Skab resultater med LinkedIn

LinkedIn er et erhvervsorienteret socialt medie med potentielt stort strategisk udbytte. Vi har derfor taget en snak med CEO for JOST Communication, Josephine Staunsbjerg, om, hvordan du bedst muligt kan optimere din tilstedeværelse på LinkedIn.

LinkedIn har over 2.5 millioner personlige profiler og virksomhedsprofiler i Danmark. Mediet fungerer som et online networking site og egner sig særligt til B2B kommunikation og marketing. Du kan for eksempel bruge LinkedIn til branding, employer advocacy og rekruttering. Det seneste skud på stammen er influencer-marketing, der nu også har set dagens lys på mediet.

Det strategiske udbytte kan derfor være stort på LinkedIn, hvis du arbejder aktivt med mediet og integrerer det som en del af din kommunikationsstrategi. Men hvordan griber du det an? Netop det har vi talt med Josephine Staunsbjerg om.

Josephine Staunsbjerg

Josephine Staunsbjerg er cand.comm. i Strategisk kommunikation og digitale medier fra RUC i 2018. Hun har blandt andet været ansat i PwC og Kapacity, og i dag er hun CEO i sin egen virksomhed, JOST Communication. Her specialiserer hun sig i digitale medier med fokus på influencer-marketing og LinkedIn.

                    Foto: Rune Lundø

                                                                     Apropos LinkedIn, så kan du finde hendes profil her.

Optimer din virksomhedsprofil

Profilen er et godt sted at starte, hvis du vil optimere din indsats på LinkedIn. Ikke alene er virksomhedsprofilen oplagt at tage fat i, men du kan også arbejde strategisk med både medarbejdernes og ledelsens profiler. Faktisk er de profiler lige så vigtige som selve virksomhedsprofilen.

Virksomhedsprofilen er dog et godt sted at starte din indsats, hvis du er en del af en større virksomhed med et velkendt brand. Profilen bør være udfyldt og have et professionelt udtryk, og der bør være aktivitet på siden.

– Hvis man har et godt brand, er det vigtigt, at man skaber og deler indhold på selve virksomhedsprofilen. Det bør ske med en vis frekvens, for det dur ikke, at du bare poster en enkelt gang om måneden. Ligesom med alle andre sociale medier vil det derfor være en god idé at have en content plan for, hvad du vil udgive, siger Josephine Staunsbjerg.

Derudover understreger Josephine Staunsbjerg vigtigheden i, at du finder de rigtige tidspunkter at dele på. Nogle tidspunkter giver nemlig bedre resultater end andre, fordi det er der, målgruppen er aktiv. Derfor må du teste dig lidt frem og holde øje med, hvornår din målgruppe er mere aktiv og tilbøjelig til at interagere med dit indhold. Her kan du med fordel samle dine data i et Excel-ark, så du kan danne dig et overblik.

Indhold til virksomhedsprofilen

Men hvilket indhold er i det hele taget godt at dele på LinkedIn? Her er der særligt to ting, man bør gå frem med fra virksomhedsprofilen ifølge Josephine Staunsbjerg: 1) konkrete cases om virksomhedens succeser og 2) vidensdeling med fakta og tips.

Da LinkedIn er et erhvervsorienteret medie ligger det lige til højrebenet af dele ud af din virksomheds succes og erfaring. Her er det godt, hvis du deler ud af konkrete succeshistorier som indhold på virksomhedsprofilen.

– Når du tager udgangspunkt i en case bliver det gjort meget konkret, hvad lige netop jeres virksomhed kan gøre for jeres kunder, uddyber Josephine Staunsbjerg.

Del ud af din viden

LinkedIn fungerer desuden særligt godt til udveksling af viden med andre i eller uden for dit personlige netværk. Det bør du tage del i som virksomhed, for der kan være mange fordele ved at dele ud af jeres viden, mener Josephine Staunsbjerg.

– Som virksomhed sidder du jo typisk på en viden, som dine kunder kan købe af dig. Og hvis du formår at dele ud af det i små bidder, så kan du få god succes med det.

Josephine Staunsbjerg deler selv hyppigt ud på hendes egen profil, hvor hun blandt andet udgiver korte videoer på 2-3 minutter med fakta eller tips. Det skal helst være kort, præcist og konkret, når du deler. Det skyldes, at LinkedIn bliver brugt på en lidt anden måde end mange andre sociale medier.

– LinkedIn er et helt andet medie end f.eks. Instagram, som man typisk bruger for at blive underholdt. På LinkedIn vil man derimod gerne inspireres fagligt og opnå ny viden, som kan gavne i det daglige arbejde.

Vidensdeling kan være meget værdifuldt for din virksomhed, fordi du derigennem kan blive top of mind hos din forbruger samtidig med, at du positionerer dig selv som en ekspert. Det gælder især, hvis du formår at være konstant synlig med netop din viden.

– Mange går galt i byen her, fordi de tænker “men hvis vi giver vores viden væk, hvad skal vi så sælge til vores kunder?”. Det er bare ikke helt sådan, det fungerer. Hvis du vil vide noget i dag, kan du jo alligevel bare google dig frem til det – det gælder stort set alle emner. Selvfølgelig skal du ikke give hele din kerneforretning væk, men du kan godt dele nogle ting rundt om det, fremhæver Josephine Staunsbjerg.

5 råd til at optimere din virksomhedsprofil på LinkedIn

Vi har samlet Josephine Staunsbjergs råd til, hvordan du kan optimere din virksomhedsprofil på LinkedIn:

✔ Sørg for, at virksomhedsprofilen er helt udfyldt, så den fremstår professionel.

✔ Lav en content plan, så du poster med en vis frekvens – dine modtagere skal ikke møde en tom side.

✔ Undersøg, hvilke tidspunkter fungerer bedst for dig, når du deler indhold. Opsæt din data i et excel-ark og track det løbende.

✔ Del ud af virksomhedens succeshistorier med konkrete cases.

✔ Vær ikke bange for at dele ud af virksomhedens viden i små bidder. Positioner jer selv som eksperter ved at give faglige råd og dele ud af fakta. Sådan kan I vise jeres modtagere, at I er kompetente og værd at henvende sig til.

Employer advocacy på LinkedIn

Josephine Staunsbjerg pointerer dog, at det er langt fra alle virksomheder, der bør lægge deres strategiske kræfter i virksomhedsprofilen. I stedet bør de fokusere på medarbejderne og ledelsens profiler. Der ligger nemlig et stort strategisk potentiale i netop de profiler.

Employer advocacy og employer branding fungerer rigtig godt på LinkedIn. Det er smart at arbejde med det på LinkedIn via medarbejdere og ledelsen, og så bruge virksomhedsprofilen supplerende til at støtte op om det.

Denne artikel er en del af en artikelserie, hvor vi sætter fokus på LinkedIn. I næste del sætter vi fokus på netop employer advocacy og uddyber, hvordan du kan inkorporere det i dit arbejde. I den artikel kan du også læse med om influencer marketing, når vi dykker ned i en konkret case for at finde ud af, hvordan du kan samarbejde med influencers på LinkedIn.

Næste del udkommer til april.


Maria Salina Nedergaard Mortensen har arbejdet som News Media Researcher hos VOCAST siden august 2019. Hun har en bachelor i Kommunikation og Dansk ved Roskilde Universitet, hvor hun nu læser en kandidat i Strategisk kommunikation og digitale medier. Når hun ikke er hos VOCAST eller sidder med næsen i studiebøgerne, bruger hun tiden på at strikke og spille musik.

ANDRE ARTIKLER

Madinfluenter er eksperter i kommunikation om mad og sundhed

Madinfluenter er eksperter i kommunikation om mad og sundhed

I kampen om opmærksomhed og popularitet på sociale medier klarer en bestemt gruppe sig særlig godt - nemlig madinfluenter. Hvad er opskriften bag succesen, og hvad kan influenterne bidrage med? ​Madlavning og bagning favner bredt på sociale medier og har en evne til...

Kommunalvalg: Disse emner vil præge valget

Kommunalvalg: Disse emner vil præge valget

Det kan være udfordrende at få taletid under en valgkamp. Derfor har vi med hjælp fra en ekspert udpeget de emner, der kommer til at fylde under kommunal- og regionsrådsvalget. Der er ikke længe til, at danskerne skal tage skridtet ind i stemmeboksen og vælge deres...

Webtilgængelighed? Sådan griber du det an

Webtilgængelighed? Sådan griber du det an

Har du nogensinde tænkt over, hvordan en person, der ikke kan se, tilgår dit presserum? Det skal alle offentlige organer gøre, men det er ikke altid lige til. Aalborg Kommune har kastet sig ud i opgaven. Du er ikke alene, hvis du sætter spørgsmålstegn ved begrebet...