Kommuniker forståeligt: Sådan formidler du din faglige viden

Når du skal formidle faglig viden, kommunikerer du med en modtager uden for dit felt, som kan have svært ved at forstå dit budskab. Der findes heldigvis en række teknikker, du kan bruge, og dem løfter vi sløret for her.

Det kan være noget af en opgave at formidle ens nicheområde til modtagere uden for branchen. Læserne kan nemlig hurtigt stå af, da det er din særlige viden, du formidler, og dermed bruger du måske også en lang række indforståede begreber i din kommunikation. 

Du skal dog ikke lede længe efter en løsning på problemet, for vi har samlet en vifte af glimrende råd fra en række forskningsartikler, som du med fordel kan bruge til at styrke din faglige formidling.

Så sørger du nemt for, at modtageren forstår dig, og din ekspertviden ikke går tabt.

1) Foretag en grundig målgruppeanalyse

Det er afgørende, at du først og fremmest foretager en grundig analyse af din målgruppe, når du formidler din ekspertviden til en modtager, der ikke har samme viden eller arbejder inden for samme område, som du gør.

Læg ud med at sætte dig selv nogle mål for din kommunikation – det kan også hjælpe dig til at forstå, hvem din modtager er. Vil du fx lære fra dig, eller vil du ændre holdninger? Eller vil du måske informere om ny forskning? 

Målgruppeanalysen er essentiel, fordi du skal vide, hvilke forudsætninger personen uden for dit faglige fællesskab har for at forstå dit budskab.

Det er vigtigt med en nuanceret forståelse af din modtager, så du ikke risikerer at fordumme dem, selvom de ikke befinder sig i samme faglige fællesskab som dig. Med analysen i baghånden kan du i stedet møde dem der, hvor de er.

Hvad er faglig formidling?

Ekstern lektor ved Roskilde Universitet Leif Becker Jensen skelner mellem videnskabelig kommunikation, faglig kommunikation og faglig formidling. Her kan du se forskellene på de tre:

Videnskabelig kommunikation
Her er der tale om ny forskning inden for et område, som du gerne vil formidle til fagfæller. Det kan for eksempel være en videnskabelig artikel med det formål at oplyse om ny viden og ultimativt opnå, at den bliver anerkendt som sand.

Faglig kommunikation
Faglig kommunikation foregår typisk mellem kolleger og opstår ofte i dagligdagen, når der skal løses et fagligt problem. Faglig kommunikation er derfor i høj grad præget af indforståethed og fagsprog.

Faglig formidling
Faglig formidling adskiller sig fra de to ovennævnte kommunikationstyper ved, at du ikke længere kommunikerer med fagpersoner inden for dit eget område. I stedet kommunikerer du her med en, der ikke har samme viden som dig selv. Ved faglig formidling bør du derfor have særligt styr på fortælleteknikker, formål og målgruppe.

Kilde: Leif Becker Jensen: Man skal gå på to ben: Om den vanskelige balancegang i faglig formidling.

2) Vær skarp i dit sprog

  • Skær ned på detaljerne og fagsproget
  • Brug metaforer, eksempler og infografikker

Ovenstående er nogle helt konkrete teknikker, der kan hjælpe dig med at formidle din faglige viden, så dine centrale pointer står tydeligt frem for din modtager.

For det første er det afgørende, at du skærer ind til benet – ligesom det er tilfældet med det meste kommunikation

Du kender det måske. Det kan gøre ondt i hjertet at skære ned på detaljer, når du ved, at du har en pointe med dem. Desværre kan du risikere, at dine mange detaljer gør mere skade end gavn, fordi informationstætheden kan gøre det sværere for dine modtagere at forstå dit budskab.

Det samme gælder for brugen af fagtermer. Dem bør du inddrage i begrænset mængde, eller sørge for at uddybe dem for din modtager, hvis du benytter dem i din kommunikation.

Derfor: “kill your darlings” og servér dine hovedpointer, så det er disse, modtageren tager med sig.

For det andet er det en fordel, hvis du har styr på dine fortælleteknikker. Her kan især to greb hjælpe dig til at formidle kompliceret viden: metaforer og eksempler. Begge er nyttige at bruge, fordi de kan gøre noget abstrakt konkret og lettere at forstå – så længe du bruger eksempler, modtageren kan relatere til.

Det kan desuden være meget gavnligt for din faglige formidling, hvis du inddrager infografikker i din tekst. Når man i en infografik kombinerer tekst med et visuelt element, bliver indholdet lettere at forstå, fordi dele af din formidling sker visuelt. Det kan især være en fordel at benytte til faglig formidling, fordi dit budskab kan være svært at forstå.

5 teknikker til at styrke din faglige formidling:

✔ Sørg for at gennemtænke dit formål med formidlingen, inden du går i gang. Derigennem får du en idé om, hvem du skal kommunikere med og på hvilken måde.

✔ Vær sikker på, hvem din modtager er – hvor meget ved de om det, du skal kommunikere om?

✔ Hold det simpelt: kill your darlings og inddrag ikke for mange detaljer, så modtageren skal forholde sig til for meget på én gang.

✔ Sørg for at minimere dit brug af fagsprog: din modtager arbejder ikke inden for samme felt som dig, og det er en fordel at imødekomme i din formidling.

✔ Gør dine pointer konkrete med metaforer, eksempler og infografikker – det gør det komplekse lettere at forstå.

Vi håber, at du kan bruge artiklen og de fem råd til din faglige formidling. Hvis du er interesseret i at læse mere om, hvordan du kan optimere din kommunikation, kan du læse med her for at få inspiration til, hvordan du kan bruge VOCAST som et værktøj til dit visuelle kommunikationsarbejde.


Maria Salina Nedergaard Mortensen har arbejdet som News Media Researcher hos VOCAST siden august 2019. Hun har en bachelor i Kommunikation og Dansk ved Roskilde Universitet, hvor hun nu læser en kandidat i Strategisk kommunikation og digitale medier. Hendes primære interesse er ekstern strategisk kommunikation.

ANDRE ARTIKLER

Styrk din visuelle kommunikation og identitet

Styrk din visuelle kommunikation og identitet

Hos VOCAST hjælper vi virksomheder og organisationer med at opsætte deres digitale presserum og visuelle identitet. En af dem er Zoologisk Have København, hvor image banken er blevet en integreret del af deres digitale tilstedeværelse.Vigtigheden af billeder og visuel...

Retsag forligt

Retsag forligt

VOCAST og Ritzau har haft en verserende retssag som følge af, at Ritzau i forbindelse med en kundeoverdragelse i sommeren 2018 fik en uberettiget indsigt i Vocast’s applikation. Den mellem parterne værende tvist har ikke været forhandlet i Retten, idet parterne i...

Kommunikerer du om følsomme emner? Husk dit forarbejde

Kommunikerer du om følsomme emner? Husk dit forarbejde

Det stiller helt særlige krav til dig og dit forarbejde som kommunikatør, når du skal kommunikere om følsomme eller kontroversielle emner. Vi har talt med pressechef i Psykiatrifonden, Sarah Boss, om, hvordan du skal gribe det an. ​Psykiatrifonden sætter fokus på...