Kampen om lokalpressen

Det er en kunst i sig selv at opnå omtale i pressen, og kunsten bliver kun større, når man vil ramme de lokale medier. Men Dyreværnet har knækket koden til lokalpressen, og VOCAST har talt med dem om, hvad de har gjort.

Kampen om lokalpressen

Det bliver sværere og sværere at få taletid i medierne, fordi alle gerne vil høres. Det er kamp om spalterne i lokale medier, da det er forskelligt fra region, kommune, by og område, hvad der er interessant for mediet.

Og det kender Dyreværnet alt til. De har dog fundet en måde, hvorpå de kan nå de lokale medier.

– Vi kan mærke en forskel i forhold til presseomtale, efter vi er begyndt at bruge platformen. Vi får simpelthen mere omtale i regional- og lokalpresse, fortæller kommunikationschef hos Dyreværnet, Signe Sehested Lund.

 

Medierne skal undersøges

Hvis man ønsker at opnå mere omtale i de lokale medier, er segmentering vejen frem. Medier er ofte mere tilbøjelige til at tage en historie til sig, hvis de kan mærke og læse, at pressemeddelelsen er målrettet dem.

– Hvis man har et produkt, der er meget lokalorienteret, så tillader platformen, at man kan gå dybere ned og segmentere på en helt præcis målgruppe – eksempelvis i forhold til deadlines og medietyper, fortæller Signe Sehested Lund.

Det kan ofte betale sig at lægge energi i at undersøge, hvad det enkelte medie eller område har interesse i. Lokale og regionale medier har en stor læserskare og ender ofte direkte i danskernes postkasser.

Skræddersy pressemeddelelsen

Dyreværnets behov for at ramme den lokale og regionale presse er kun blevet større. De kører nemlig land og rige rundt med den såkalde Frynseklinik, hvor dyreejere, der er socialt udsatte, kan komme forbi og få deres kæledyr tilset af en dyrlæge.

Derfor har Signe Sehested Lund gjort meget ud af at målrette pressemeddelelser om Frynseklinikken til netop det område, som klinikken aflægger et besøg.

– Jeg bruger især platformen til lokal- og regionalpresse, fordi jeg synes, at det er virkelig nemt at oprette medielister. Og på den måde er der gode muligheder for at segmentere, siger Signe Sehested Lund.

 

Om Dyreværnet

PR og fundraising Signe Sehested Lund Foto: Anthon Unger

Dyreværnet er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger med eget dyreinternat. De hjælper dyr i nød og finder nye hjem til dem. Ud over at finde nye hjem til dyr i nød, tilbyder de også at passe private hunde i deres hundepension.

 

Denne artikel har forhåbentlig givet dig inspiration til, hvordan du når den lokale presse. Næste spørgsmål kunne være, hvordan man bygger sin pressemeddelelse optimalt op. Det har vi forsøgt at give et bud på –  læs vores mest besøgte artikel om den gode pressemeddelse: Layout og opbygning her.

 

Malene Bak Nielsen har arbejdet som News Media Researcher hos VOCAST siden april 2017. Hun læser en kandidat i Journalistik og Kommunikation ved Roskilde Universitetscenter samt dyrker sin passion for PR og Politik. Derudover har hun været journalistpraktikant hos Danmarks Naturfredningsforening. 

Andre artikler

Sådan bruger du mikro-influenter i dit kommunikationsarbejde

Sådan bruger du mikro-influenter i dit kommunikationsarbejde

En ny tendens er under opsejling på det danske mediemarked. Læs her, hvordan du bruger mikro-influenter i dit daglige presse- og kommunikationsarbejde - og se ti eksempler på mikro-influenter. ​Influencer marketing er efterhånden blevet et velkendt begreb i...

5 tips: Brug videoer i dit kommunikations-arbejde

5 tips: Brug videoer i dit kommunikations-arbejde

Videoer fylder mere og mere i danskernes medieforbrug, og dit budskab har potentiale til at fange og engagere bedre, hvis det formidles på video. Her kan du få tips til, hvordan du kan bruge videoer i dit daglige kommunikationsarbejde.Det er først og fremmest...

Tænk lyd ind i din kommunikation

Tænk lyd ind i din kommunikation

Danskerne lytter mere og mere til radio og podcast, og den udvikling ser kun ud til at fortsætte. Du kan derfor nå ud til et potentielt stort publikum ved at indtænke lyd i din kommunikation.I 1960’erne overhalede TV’et radioen indenom og blev danskernes foretrukne...