Vejen til den politiske dagsorden

Folketingsvalget er netop blevet udskrevet. Samtidig er der valg til Europa-Parlamentet. Som organisation kan det være udfordrende at få taletid under en valgkamp, da mediernes prioritering af historier er knivskarp, og konkurrencen er hård. Derfor har vi hos VOCAST allieret os med tidligere folketingsmedlem og formand for Det Konservative Folkeparti, Lars Barfoed, som vil give sit bud på, hvordan man kan italesætte sin politiske dagsorden.

I dag er det langt fra kun politikerne, som bestemmer, hvilke emner der skal gøres til genstand for debat. Her peger Lars Barfoed på, at både digitale og tradtionelle medier har gjort et enormt fremryk og vist sig at have stor indflydelse på den politiske dagsorden. Hvis man som organisation ønsker at lave en presseinsats under valgkampen, skal man have sin strategi i orden, da kampen om ordet er intensiveret i medierne. Dog synes politikerne også at være mere villige til at tage fat, hvis det kan rykke stemmer. Den situation kan man udnytte.

 

Om Lars Barfoed

Lars BarfoedLars Barfoed har en baggrund som folketingsmedlem fra 2001 til 2015. Han har blandt andet været familie- og forbrugsminister, transportminister og justitsminister samt formand for Det Konservative Folkeparti. Før det var Lars Barfoed direktør for Finansrådet i syv år. Han har gennem årene også været bestyrelsesmedlem i en række virksomheder og organisationer. I øjeblikket finder han sig til rette som direktør for Public Affairs i kommunikationsbureauet Primetime og som bestyrelsesformand for både Energinet og Danmarks Underholdningsorkester A/S.

Eksklusivitet er nøglen

Konkret peger Lars Barfoed på tre indgange til den politiske debat, hvis man som organisation eller virksomhed ønsker at italesætte en bestemt sag under folketingsvalget.

– Den første er, at man retter henvendelse til politikerne selv og giver dem eneret til information i en bestemt sag. Den anden mulighed er at tappe ind i debatten på de sociale medier. Her kan man få skabt interesse om sin sag og få skabt en stemning, som dermed tvinger politikerne til at tage stilling, fortæller han.

Specielt de sociale medier kan være en afgørende faktor i forhold til den politiske debat. Her peger Lars Barfoed på, at mediebilledet har ændret sig markant.

– De sociale medier spiller i dag en meget stor rolle i folks tilgang til politisk information. Her har politikerne mulighed for at kommunikere direkte til folk, når de er hjemme i deres egen stue, fortæller han.

Den sidste vej ind i debatten er brugen af nyhedskriteriet eksklusivitet. Her fortæller Lars Barfoed, at man med fordel kan gå til pressen med en særlig interessant historie, så de kan fremtvinge en reaktion hos politikerne. Her er det oplagt at give eneret til en bestemt journalist, så personen forhåbenligt bringer sagen op, forklarer han.

Men det er også afgørende, at man som organisation har et relevant og skarpt bidrag til valgdebatten.

– Udfordringen er først og fremmest, at man som virksomhed skal have et klart budskab, som politikerne opfatter som interessant for vælgerne. Politikerne arbejder med en meget skarp prioritering af, hvad der kan flytte stemmer i denne periode, og der er samtidig stor konkurrence om dagsorden, påpeger Lars Barfoed.

Valgets vigtigste emner

Udlændingedebatten
EU
Sundhedspolitik
Retspolitik
Klimapolitik
Pensionsreform

Go With the Flow

Som regel er der nogle enkelte politiske emner, som stjæler opmærksomheden under et folketingsvalg. Lars Barfoed tvivler på, at dette valg bliver anderledes. Som organisation kan det være en fordel at indtænke disse temaer i pressearbejdet, da det er nemmere at bryde i gennem nyhedsmuren med et emne, som der i forvejen er interesse om.

Han peger på, at udlændingedebatten, spørgsmålet om EU og sundhedspolitik bliver nogle af årets helt store temaer.

– I udlændingedebatten er der langt hen ad vejen konsensus mellem de to grupperinger, som konkurrerer om regeringsmagten. Men alligevel vil det blive en diskussion, fordi der er mange vælgere i udlændingedebatten, og derfor vil man forsøge at konkurrere på stemmer, forklarer han og fortsætter:

– Et andet åbenlyst tema er EU. Vi står i den interessante situation, at der også er valg til Europaparlamentet. EU er også særligt interessant set i lyset af Brexit, som uanset hvad vil fylde meget i løbet af de kommende måneder.

Hvis der er et emne, som optager danskerne meget, er det sundhed. Her fortæller Lars Barfoed, at det er et tema, som højst sandsynligt vil blive genstand for debat i medierne under folketingsvalget, da regeringen for nylig fremsatte et udspil til en sundhedsreform. Han forklarer yderligere, at det er helt bevidst, at udspillet er kommet lige før valget, fordi statsministeren ønsker at gøre det til et tema under valgkampen.

Når det er sagt, vil der naturligvis også være andre emner på dagsordenen.

– Ud over de tre hovedtemaer vil der også blive diskuteret andre politiske emner. Retspolitik kunne komme til at fylde noget. Klimapolitik interesserer også mange mennesker, og det vil muligvis også være genstand for debat, fortæller Lars Barfoed.

For nylig fremlagde Socialdemokratiet et nyt udspil til en pensionsreform til fordel for nedslidte på arbejdsmarkedet. Her mener Lars Barfoed, at det også kan gå hen og stjæle fokus i medierne.

– Regeringen vil formentlig gøre alt, hvad de kan for at lande en aftale om pensionsreformen med Dansk Folkeparti, inden valget kommer. Omvendt vil socialdemokraterne gøre alt for at sætte sagen på dagsordenen i valgkampen, fortæller han.

Denne artikel har forhåbenligt gjort dig klogere på, hvordan du kan få taletid under valgkampen. Du kan også gå på opdagelse i Reach og blive klogere på, hvordan det anvendes ved at trykke her.

 

 
Line Ingerslev har arbejdet som News Media Researcher hos VOCAST siden marts 2018. Hun har en bachelor i kommunikation fra DMJX, og nu studerer hun Cand.soc i Politisk Kommunikation og Ledelse på CBS. Hun har også været bosat i både Bruxelles og Málaga, hvor hendes passion for politik og kommunikation kun er vokset. 

ANDRE ARTIKLER

Agurketiden er over os – eller er den?

Det meste af Danmark er på ferie, og det er nyhedernes lavsæson. Vi har derfor spurgt nogle medier, om det kan betale sig at sende pressemeddelelser ud i denne periode, og om agurketiden overhovedet stadig findes. Agurketiden beskriver den periode på året, hvor der er...

Valgkampens topemne: Tips til at kommunikere om miljø og klima

Klima er det emne, som interesserer både vælgerne og politikerne mest. Samtidig er Verdens miljødag lige rundt om hjørnet. Vi har derfor spurgt Danmarks Naturfredningsforening om, hvad de gør for at gøre klima og miljø mere nærværende. Aktualiteten for miljø og klima...

EU bliver kun stærkere af kritik

Snart skal Danmark og de andre medlemslande i EU til stemmeurnerne for niende gang til et Europa-Parlamentsvalg. Dog halter både stemmeprocent og folkelig interesse bagud. Ifølge professor i Statskundskab og EU-ekspert Peter Nedergaard kan det skyldes, at vi ikke er...