Drop telefonisk opfølgning på pressemeddelelser

Ud fra analysen af “Journalisters præferencer for pressemeddelelser”, kan vi udlede, at mange kommunikationsmedarbejdere kontakter journalisterne efter en presseudsendelse. Dette er et irritationsmoment for mange journalister.

Drop telefonisk opfølgning

Som det ses af tabellen ovenfor, synes de 65 % af alle journalister at der er enten i høj eller i nogen grad et forstyrrende element, at blive ringet op af en kommunikationsmedarbejder.

En journalist fra et dagblad udtaler:

”Det er en daglig tidsrøver med kommunikationsfolk, som ringer for at sige, at de sender eller har sendt en pressemeddelelse, og det er total spild af vores tid, for det har ingen indflydelse overhovedet på, om vi finder den relevant og vil bruge den.”

De fleste journalister er enige i, at hvis historien ikke er interessant, så bliver den ikke publiceret, og det er ikke noget et opkald fra afsenderen kan afhjælpe.

Det som journalisterne derimod foreslår er, at den personlige kontakt kommer meget tidligere i forløbet. Allerede når kommunikationsmedarbejderen afdækker journalisternes interesseområder.

Det som journalisterne pointerer er, at målrettede meddelelser sendt til kommunikationsmedarbejderen netværk af journalister, vil som regel være interessante og blive læst. Dette kræver dog at kommunikationsmedarbejderen kritisk gennemgår sine presselister og kun sender til de journalister, som har interesse for den pågældende pressemeddelelse.

Når man så har lavet en presseliste med de relevante medier, så send pressemeddelelsen til én medarbejder eller én mailboks pr. redaktion og ikke til samtlige medarbejdere på en redaktion. Journalisterne synes, at det er træls, at hele redaktionen bliver spammet med den samme irrelevante pressemeddelelse.

Analysen “Journalisternes præferencer for pressemeddelelser” er baseret på svar fra 89 journalister, fordelt på fire forskellige medietyper. Hent analysen her

analyse_okt2013-2-1

Læs også hvorfor det er vigtigt at målrette sin kommunikation, istedet for kun at fokusere på de store mediehuse: Journalistikken har aldrig haft bedre vilkår

Jens Hamborg Koefoed

Jens Hamborg Koefoed er tidligere journalist og grundlægger af VOCAST. Utålmodig, madglad, udadvendt og på en mission for at gøre det enkelt at kommunikere smukt, præcist og med global rækkevidde, selvom man er en lille virksomhed. 

ANDRE ARTIKLER

Valgkampens topemne: Tips til at kommunikere om miljø og klima

Klima er det emne, som interesserer både vælgerne og politikerne mest. Samtidig er Verdens miljødag lige rundt om hjørnet. Vi har derfor spurgt Danmarks Naturfredningsforening om, hvad de gør for at gøre klima og miljø mere nærværende. Aktualiteten for miljø og klima...

EU bliver kun stærkere af kritik

Snart skal Danmark og de andre medlemslande i EU til stemmeurnerne for niende gang til et Europa-Parlamentsvalg. Dog halter både stemmeprocent og folkelig interesse bagud. Ifølge professor i Statskundskab og EU-ekspert Peter Nedergaard kan det skyldes, at vi ikke er...

Vejen til den politiske dagsorden

Folketingsvalget er netop blevet udskrevet. Samtidig er der valg til Europa-Parlamentet. Som organisation kan det være udfordrende at få taletid under en valgkamp, da mediernes prioritering af historier er knivskarp, og konkurrencen er hård. Derfor har vi hos VOCAST...