Drop telefonisk opfølgning på pressemeddelelser

Ud fra analysen af “Journalisters præferencer for pressemeddelelser”, kan vi udlede, at mange kommunikationsmedarbejdere kontakter journalisterne efter en presseudsendelse. Dette er et irritationsmoment for mange journalister.

Drop telefonisk opfølgning

Som det ses af tabellen ovenfor, synes de 65 % af alle journalister at der er enten i høj eller i nogen grad et forstyrrende element, at blive ringet op af en kommunikationsmedarbejder.

En journalist fra et dagblad udtaler:

”Det er en daglig tidsrøver med kommunikationsfolk, som ringer for at sige, at de sender eller har sendt en pressemeddelelse, og det er total spild af vores tid, for det har ingen indflydelse overhovedet på, om vi finder den relevant og vil bruge den.”

De fleste journalister er enige i, at hvis historien ikke er interessant, så bliver den ikke publiceret, og det er ikke noget et opkald fra afsenderen kan afhjælpe.

Det som journalisterne derimod foreslår er, at den personlige kontakt kommer meget tidligere i forløbet. Allerede når kommunikationsmedarbejderen afdækker journalisternes interesseområder.

Det som journalisterne pointerer er, at målrettede meddelelser sendt til kommunikationsmedarbejderen netværk af journalister, vil som regel være interessante og blive læst. Dette kræver dog at kommunikationsmedarbejderen kritisk gennemgår sine presselister og kun sender til de journalister, som har interesse for den pågældende pressemeddelelse.

Når man så har lavet en presseliste med de relevante medier, så send pressemeddelelsen til én medarbejder eller én mailboks pr. redaktion og ikke til samtlige medarbejdere på en redaktion. Journalisterne synes, at det er træls, at hele redaktionen bliver spammet med den samme irrelevante pressemeddelelse.

Analysen “Journalisternes præferencer for pressemeddelelser” er baseret på svar fra 89 journalister, fordelt på fire forskellige medietyper. Hent analysen her

analyse_okt2013-2-1

Læs også hvorfor det er vigtigt at målrette sin kommunikation, istedet for kun at fokusere på de store mediehuse: Journalistikken har aldrig haft bedre vilkår

Jens Hamborg Koefoed

Jens Hamborg Koefoed er tidligere journalist og grundlægger af VOCAST. Utålmodig, madglad, udadvendt og på en mission for at gøre det enkelt at kommunikere smukt, præcist og med global rækkevidde, selvom man er en lille virksomhed. 

ANDRE ARTIKLER

Kommunikation om sundhed og sygdom forpligter

Verdens Sundhedsdag er blevet sat i verden for at sætte fokus på sundhed, men det er faktisk et af de emner, som er sværest at kommunikere om. Vi har talt med Læger Formidler, som forsøger at gøre op med usandheder om sundhed og sygdom, og vi har spurgt dem, hvordan...

Kampen for ligestilling udfordrer kommunikationen

Kvindernes Internationale Kampdag er en oplagt mulighed for at få en stemme i ligestillingsdebatten og aktualisere dit pressearbejde. Men ligestilling kan være et ømtåleligt emne. Derfor har vi talt med ph.d. i medievidenskab Maja Rudloff om, hvad man skal tage højde...