Kommunikation om sundhed og sygdom forpligter

Verdens Sundhedsdag er blevet sat i verden for at sætte fokus på sundhed, men det er faktisk et af de emner, som er sværest at kommunikere om. Vi har talt med Læger Formidler, som forsøger at gøre op med usandheder om sundhed og sygdom, og vi har spurgt dem, hvordan de gør deres læsere interesserede i sundhed.

Hvert eneste år er d. 7. april dedikeret til sundhed verden over. Det er derfor oplagt at planlægge sit pressearbejde til denne dag, hvis man arbejder med sundhed og sygdom, da det vil leve op til blandt andet mediernes krav om aktualitet.

Men det kan have sine udfordringer at kommunikere om sundhed. Det er et svært emne for læseren at forholde sig til, og der findes mange sandheder om det samme. Prøv bare at google hovedpine – det kan være alt fra et tegn på, at du skal have noget væske, til at du bør ringe 112.

Vores målgruppe har ofte brug for hurtige løsninger, når de står med opkast i håret og et skrigende barn. Det er ikke der, man sætter sig ned og læser en lang artikel, men det er derimod nemmere at smide en podcast i ørene, mens man ordner de praktiske sager.

Ida Donkin. Læge og Ph.d, presseansvarlig hos Læger Formidler og medlem af bestyrelsen

Netop de mange sandheder er, hvad Læger Formidler ønsker at udrydde. Læger Formidler er en frivillig forening af yngre læger, som er ansat på Hovedstadens sygehuse. Gennem deres arbejde på børne- og fødselsafdelinger oplevede de, hvordan forældre kan være i tvivl om, hvad de må og ikke må, når deres børn er syge.

– Der florerer mange usande historier om, hvad sundhed er, og hvad der er bedst for et barn. Mange søger til internettet, når de er i tvivl, og her finder de en umættelig mængde af information og råd, der går mod hinanden. Så er det klart, at man bliver utryg og forvirret, og det er her, der er brug for, at der er nogle, der tager styringen, siger Ida Donkin fra Læger Formidler. 

 

Mavefornemmelser må ikke blive til sandheder

Læger Formidler kommunikerer hovedsageligt til gravide og forældre til mindre børn. Gennem deres arbejde på sygehuse har de erfaret, at det kan være svært at finde tid nok til at give patienter og nybagte forældre en fyldestgørende forklaring.

– Information fra læger og myndigheder er ikke særlig nærværende, og det går hen over hovedet på en. Derudover er kommunikationen på tekst og på lægesprog, så det kan være svært at forholde sig til. På internettet er det bloggere, influencers og alternative behandlere, der giver råd, og det er svært at få fat på den faglige viden. Og hvis den endelig er der, så er den ikke nærværende og fanger ikke folk, forklarer Ida Donkin.

Blandt andet derfor kommunikerer Læger Formidler i et mere letforståeligt sprog for at nå læseren. Ved at tilbyde lettere tilgængelig viden om børn og graviditet håber de at kunne sortere i de mange sandheder på internettet.

Hvad er Verdens Sundhedsdag?

WHO (World Health Organization) står bag dagen.

Siden 1950 har den 7. april været Verdens Sundhedsdag. 

Hvert år udvælger WHO et bestemt emne for Verdens Sundhedsdag. 

 Emnet for 2019 er “Universal health coverage”. 

Kilde: WHO

Ingen gider at læse – og slet ikke om sundhed

I forsøget på at nå læseren anvender Læger Formidler meget lidt tekst. De bruger i stedet i højere grad podcast og film, da de oplever, at det fanger læseren. Generelt vælger de deres kommunikationsformer ud fra deres målgruppe, hvilket langt fra er et nyt og gennembrydende kommunikationsråd, men lige i dette tilfælde er den rette kommunikationsform afgørende.

– Vores målgruppe har ofte brug for hurtige løsninger, når de står med opkast i håret og et skrigende barn. Det er ikke der, man sætter sig ned og læser en lang artikel, men det er derimod nemmere at smide en podcast i ørene, mens man ordner de praktiske sager, siger Ida Donkin.

Læger Formidler bruger også sociale medier for at nå deres målgruppe – især fordi det også er her, mange af usandhederne eksisterer. De oplever, at børns sundhed i høj grad er noget, der kan få brugerne til tasterne, og det er især, når foreningen tager mere følsomme emner op.

– Vi har eksempelvis kommunikeret om vacciner, og det har resulteret i personlige og hadske beskeder. Men hvis fagfolk og myndigheder ikke vil tage kampen på de sociale medier, så er der kun plads til det forkerte. Derfor er det vigtigt, at vi også er synlige der, afslutter Ida Donkin.

 

Om Ida Donkin

Ida Donkin er læge og Ph.d, og hos Læger Formidler er hun presseansvarlig og medlem af bestyrelsen. Hun er lige nu på orlov fra lægejobbet for at arbejde med formidling på fuld tid.

 

Denne artikel har forhåbentlig givet dig indsigt i, hvad der kræves, når kommunikationen omhandler sundhed og sygdom. Hvis du vil blive endnu klogere på, hvordan du kan målrette din kommunikation, så du kan læse, hvordan GymDanmark gør lige her.

 

Malene Bak Nielsen har arbejdet som researcher hos VOCAST siden april 2017. Derudover læser hun en kandidat i Journalistik og Kommunikation ved Roskilde Universitetscenter, samt dyrker sin passion for PR og Politik. 

ANDRE ARTIKLER

Valgkampens topemne: Tips til at kommunikere om miljø og klima

Klima er det emne, som interesserer både vælgerne og politikerne mest. Samtidig er Verdens miljødag lige rundt om hjørnet. Vi har derfor spurgt Danmarks Naturfredningsforening om, hvad de gør for at gøre klima og miljø mere nærværende. Aktualiteten for miljø og klima...

EU bliver kun stærkere af kritik

Snart skal Danmark og de andre medlemslande i EU til stemmeurnerne for niende gang til et Europa-Parlamentsvalg. Dog halter både stemmeprocent og folkelig interesse bagud. Ifølge professor i Statskundskab og EU-ekspert Peter Nedergaard kan det skyldes, at vi ikke er...

Vejen til den politiske dagsorden

Folketingsvalget er netop blevet udskrevet. Samtidig er der valg til Europa-Parlamentet. Som organisation kan det være udfordrende at få taletid under en valgkamp, da mediernes prioritering af historier er knivskarp, og konkurrencen er hård. Derfor har vi hos VOCAST...