Webtilgængelighed? Sådan griber du det an

Har du nogensinde tænkt over, hvordan en person, der ikke kan se, tilgår dit presserum? Det skal alle offentlige organer gøre, men det er ikke altid lige til. Aalborg Kommune har kastet sig ud i opgaven. 

Du er ikke alene, hvis du sætter spørgsmålstegn ved begrebet webtilgængelighed. Det er ikke et ord, der er på alles læber, men det burde det være indenfor den offentlige sektor. Det er nemlig bestemt ved et EU-direktiv og ved lov i Danmark, at offentlige organers websteder og mobilapplikationer skal være webtilgængelige for så mange som muligt. 

Der er mange mennesker, som ikke bruger en computer eller en mobil på samme måde som mange af os andre. Det betyder for eksempel, at mennesker, som har et synshandicap, bruger et skærmlæseprogram til at få læst teksten op fra et website – og det skal websitet tage hensyn til. 

Men hvordan finder man ud af, om ens website er tilgængelig for alle uanset funktionsnedsættelse? 

 

“Digital tilgængelighed er en menneskeret”

I december sidste år fik Aalborg Kommune et påbud fra Digitaliseringsstyrelsen om webtilgængelighed, og næsten samtidig fik de deres webleder Sinnet Ellehauge Haag ombord. 

Hun har tidligere arbejdet som chefkonsulent i Digitaliseringsstyrelsen med ansvar for at implementere loven om webtilgængelighed. Men det var allerede tilbage i 2014, hvor hun var webleder i Herning Kommune, at hun fik øjnene op for de problemer, som mange mennesker med funktionsnedsættelse oplever, når de bruger digitale løsninger. Lige siden har hun arbejdet for at få større fokus på webtilgængelighed. 

– De brugere, der oplever problemerne, er magtesløse. De kan intet gøre, men det kan vi, der udvikler løsningerne tilgengæld. Digital tilgængelighed er ikke bare lovgivning. Det er fremfor alt en menneskeret, der står beskrevet i Handicapkonventionens artikel 9. Derfor burde vi være meget bedre til at tænke det ind fra begyndelsen, når vi udvikler websites og applikationer, siger Sinnet Ellehauge Haag. 

Derfor satte Aalborg Kommune sig for at teste webtilgængeligheden på deres websites. Og et af de første skridt var at dykke ned i deres presserum, som VOCAST har designet og udarbejdet til dem.

Sinnet Ellehauge Haag

Sinnet Ellehauge Haag er webleder hos Aalborg Kommune, hvor hun har det overordnede ansvar for drift, udvikling og vedligehold af kommunens hjemmesider. Hun har tidligere været webleder hos Herning Kommune og chefkonsulent hos Digitaliseringsstyrelsen. Hun er desuden medlem af Digitaliseringsstyrelsens advisory board om webtilgængelighed, oplægsholder og underviser. 

Test, test og test

Det kan være svært at gennemskue, på hvilke punkter et presserum ikke lever op til kravene om webtilgængelighed. Derfor fik Aalborg Kommune hjælp af konsulenthusene Inklusio og Inqlude IT til at teste presserummet. 

– Op mod 20 % af befolkningen kan have svært ved at bruge digitale løsninger, men det kan alligevel være svært at forstå, hvilke problemer en person med for eksempel bevægelseshandicap møder i presserummet. Vi fandt en række udfordringer, som vi forklarede for Aalborg Kommune og VOCAST, så det kan blive nemmere for alle mennesker at tilgå kommunes pressemeddelelser, forklarer CEO i Inqlude IT, Orla Pedersen.

En af de største udfordringer ved kommunens presserum var for eksempel, at man skulle bruge en mus for at klikke sig ind på pressemeddelelserne.

– Mange mennesker bruger hjælpeteknologier, når de navigerer på internettet. En person, der er lammet eller er påvirket af ufrivillige bevægelser kan for eksempel ikke bruge en mus. Derfor er det vigtigt, at brugerne kan bevæge sig rundt i presserummet ved brug af tastaturet, fortæller Sinnet Ellehauge Haag. 

Inqlude IT

Inqlude IT er en non profit virksomhed, der tester og rådgiver indenfor webtilgængelighed. Alle ansatte har en autismeprofil, hvilket betyder, at de har en særlig kompetence for at sætte sig ind i kompliceret stof og teste webtilgængelighed. De samarbejder med Inklusio. 

Enkelte rettelser, der gør en stor forskel

Inqlude IT udarbejdede en rapport med de mangler, som deres test viste. Herfra designede VOCAST en ny version af presserummet, som både indeholder rettelser på design og funktioner. 

Det betyder, at Aalborg Kommune nu har et presserum, der er tilgængeligt for alle uanset funktionsnedsættelse. 


Malene Bak Nielsen har arbejdet hos VOCAST siden april 2017 og er Customer Success Manager. Hun er uddannet i journalistik og kommunikation og har en passion for PR og Politik. Derudover har hun været ansat i kommunikationsafdelingen hos Danmarks Naturfredningsforening.

ANDRE ARTIKLER

Kommunalvalg: Disse emner vil præge valget

Kommunalvalg: Disse emner vil præge valget

Det kan være udfordrende at få taletid under en valgkamp. Derfor har vi med hjælp fra en ekspert udpeget de emner, der kommer til at fylde under kommunal- og regionsrådsvalget. Der er ikke længe til, at danskerne skal tage skridtet ind i stemmeboksen og vælge deres...

Clubhouse: Sådan kan du bruge det nye sociale medie

Clubhouse: Sådan kan du bruge det nye sociale medie

Hvad kan Clubhouse, og hvem kan drage nytte af at bruge det nyeste sociale medie? Vi har undersøgt, om virksomheder og organisationer bør hoppe med på bølgen og bruge Clubhouse i deres kommunikation. "Kaffesnak for selvstændige", "Kunsten at Stinke" og "Kulturcafeen"...