Clubhouse: Sådan kan du bruge det nye sociale medie

Hvad kan Clubhouse, og hvem kan drage nytte af at bruge det nyeste sociale medie? Vi har undersøgt, om virksomheder og organisationer bør hoppe med på bølgen og bruge Clubhouse i deres kommunikation.

“Kaffesnak for selvstændige”, “Kunsten at Stinke” og “Kulturcafeen” er bare et par eksempler på nogle af de rum, som findes på Clubhouse, der bedst kan beskrives som en app for live podcasts, hvor lytterne kan deltage i samtalen.

Det er muligt selv at oprette rum, hvor der tales om et bestemt emne, men man kan også nøjes med at lytte til samtalerne i de forskellige rum. Hele verden har allerede taget varmt imod mediet, men langt fra alle danskere har hørt om det endnu.

Men er det bare endnu et socialt medie, eller skal du undersøge det nærmere og måske endda inddrage det i kommunikationsstrategien? Det har vi spurgt Julie Lindegaard om, som er kommunikations- og salgschef hos Odense Teater og tidligere radiovært. Hun er allerede blevet bidt af Clubhouse og har prøvet kræfter med mediet.

 

Hvem er brugerne på Clubhouse?

– Lige nu er det lidt en lukket klub af SoMe-konsulenter, kommunikatører og journalister. Det er mange af de samme, som også er på Twitter. Man kan faktisk sammenligne det lidt med Folkemødet. Det hænger også sammen med, at man skal inviteres til appen. Dog vælter det lige nu ind med nye brugere.

Er det et socialt medie, som virksomheder og organisationer skal satse på?

– Det interessante ved Clubhouse er, at der lige nu ikke er nogle regler for, hvordan det skal bruges. Derfor kan man som virksomhed være med til at forme, hvad Clubhouse skal kunne i Danmark, hvis man allerede nu begynder at bruge det strategisk. Derfor ligger der mange muligheder i at bruge Clubhouse, men det kan være svært for en virksomhed at være til stede, ligesom det er på andre sociale medier. Dog er der potentiale i, at virksomhedernes medarbejdere er aktive på Clubhouse. Allerede nu er der nogle mindre virksomheder, der taler om deres specialer derinde. Det kan for eksempel være mental sundhed, fitness og lignende, og på den måde synliggør de sig. Lige nu handler mange af samtalerne derinde om, hvad Clubhouse er, men jeg tror, at det ændrer sig snart.

Julie Lindegaard

Julie Lindegaard er kommunikations- og salgschef hos Odense Teater, men ejer også sin egen virksomhed, hvor hun er kommunikationsrådgiver for ledere og talspersoner. Herudover har hun været radiovært på P4.

             

Har du nogle tips til, hvordan virsomheder og organisationer kan bruge Clubhouse?

– Jeg er meget overrasket over, hvor personlige brugerne kan blive derinde. Det vil derfor være oplagt for eksempelvis medlemsorganisationer og patientforeninger at inddrage deres medlemmer på en ny måde. Clubhouse rammer en anden måde at tale med hinanden på, fordi det er så umiddelbart, og fordi man kan være lidt anonym derinde. Derudover er mediet oplagt til at indgå i dialog om alt muligt. For Odense Teater kunne det for eksempel være at lave et rum, hvor vi taler med gæsterne om, hvor kulturen er på vej hen, eller hvor man kan stille spørgsmål til en skuespiller.

Er Clubhouse kommet for at blive?

– Det har potentiale til at blive et socialt medie, som vi tager til os, fordi det er meget tilgængeligt, og fordi det er meget nemt at blive hørt derinde. Det føles lidt som at tune ind på sin radio – her kan du bare få lov til at være med selv, og som tidligere radiovært er det mega fedt at se, hvordan mediet demokratiserer adgangen til at lave lyd.
Hvis du er blevet nysgerrig på generelt at bruge lyd i din kommunikation, så har vi også skrevet en guide til, hvordan du kan inkorporere lyd i blandt andet pressemeddelelser, som du kan læse lige her.


Malene Bak Nielsen har arbejdet hos VOCAST siden april 2017 og er Customer Success Manager. Hun er uddannet i journalistik og kommunikation og har en passion for PR og Politik. Derudover har hun været ansat i kommunikationsafdelingen hos Danmarks Naturfredningsforening.

 


Märta Hagberg har været svensk news media researcher hos VOCAST siden juni 2020. Hun kommer fra Stockholm og har en bachelorgrad i medier og kommunikation fra Uppsala University. Hun brænder for PR og kommunikation og den måde, det kan ramme forskellige målgrupper.

 

 

ANDRE ARTIKLER

Madinfluenter er eksperter i kommunikation om mad og sundhed

Madinfluenter er eksperter i kommunikation om mad og sundhed

I kampen om opmærksomhed og popularitet på sociale medier klarer en bestemt gruppe sig særlig godt - nemlig madinfluenter. Hvad er opskriften bag succesen, og hvad kan influenterne bidrage med? ​Madlavning og bagning favner bredt på sociale medier og har en evne til...

Kommunalvalg: Disse emner vil præge valget

Kommunalvalg: Disse emner vil præge valget

Det kan være udfordrende at få taletid under en valgkamp. Derfor har vi med hjælp fra en ekspert udpeget de emner, der kommer til at fylde under kommunal- og regionsrådsvalget. Der er ikke længe til, at danskerne skal tage skridtet ind i stemmeboksen og vælge deres...