Tænk lyd ind i din kommunikation

Danskerne lytter mere og mere til radio og podcast, og den udvikling ser kun ud til at fortsætte. Du kan derfor nå ud til et potentielt stort publikum ved at indtænke lyd i din kommunikation.

I 1960’erne overhalede TV’et radioen indenom og blev danskernes foretrukne medie, mens radioen blot blev et medie, som var rart at have kørende i baggrunden. Men nu har lydmediet igen vundet indpas hos danskerne. Sådan skriver DR.

Lyd er ikke længere bare lyd. Danskerne kan høre radio, podcast, musiktjenester, lydbøger, eller de kan sågar vælge at få læst artikler højt. Flowradioen bliver generelt brugt meget, mens brugen af podcast stiger lidt hvert år. Faktisk hører hver femte dansker podcast ugentligt. Det viste DR’s medieforskning fra 2019

Derudover er det også kun blevet nemmere at vælge lydmedier. Det kræver ikke andet end et par høretelefoner og den smartphone, som vi alligevel har med os overalt.

Lyd kræver ikke, at vi sætter os ned og tager stilling til mediet, på samme måde som det er nødvendigt med videoer og tekst. Radio, podcast og lydbøger kan vi høre, mens vi laver mad, kører bil og ordner vasketøj.

Lydmediets tilgængelighed betyder også, at flere og flere medier vælger at producere indhold, hvor lyd enten er integreret i eller er selve indholdet. Eksempelvis indtaler journalister fra flere danske aviser deres artikler og giver på den måde læseren – eller måske rettere sagt lytteren – mulighed for selv at vælge, hvordan vedkommende vil opleve indholdet.  

Landsdækkende aviser såsom Politiken, Altinget og Information udgiver også podcasts, så det er også muligt at nå de nationale medier ved at kommunikere med lyd.

 

3 tips – Hvis du sender din pressemeddelelse til et lydmedie

Som altid gælder det, at jo mere skræddersyet indholdet i din pressemeddelelse er, desto mere tilbøjelig vil et medie være til at tage den til sig. For at gøre din pressemeddelelse interessant for medier, der beskæftiger sig med lyd, kan du eksempelvis overveje:

✔ Udpeg de pointer, der gør emnet særligt egnet til et lydmedie. 

✔ Send en lydfil (evt. et citat) med pressemeddelsen, ligesom du formentlig også sender billeder med, når du målretter en pressemeddelelser til skriftlige medier. 

✔ Overvej, om emnet passer til en bestemt podcast. Hvis du kommunikerer om et nicheområde, kan podcast være en god kommunikationskanal, da mange podcasts er meget specifikke. 

 

Denne artikel har forhåbentlig inspireret dig til at indtænke lydmedier, når du sender pressemeddelelser. Hvis du er også er nysgerrig på, hvordan du bruger influenter i din kommunikation, så klik lige her

 

Malene Bak Nielsen har arbejdet som News Media Researcher hos VOCAST siden april 2017. Hun læser en kandidat i Journalistik og Kommunikation ved Roskilde Universitetscenter samt dyrker sin passion for PR og Politik. Derudover har hun været journalistpraktikant hos Danmarks Naturfredningsforening. 

ANDRE ARTIKLER

Derfor skal du inkorporere Twitter i din digitale PR-strategi

Derfor skal du inkorporere Twitter i din digitale PR-strategi

PR er blevet digitalt og det kræver, at du giver dine kommunikationsindsatser liv på tværs af forskellige kanaler. En god pressehistorie forsvinder nemlig hurtigt i det fragmenterede mediebillede. Derfor har vi spurgt ekspert og kommunikationsrådgiver Troels...

Bliv inspireret: 2 cases om Influencer Marketing

Bliv inspireret: 2 cases om Influencer Marketing

Hos VOCAST har vi samlet en række konkrete råd om Influencer Marketing med udgangspunkt i cases fra Vejle Kommune og Odense ZOO. Læs her, hvordan du kan bruge Influencer Marketing i din næste kommunikationskampagne. ​ Influencer Marketing er et kommunikationsværktøj,...