Kampen om lokalpressen

Det er en kunst i sig selv at opnå omtale i pressen, og kunsten bliver kun større, når man vil ramme de lokale medier. Men Dyreværnet har knækket koden til lokalpressen, og VOCAST har talt med dem om, hvad de har gjort.

Kampen om lokalpressen

Det bliver sværere og sværere at få taletid i medierne, fordi alle gerne vil høres. Det er kamp om spalterne i lokale medier, da det er forskelligt fra region, kommune, by og område, hvad der er interessant for mediet.

Og det kender Dyreværnet alt til. De har dog fundet en måde, hvorpå de kan nå de lokale medier.

– Vi kan mærke en forskel i forhold til presseomtale, efter vi er begyndt at bruge platformen. Vi får simpelthen mere omtale i regional- og lokalpresse, fortæller kommunikationschef hos Dyreværnet, Signe Sehested Lund.

 

Medierne skal undersøges

Hvis man ønsker at opnå mere omtale i de lokale medier, er segmentering vejen frem. Medier er ofte mere tilbøjelige til at tage en historie til sig, hvis de kan mærke og læse, at pressemeddelelsen er målrettet dem.

– Hvis man har et produkt, der er meget lokalorienteret, så tillader platformen, at man kan gå dybere ned og segmentere på en helt præcis målgruppe – eksempelvis i forhold til deadlines og medietyper, fortæller Signe Sehested Lund.

Det kan ofte betale sig at lægge energi i at undersøge, hvad det enkelte medie eller område har interesse i. Lokale og regionale medier har en stor læserskare og ender ofte direkte i danskernes postkasser.

Skræddersy pressemeddelelsen

Dyreværnets behov for at ramme den lokale og regionale presse er kun blevet større. De kører nemlig land og rige rundt med den såkalde Frynseklinik, hvor dyreejere, der er socialt udsatte, kan komme forbi og få deres kæledyr tilset af en dyrlæge.

Derfor har Signe Sehested Lund gjort meget ud af at målrette pressemeddelelser om Frynseklinikken til netop det område, som klinikken aflægger et besøg.

– Jeg bruger især platformen til lokal- og regionalpresse, fordi jeg synes, at det er virkelig nemt at oprette medielister. Og på den måde er der gode muligheder for at segmentere, siger Signe Sehested Lund.

 

Om Dyreværnet

PR og fundraising Signe Sehested Lund Foto: Anthon Unger

Dyreværnet er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger med eget dyreinternat. De hjælper dyr i nød og finder nye hjem til dem. Ud over at finde nye hjem til dyr i nød, tilbyder de også at passe private hunde i deres hundepension.

 

Denne artikel har forhåbentlig givet dig inspiration til, hvordan du når den lokale presse. Næste spørgsmål kunne være, hvordan man bygger sin pressemeddelelse optimalt op. Det har vi forsøgt at give et bud på –  læs vores mest besøgte artikel om den gode pressemeddelse: Layout og opbygning her.

 

Malene Bak Nielsen har arbejdet som News Media Researcher hos VOCAST siden april 2017. Hun læser en kandidat i Journalistik og Kommunikation ved Roskilde Universitetscenter samt dyrker sin passion for PR og Politik. Derudover har hun været journalistpraktikant hos Danmarks Naturfredningsforening. 

ANDRE ARTIKLER

Top 10: Nyhedsinfluenter på Twitter og Instagram

Vi har fundet en række journalister og værter, som klarer sig særligt godt på de sociale medier, og som derfor er et bud på nogle anderledes, men spændende influenter - nemlig nyhedsinfluenter. Nyhedsinfluenter, som vi kalder dem, er enten journalister eller værter,...

Guide: Sådan bruger du influenter i dit pressearbejde

Influent-marketing er en millionbranche i rivende udvikling. Derfor har vi taget en snak med Pernille Caroline Lotus, medejer af nordens største influent-bureau CUBE, om branchen og forskellige muligheder for at samarbejde med influenter - også når man ønsker at...

Engagement er nøgleordet blandt børn og unge

Den yngre befolkning i Danmark er en målgruppe, som kan være udfordrende at kommunikere til. Derfor har vi taget en snak med Aslak Gottlieb, specialist i kommunikation til børn og unge, for at høre, hvordan man bedst muligt tilrettelægger sin kommunikationsstrategi....