Agurketiden er over os – eller er den?

Det meste af Danmark er på ferie, og det er nyhedernes lavsæson. Vi har derfor spurgt nogle medier, om det kan betale sig at sende pressemeddelelser ud i denne periode, og om agurketiden overhovedet stadig findes.

Agurketiden beskriver den periode på året, hvor der er nyhedstørke, og hvor medier siges at være mere tilbøjelige til at slå små historier stort op. Dog mener nogle, at talen om agurketiden er overdrevet og faktisk er en agurk i sig selv.

Men det er ikke helt rigtigt, hvis man spørger redaktionsleder Lars Ahn Pedersen fra DAGBLADET Roskilde.

– Alle mangler indhold, og vi kan godt mærke, at der sker mindre – især i industriferien. Det er bare sværere at få fat i kilder, fortæller han.

Dog kommer agurketiden ikke som en overraskelse for medierne længere, og derfor planlægger de sig gerne ud af nyhedstørken på Viborg Stifts Folkeblad, hvilket alligevel kan gøre det svært at få spalteplads.

Det kan godt betale sig at sende ud i agurketiden, fordi der er så lidt at lave i juli måned. Vi tager jo ikke alt, der bliver sendt til os, men i nogle perioder er vejen til avisen lidt kortere.

Lars Ahn Pedersen. Redaktionsleder hos DAGBLADET Roskilde. 

– Vi oplever især agurketiden i juli måned, men vi gør en del for at imødekomme den. Vi er generelt en meget planlæggende redaktion, og blandt andet på grund af agurketiden sørger vi for at opdyrke, planlægge og forproducere nyheder, som kan tåle at vente, forklarer Kristian Wesenberg Andersen, som er redaktionschef på Viborg Stifts Folkeblad.  

Dog kan det stadig godt betale sig at sende ud i sommerferien, da medierne i det hele taget modtager færre henvendelser.

– Det kræver stadig, at vi synes, det er interessant, hvis vi skal bringe historien. Men der er selvfølgelig knap så mange nyhedshistorier, som lige netop jeres historie kan “drukne i”, hvis den eksempelvis bliver sendt henover juli måned, siger Kristian Wesenberg Andersen fra Viborg Stifts Folkeblad, og det virker på samme måde hos DAGBLADET Roskilde.

– Det kan godt betale sig at sende ud i agurketiden, fordi der er så lidt at lave i juli måned. Vi tager jo ikke alt, der bliver sendt til os, men i nogle perioder er vejen til avisen lidt kortere, siger Lars Ahn Pedersen.

Agurketiden gør ikke medierne mindre kritiske

 

På trods af at de gode historier ikke ligefrem hænger på træerne henover sommeren, så lyder det fra medierne, at de står fast på kriterierne, når de vurderer, om en pressemeddelelse skal blive til en artikel – og der er flere forskellige kriterier, de ser på. 

– Jo bedre en pressemeddelelse er udformet, desto større chance er der for, at vi bruger den. Husk altid billeder og hiv den lokale vinkel op i toppen, når I sender til en lokalavis. Husk også altid at servicere os med navne, telefonnumre og casemuligheder – medmindre I allerede har lavet casen og sender den med i mailen, forklarer Kristian Wesenberg Andersen fra Viborg Stifts Folkeblad.

På samme måde understreger Lars Ahn Pedersen fra DAGBLADET Roskilde også, at det er vigtigt, at indholdet i pressemeddelelsen er nemt at arbejde videre med.

– Vi skal kunne kopiere fra teksten. Jo mere enkel pressemeddelelsen er, desto lettere er det at arbejde videre med den i vores eget system. Det kan være svært at kopiere tekst fra en PDF, og nogle gange modtager vi en billedfil som tekst. Det ser pænt ud i udsendelsen, men det er svært at arbejde videre med.

Få flere tips til din kommunikation lige her: Kommunikation om sundhed og sygdom forpligter

Malene Bak Nielsen har arbejdet som researcher hos VOCAST siden april 2017. Derudover læser hun en kandidat i Journalistik og Kommunikation ved Roskilde Universitetscenter, samt dyrker sin passion for PR og Politik. 

ANDRE ARTIKLER

Valgkampens topemne: Tips til at kommunikere om miljø og klima

Klima er det emne, som interesserer både vælgerne og politikerne mest. Samtidig er Verdens miljødag lige rundt om hjørnet. Vi har derfor spurgt Danmarks Naturfredningsforening om, hvad de gør for at gøre klima og miljø mere nærværende. Aktualiteten for miljø og klima...

EU bliver kun stærkere af kritik

Snart skal Danmark og de andre medlemslande i EU til stemmeurnerne for niende gang til et Europa-Parlamentsvalg. Dog halter både stemmeprocent og folkelig interesse bagud. Ifølge professor i Statskundskab og EU-ekspert Peter Nedergaard kan det skyldes, at vi ikke er...

Vejen til den politiske dagsorden

Folketingsvalget er netop blevet udskrevet. Samtidig er der valg til Europa-Parlamentet. Som organisation kan det være udfordrende at få taletid under en valgkamp, da mediernes prioritering af historier er knivskarp, og konkurrencen er hård. Derfor har vi hos VOCAST...