Engagement er nøgleordet blandt børn og unge

Den yngre befolkning i Danmark er en målgruppe, som kan være udfordrende at kommunikere til. Derfor har vi taget en snak med Aslak Gottlieb, specialist i kommunikation til børn og unge, for at høre, hvordan man bedst muligt tilrettelægger sin kommunikationsstrategi....

Agurketiden er over os – eller er den?

Det meste af Danmark er på ferie, og det er nyhedernes lavsæson. Vi har derfor spurgt nogle medier, om det kan betale sig at sende pressemeddelelser ud i denne periode, og om agurketiden overhovedet stadig findes. Agurketiden beskriver den periode på året, hvor der er...

Valgkampens topemne: Tips til at kommunikere om miljø og klima

Klima er det emne, som interesserer både vælgerne og politikerne mest. Samtidig er Verdens miljødag lige rundt om hjørnet. Vi har derfor spurgt Danmarks Naturfredningsforening om, hvad de gør for at gøre klima og miljø mere nærværende. Aktualiteten for miljø og klima...

EU bliver kun stærkere af kritik

Snart skal Danmark og de andre medlemslande i EU til stemmeurnerne for niende gang til et Europa-Parlamentsvalg. Dog halter både stemmeprocent og folkelig interesse bagud. Ifølge professor i Statskundskab og EU-ekspert Peter Nedergaard kan det skyldes, at vi ikke er...

Vejen til den politiske dagsorden

Folketingsvalget er netop blevet udskrevet. Samtidig er der valg til Europa-Parlamentet. Som organisation kan det være udfordrende at få taletid under en valgkamp, da mediernes prioritering af historier er knivskarp, og konkurrencen er hård. Derfor har vi hos VOCAST...

Kommunikation om sundhed og sygdom forpligter

Verdens Sundhedsdag er blevet sat i verden for at sætte fokus på sundhed, men det er faktisk et af de emner, som er sværest at kommunikere om. Vi har talt med Læger Formidler, som forsøger at gøre op med usandheder om sundhed og sygdom, og vi har spurgt dem, hvordan...

Kampen for ligestilling udfordrer kommunikationen

Kvindernes Internationale Kampdag er en oplagt mulighed for at få en stemme i ligestillingsdebatten og aktualisere dit pressearbejde. Men ligestilling kan være et ømtåleligt emne. Derfor har vi talt med ph.d. i medievidenskab Maja Rudloff om, hvad man skal tage højde...

Kampen om lokalpressen

Det er en kunst i sig selv at opnå omtale i pressen, og kunsten bliver kun større, når man vil ramme de lokale medier. Men Dyreværnet har knækket koden til lokalpressen, og VOCAST har talt med dem om, hvad de har gjort. Kampen om lokalpressen Det bliver sværere og...

GDPR: Hvordan tager du bedst hånd om dine data?

GDPR: HVORDAN TAGER DU BEDST HÅND OM DINE DATA? Du har fundet på den perfekte måde til at håndtere de kontakter, som findes i din virksomhed, og har behandlet deres data med respekt. Men selvfølgelig får den nye GDPR-lovgivning dig til at tænke en ekstra gang over...

Målret din kommunikation og opnå mere omtale

MÅLRET DIN KOMMUNIKATION OG OPNÅ MERE OMTALE Vi ved alle, at målretning af pressemeddelelser er vigtigt. Men vi ved også, at ressourcerne er knappe. VOCAST har taget en snak med Danmarks Gymnastik Forbund, GymDanmark, om, hvordan de målretter deres pressemeddelelser,...

Ved du hvad Reach er?

BLIV KLOGERE PÅ REACH Vi hos VOCAST ønsker, at I skal få det optimale ud af jeres pressearbejde, vi har derfor lavet en guide til, hvordan I bedst forstår og bruger vores reach, som er opgivet under de forskellige medier og journalister. Hvad er reach? Reach skal i...

Odense Zoo: Manuelt arbejde hører fortiden til

Hos Odense ZOO er VOCAST blevet en integreret del af det daglige pressearbejde. Det er kommunikationschef, Rikke Skovlund, der er den primære bruger, og for hende har systemet nogle klare fordele, i forhold til hvordan de håndterede samme stykke arbejde førhen. Vi har...

Øg interaktionen med dine modtagere

Få mere interaktion med dine modtagere Mængden af indhold vokser eksponentielt i disse år, og derfor bliver vi som indholdsforbrugere bedre og bedre til at prioritere, hvilket indhold vi forbruger. Vi har samlet seks råd, der øger sandsynligheden for at dine budskaber...

YouTube slår konkurrenterne

YouTube slår konkurrenterne YouTube er den mest brugte streamingtjeneste på ugentlig basis. Hele 48 % af danskerne over 12 år bruger nemlig YouTube mindst én gang ugen. Det viser DR Medieforsknings nyligt udkomne rapport Medieudviklingen 2016. Af Christoffer Schyth...

Guide til den gode pressemeddelelse: Den digitale læser

VOCASTs guide til den gode pressemeddelelse:Den digitale læser Langt størstedelen af alle e-mails læses på mobile enheder - også blandt journalister. Det betyder, at der er et stigende behov for mobil- og tabletvenlige e-mails, og vi giver her nogle gode råd til,...

Journalisternes 10 råd til at få mere omtale

Kommunikationsfolk har som mål at få deres pressemeddelelser publiceret. Men journalisterne modtager dagligt en masse pressemeddelelser, og det er langt fra alle, der kommer med i avisen eller magasinet. VOCAST har tidligere interviewet 89 journalister fordelt på fire...

Medieprofil: Fyens Stiftstidende

MEDIEPROFIL: Fyens Stiftstidende God lokaljournalistik er ikke længere kun afbalanceret, objektiv journalistik. God lokaljournalistik kan også være subjektiv kampagnejournalistik og debatarrangementer, fordi det engagerer lokalsamfundet. Chefredaktør og direktør på...

Medieprofil: Modemagasinet IN

MEDIEPROFIL: Modemagasinet IN Danmarks ældste modemagasin vil gerne kontaktes af folk der mener, at det vil give mening at blive omtalt i IN, både for dem og især for vores læsere. Fordi deres produkt passer ned i vores målgruppe. Fordi de er interesserede i at få...

Oplæg om casens rolle – i både journalistik og kommunikation

Oplæg om casens rolle – i både journalistik og kommunikation Journalistik og kommunikation bliver vendt i dette oplæg, der betoner emnet om casebaseret pressekommunikation i forhold til opbygning, interesse og formidling. Download de vigtigste pointer De vigtigste...

VOCASTs guide til den gode pressemeddelelse: Layout og opbygning

VOCASTs guide til den gode pressemeddelelse: Layout og opbygning Din pressemeddelelse bliver mere interessant for medier og journalister, hvis du tænker over layout og opbygning. Her kan du læse, hvilke elementer en pressemeddelelse skal (og kan) indeholde, samt...

VOCASTs guide til den gode pressemeddelelse: Forarbejdet

VOCASTs guide til den gode pressemeddelelse: Forarbejdet Før du slår dig løs på tastaturet og trykker send, er det først og fremmest vigtigt, at du skaber dig et overblik over de faktorer, der spiller ind, når journalisten skal vurdere, om din pressemeddelelse...

Bryd igennem journalistens relevansfilter

Hver dag modtager vi alle sammen en uoverskuelig mængde information, hvor kun en brøkdel er relevant for os, og derfor fanger meget få historier vores opmærksomhed. Det samme gør sig gældende for journalister. Hvis du vil fange deres opmærksomhed, må du først bryde...

Journalistikken har aldrig haft bedre vilkår

Journalistikken har aldrig haft bedre vilkår Sådan udtaler Per Michael Jensen, tidligere Tv2 chef og CEO for Metro International. Distributionsomkostningerne for journalistik går mod nul. Søgemaskinerne og internettet bærer indholdet ud til præcis dem, der...

Sender vi pressemeddelelser ud på det rigtige tidspunkt?

Sender vi pressemeddelelser ud på det rigtige tidspunkt? Nej, det gør vi ikke. Men der skal ikke meget til, at vi bliver bedre. På baggrund af 7.682.221 udsendte pressemeddelelser i Danmark i perioden fra 28/11-2012 til 29/11-2013 giver vi i denne analyse et meget...

Drop telefonisk opfølgning på pressemeddelelser

Drop telefonisk opfølgning på pressemeddelelser Ud fra analysen af “Journalisters præferencer for pressemeddelelser”, kan vi udlede, at mange kommunikationsmedarbejdere kontakter journalisterne efter en presseudsendelse. Dette er et irritationsmoment for mange...

Er dine pressemeddelelser noget vrøvl?

Er dine pressemeddelelser noget vrøvl? 89 journalister, fordelt på fire forskellige medietyper, giver deres bud på, hvordan man gør pressemeddelelserne mere overskuelige. Vi har spurgt den om, hvorvidt uigennemskuelige pressemeddelelser er et forstyrrende element i...

Journalisters 5 gode råd til den god pressemeddelelse

Her får du fem gode råd til, hvordan du skriver en god pressemeddelelse, og rådene kommer fra dem, der læser dine pressemeddelelser - nemlig journalisterne. 1. Vinklen er vigtigst. Kun én, skarp vinkel Et stort produktionspres på journalisterne gør, at deres tid og...

88 % af journalister orienterer sig via sociale medier

88 % af journalister orienterer sig via sociale medier Nyheder konsumeres online, på farten og via sociale medier. Digitale platforme som Twitter og Facebook har stor indflydelse på den daglige nyhedsfødekæde og ikke mindst for journalisters arbejde. En ny...

Bo Bedre: Send os billeder vi kan tilpasse

Bo Bedre: Send os billeder vi kan tilpasse Bo Bedre opfordrer kommunikationsfolk til at sende fritskrabede versioner af produkter. Dette gør det meget nemmere at inkorporere billedet i magasinet, da det kan tilpasses magasinets stil og det tema det indgår i. Redaktør...