Kampen om lokalpressen

Det er en kunst i sig selv at opnå omtale i pressen, og kunsten bliver kun større, når man vil ramme de lokale medier. Men Dyreværnet har knækket koden til lokalpressen, og VOCAST har talt med dem om, hvad de har gjort.

Kampen om lokalpressen

Det bliver sværere og sværere at få taletid i medierne, fordi alle gerne vil høres. Det er kamp om spalterne i lokale medier, da det er forskelligt fra region, kommune, by og område, hvad der er interessant for mediet.

Og det kender Dyreværnet alt til. De har dog fundet en måde, hvorpå de kan nå de lokale medier.

– Vi kan mærke en forskel i forhold til presseomtale, efter vi er begyndt at bruge platformen. Vi får simpelthen mere omtale i regional- og lokalpresse, fortæller kommunikationschef hos Dyreværnet, Signe Sehested Lund.

 

Medierne skal undersøges

Hvis man ønsker at opnå mere omtale i de lokale medier, er segmentering vejen frem. Medier er ofte mere tilbøjelige til at tage en historie til sig, hvis de kan mærke og læse, at pressemeddelelsen er målrettet dem.

– Hvis man har et produkt, der er meget lokalorienteret, så tillader platformen, at man kan gå dybere ned og segmentere på en helt præcis målgruppe – eksempelvis i forhold til deadlines og medietyper, fortæller Signe Sehested Lund.

Det kan ofte betale sig at lægge energi i at undersøge, hvad det enkelte medie eller område har interesse i. Lokale og regionale medier har en stor læserskare og ender ofte direkte i danskernes postkasser.

Skræddersy pressemeddelelsen

Dyreværnets behov for at ramme den lokale og regionale presse er kun blevet større. De kører nemlig land og rige rundt med den såkalde Frynseklinik, hvor dyreejere, der er socialt udsatte, kan komme forbi og få deres kæledyr tilset af en dyrlæge.

Derfor har Signe Sehested Lund gjort meget ud af at målrette pressemeddelelser om Frynseklinikken til netop det område, som klinikken aflægger et besøg.

– Jeg bruger især platformen til lokal- og regionalpresse, fordi jeg synes, at det er virkelig nemt at oprette medielister. Og på den måde er der gode muligheder for at segmentere, siger Signe Sehested Lund.

 

Om Dyreværnet

PR og fundraising Signe Sehested Lund Foto: Anthon Unger

Dyreværnet er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger med eget dyreinternat. De hjælper dyr i nød og finder nye hjem til dem. Ud over at finde nye hjem til dyr i nød, tilbyder de også at passe private hunde i deres hundepension.

 

Denne artikel har forhåbentlig givet dig inspiration til, hvordan du når den lokale presse. Næste spørgsmål kunne være, hvordan man bygger sin pressemeddelelse optimalt op. Det har vi forsøgt at give et bud på –  læs vores mest besøgte artikel om den gode pressemeddelse: Layout og opbygning her.

 

Malene Bak Nielsen har arbejdet som researcher hos VOCAST siden april 2017. Derudover læser hun en kandidat i Journalistik og Kommunikation ved Roskilde Universitet Center, samt dyrker sin passion for PR og Politik. 

ANDRE ARTIKLER

GDPR: Hvordan tager du bedst hånd om dine data?

GDPR: HVORDAN TAGER DU BEDST HÅND OM DINE DATA? Du har fundet på den perfekte måde til at håndtere de kontakter, som findes i din virksomhed, og har behandlet deres data med respekt. Men selvfølgelig får den nye GDPR-lovgivning dig til at tænke en ekstra gang over...

Målret din kommunikation og opnå mere omtale

MÅLRET DIN KOMMUNIKATION OG OPNÅ MERE OMTALE Vi ved alle, at målretning af pressemeddelelser er vigtigt. Men vi ved også, at ressourcerne er knappe. VOCAST har taget en snak med Danmarks Gymnastik Forbund, GymDanmark, om, hvordan de målretter deres pressemeddelelser,...