Kom i gang med employer advocacy og influencer marketing på LinkedIn

Employer advocacy er en voksende tendens i 2021, og på LinkedIn er det også de personlige profiler, der hitter. Derfor kan du skabe gode resultater ved at arbejde strategisk med medarbejderprofilerne eller ved at samarbejde med en influent.

Som vi nævnte i vores artikel først på året, er employer advocacy på vej frem og kan i 2021 blive særlig stort på især LinkedIn. Det samme gælder for LinkedIn-influenter, og fælles for dine medarbejdere og influenter på LinkedIn er blandt andet, at de kan skabe troværdighed for din virksomhed.

Det er derfor en god idé at inddrage de personlige profiler i din strategi, hvad end der er tale om virksomhedens egne medarbejdere eller en ekstern influent. Det er i hvert fald tilfældet, hvis du spørger CEO i JOST Communication, Josephine Staunsbjerg.

Josephine Staunsbjerg

Josephine Staunsbjerg er cand.comm. i Strategisk kommunikation og digitale medier fra RUC i 2018. Hun har blandt andet været ansat i PwC og Kapacity, og i dag er hun CEO i sin egen virksomhed, JOST Communication. Her specialiserer hun sig i digitale medier med fokus på influencer marketing og LinkedIn.

                    Foto: Rune Lundø

                                                                     Apropos LinkedIn, så kan du finde hendes profil her.

Brug medarbejdernes og ledelsens profiler

Employer advocacy er i høj grad vejen frem på LinkedIn, og ifølge Josephine Staunsbjerg er det især her, du bør fokusere din indsats. Hun anbefaler derfor, at man bruger virksomhedsprofilen til at understøtte medarbejdernes og ledelsens profiler i stedet for at lægge alle kræfter i virksomhedssiden.

– Mennesker vil gerne høre fra andre mennesker, og derfor fungerer de private profiler typisk bedst. Det bliver mere troværdigt og personligt, hvis det kommer fra medarbejderne, frem for når det kommer fra selve virksomheden, forklarer hun.

For at komme i gang med employer advocacy på LinkedIn bør du starte med at undersøge din virksomhed. Her kan du se, om du har nogle medarbejdere eller kollegaer, som er opinion leaders inden for deres felt – eller om de har potentialet til at være det.

Hvad er en opinion leader?

En opinion leader er en helt almindelig person, der har opnået en særlig status i deres netværk. Derfor har deres meninger og holdninger indflydelse på andre i samme netværk.

– Hvis du har nogle medarbejdere med gode kompetencer, kan du sætte dem i spil. Deres ekspertise vil nemlig falde tilbage på den virksomhed, de er ansat i. Derfor er det enormt vigtigt, at man får aktiveret de medarbejdere, argumenterer Josephine Staunsbjerg.

Medarbejderprofilerne er desuden gode til at skabe troværdighed, fordi de taler til et netværk og mennesker, de har relationer til.

– Man stoler mere på mennesker, man kender og interagerer med regelmæssigt. Det er netop derfor, at medarbejderprofilerne typisk fungerer bedre.

Få gang i medarbejderprofilen med godt indhold

Josephine Staunsbjerg har selv succes med det personlige indhold. Ved et opslag, hvor hun delte ud af en personlig succesoplevelse, fik hun et reach på 57.000. Ved de opslag, hvor hun i stedet deler ud af sin viden, når hun typisk ud til omkring 10.000.

– Det personlige kan sagtens fungere og endda rigtig godt – det har jeg oplevet flere gange. De personlige historier, som selvfølgelig skal have en erhvervsvinkel og være funderet i en erhvervsfortælling, kan derfor være rigtig gode at tage fat i fra medarbejderprofilerne.

Fem tips til godt indhold på de personlige profiler

Josephine Staunsbjerg har delt sine bedste tips til, hvilket indhold du skal dele fra din personlige profil:

 

  1. Brug tre hashtags til hvert opslag. Mere end det er ligegyldigt, for det er kun de tre første, Google inkluderer i sin algoritme. LinkedIn rangerer generelt højt på Google, og derfor kan du nå højt op i søgningerne, hvis du bruger hashtags i dine LinkedIn-opslag.
  2. Hold en overskuelig struktur på dine opslag. Afsnit og overskrifter er gode til at give noget luft, så din modtager bedre kan overskue indholdet.
  3. Læg op til interaktion i dine opslag. Hvis andre interagerer med dit indhold, kan du nå ud til et langt større publikum, fordi dit opslag i så fald også bliver vist i feeds uden for dit personlige netværk.
  4. Indgå i dialog med dine forbindelser. Når andre sender dig beskeder eller kommenterer dine opslag, er det vigtigt, at du husker at svare dem. Og så bør du altid sende en hilsen med, når du forbinder med en ny.
  5. Endelig er det vigtigt, at du selv interagerer med de opslag, du bliver vist i dit feed. Sæt noget tid af hver dag til at like og kommentere andres indhold. Det vil også gøre andre mere tilbøjelige til at interagere med det, du selv deler.

Det kan dog godt være skræmmende at bruge medarbejderne strategisk på den måde ved at vise deres kompetencer, for hvad nu hvis de bliver rekrutteret af en anden virksomhed?

Det er en chance, man må tage, hvis du spørger Josephine Staunsbjerg.

– Konkurrenten ved allerede godt, at dine medarbejdere er dygtige. Så skal dine kunder eller potentielle kunder ikke også have lov til at vide det? Og måske ville du alligevel tabe den medarbejder på et tidspunkt – dygtige folk har det jo med at ryge, hvis de får et bedre tilbud.

Desuden kan det være, at medarbejderen har lyst til at blive i din virksomhed, netop fordi vedkommende får lov til at shine og være en superstjerne på sit område, uddyber Josephine Staunsbjerg.

Influencer marketing på LinkedIn

Med det stigende fokus på, hvordan man kan benytte de personlige profiler strategisk, er en ny disciplin begyndt at se dagens lys på LinkedIn: influencer marketing. Og selvom det fortsat er nyt, både herhjemme og i udlandet, kan det sagtens betale sig at være first mover på området og indgå i et samarbejde.

LinkedIn er jo, grundet dets erhvervsorienterede fokus, et medie, der adskiller sig markant fra fx Instagram, hvor influenter har været på hjemmebane i årevis. Derfor tager sponsoreret indhold sig anderledes ud på LinkedIn. Et eksempel på en dansk LinkedIn-influent er Anders Liu-Lindberg.

Anders Liu-Lindberg

Anders Liu-Lindberg er cand.merc. i finansiering og regnskab ved CBS. I dag er han COO og CMO hos Business Partnering Institute, som han også er medstifter af.

Desuden er han influent og blogger på LinkedIn med 56.000 følgere. I 2020 fik han over 5 mio views, 46.700+ likes, 3.800+ delinger og over 12.000 kommentarer fordelt på 2.387 posts.

                                                       På LinkedIn er han dermed en førende blogger og influent                                                             inden for finansområdet.

                                                       Du kan finde hans LinkedIn-profil her.

Kilder: Influenced.dk; tilsendt materiale

Når Anders Liu-Lindberg deler indhold i samarbejde med en virksomhed, fungerer det på en lidt anden måde end på Instagram. I stedet for direkte at fremvise et produkt, så laver han en artikel med udgangspunkt i en problemstilling.

Anders Liu-Lindberg fortæller, at et eksempel kan være en artikel om digitalisering, hvor han skriver om, hvordan det kan udfordre og forandre arbejdslivet. Herefter laver han en call to action, hvor han opfordrer læserne til at handle på problemstillingen og derigennem få et bedre udbytte af deres arbejde. Samarbejdspartneren kan så sælge sig selv som løsningen via en landingpage de selv vælger, som indlægget linker til.

Fordele ved et eksternt samarbejde

Med en ekstern influent, der allerede har mange forbindelser, kan du opnå gode resultater. Men hvad er forskellen på at samarbejde med en ekstern influent og at finde en internt i din egen virksomhed gennem employer advocacy?

– Hvis ikke man er helt klar til et eksternt samarbejde, kan man køre et par medarbejdere i position til at være ambassadører for virksomheden. Men en udefrakommende influent kan i stedet bidrage med noget nyt – en ekspertise og de rigtige forbindelser, som du måske ikke selv har i din virksomhed, fortæller Josephine Staunsbjerg.

Desuden kan en ekstern influent bidrage med en troværdighed, som måske endnu ikke er etableret blandt dine egne medarbejdere. 

Som med al influencer marketing er det vigtigste dog, at du finder det helt rigtige match til din virksomhed, hvis du samarbejder med en ekstern influent.

– Matchet skal virkelig være der. Det går ikke, hvis influenten ikke benytter produktet i forvejen eller kunne tænke sig at gøre det. Det skader både influenten og virksomheden meget, hvis ikke der er et match, afslutter Josephine Staunsbjerg.

Hvis du er interesseret i at læse mere om Linkedin, kan du her læse om, hvordan du kan bruge virksomhedsprofilen strategisk på LinkedIn. Vi har også skrevet flere artikler om influencer marketing, som du kan finde i vores arkiv.


Maria Salina Nedergaard Mortensen har arbejdet som News Media Researcher hos VOCAST siden august 2019. Hun har en bachelor i Kommunikation og Dansk ved Roskilde Universitet, hvor hun nu læser en kandidat i Strategisk kommunikation og digitale medier. Når hun ikke er hos VOCAST eller sidder med næsen i studiebøgerne, bruger hun tiden på at strikke og spille musik.

ANDRE ARTIKLER

Kommunalvalg: Disse emner vil præge valget

Kommunalvalg: Disse emner vil præge valget

Det kan være udfordrende at få taletid under en valgkamp. Derfor har vi med hjælp fra en ekspert udpeget de emner, der kommer til at fylde under kommunal- og regionsrådsvalget. Der er ikke længe til, at danskerne skal tage skridtet ind i stemmeboksen og vælge deres...

Webtilgængelighed? Sådan griber du det an

Webtilgængelighed? Sådan griber du det an

Har du nogensinde tænkt over, hvordan en person, der ikke kan se, tilgår dit presserum? Det skal alle offentlige organer gøre, men det er ikke altid lige til. Aalborg Kommune har kastet sig ud i opgaven. Du er ikke alene, hvis du sætter spørgsmålstegn ved begrebet...

Clubhouse: Sådan kan du bruge det nye sociale medie

Clubhouse: Sådan kan du bruge det nye sociale medie

Hvad kan Clubhouse, og hvem kan drage nytte af at bruge det nyeste sociale medie? Vi har undersøgt, om virksomheder og organisationer bør hoppe med på bølgen og bruge Clubhouse i deres kommunikation. "Kaffesnak for selvstændige", "Kunsten at Stinke" og "Kulturcafeen"...