilfældet, da mediet hed musical.ly.

Da mediet skiftede navn i 2018, indebar det en del ændringer i form af helt nye standarder og formater, som har tiltrukket en bredere målgruppe. Indholdet er ikke længere kun fokuseret omkring dans og sang, men åbner helt nye muligheder, som både privatpersoner og influenter kan benytte sig af. Nu er det for eksempel i langt højere grad algoritmer som sprog, mobil type og likes, der styrer, hvad brugerne ser gennem den såkaldte “For you” page og personliggør indholdet.

 

Lægemiddelstyrelsen på TikTok

Brugen af TikTok eksploderede under corona, og flere og flere brugere blev oprettet. Heriblandt fandt også en lang række organisationer og virksomheder vej til TikTok. En af dem er Lægemiddelstyrelsen, som har været på TikTok siden 1. marts 2021. Det, som startede som et pilotprojekt, har medført, at de i dag har lidt over 9.000 følgere og gjort TikTok til en fast del af deres kommunikationsstrategi.

VOCAST har talt med Social Media Manager i Lægemiddelstyrelsen Diana Brandt Larsen for at høre, hvorfor og hvordan de benytter TikTok, samt hvad andre organisationer skal være opmærksomme på, hvis de vil kaste sig ud i at bruge dette anderledes sociale medie.

Diana Brandt Larsen

Social Media Manager, Lægemiddelstyrelsen

Hvad bruger I TikTok til?

“Vi benytter TikTok til at sikre en oplyst debat og komme misinformation til livs. Det kan for eksempel være videoindhold, der oplyser om vaccinerne mod COVID-19. TikTok er et mindre formelt medie, hvor man har mulighed for at skabe en positiv tone med humoristisk og underholdende indhold. Dette var særligt vigtigt under lockdown, da vi alle i denne tid havde brug for noget positiv energi i hverdagen.”

 

Hvem ser jeres videoer?

“Gennem TikTok har vi mulighed for at nå en helt anden generation end på de klassiske sociale medier. Her har vi mulighed for at oplyse de 15-30 årige, hvilket er vigtigt.
Den hårde tone på Facebook medfører, at de unge ikke engagerer sig i debatterne, hvorfor det er oplagt at benytte TikTok. Vi formår altså at nå ud til den yngre del af befolkningen ved at lave korte, sammensatte videoer, som på en gang skal oplyse, men samtidig fungere som et underholdende indslag.”

 

Hvad skal man være opmærksom på?

“Hvis man vil have succes på TikTok er det altafgørende at holde øje med og fange trends. Det er vigtigt at tage højde for humoren i disse trends, da det er et anderledes socialt medie med en intern humor. Dette gør vi især med hjælp fra vores studentermedhjælpere, da det er unge, som selv benytter mediet og derfor ved, hvad der rører sig. Det er vigtigt med tilstedeværelse og regelmæssighed, så indholdet bliver set af så mange som muligt.
Derudover er det vigtigt at være opmærksom på formaterne på platformen, da man ikke blot kan kopiere sit indhold fra andre sociale medier til TikTok. Formatet i form af korte, sammensatte videoer gør det ikke muligt at bringe samme mængde information, som man f.eks. kan på Facebook.”

 

Bør organisationer og virksomheder anvende TikTok?

“Jeg synes helt klart, det er et medie, man som virksomhed skal overveje at indtænke i sin kommunikationsstrategi. TikTok er ikke kun er et medie for privatpersoner, men kan også bruges af virksomheder blandt andet til at nå en helt anden målgruppe, sprede information og ikke mindst skabe omtale om sit brand. Når man først har knækket koden, er det nemt at lave inholdet, da det ikke er lige så ressourcekrævende, som mange af de andre sociale medier. TikTok er et medie med stort potentiale, som kan være værd at udforske for organisationer og virksomheder.”

 

Lægemiddelstyrelsens TikTok

  • 9.142 følgere
  • 88.800 likes
  • 1,5-6 mio visninger i alt
  • 1-2 videoer om ugen

@laegemiddelstyrelsen

Caroline Birch er dansk News Media Researcher og har arbejdet hos VOCAST siden september 2021. Hun studerer en bachelor i Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet. Hun interesserer sig for journalistik, kommunikation og det udviklende medielandskab. 

ANDRE ARTIKLER

Sådan skal du forholde dig kommunikativt til VM i Qatar

Sådan skal du forholde dig kommunikativt til VM i Qatar

Fodbold-VM i Qatar sparkes i gang d. 20. november. Hvordan skal du forholde dig til det antiklimaks, som årets sportslige højdepunkt har udviklet sig til at være? Og hvordan påvirker det kommunikationen om mesterskabet? Vinterens VM i fodbold handler ikke bare om...

Madinfluenter er eksperter i kommunikation om mad og sundhed

Madinfluenter er eksperter i kommunikation om mad og sundhed

I kampen om opmærksomhed og popularitet på sociale medier klarer en bestemt gruppe sig særlig godt - nemlig madinfluenter. Hvad er opskriften bag succesen, og hvad kan influenterne bidrage med? ​Madlavning og bagning favner bredt på sociale medier og har en evne til...