88 % af journalister orienterer sig via sociale medier

Nyheder konsumeres online, på farten og via sociale medier. Digitale platforme som Twitter og Facebook har stor indflydelse på den daglige nyhedsfødekæde og ikke mindst for journalisters arbejde.

Sociale medier
En ny undersøgelse fra Burson-Marsteller viser, at næsten alle journalister bruger sociale medier dagligt. Hele 88 % af dem bruger sociale medier som informationskanal, og 67 % bruger dem som ekstra nyheds- og inspirationskilder. ”Det er meget interessant at se, hvor integreret sociale platforme nu er i journalisternes daglige arbejde, og som en del af PR-verdenen skal vi så sørge for også at tilpasse vores indhold og arbejdsform til deres arbejdsmetoder.” siger Stine Mølgaard Sørensen, Digital Strategist hos Burson-Marsteller.

Undersøgelsens hovedpointer:

  • 88 % af journalisterne bruger sociale medier til at samle informationer til deres artikler
  • 75 % bruger sociale medier til at distribuere deres nyheder
  • 67 % bruger sociale medier som ekstra nyhedskilder
  • 62 % føler, at sociale medier har ændret deres syn på nyheder og måde at producere artikler på

For yderligere spørgsmål kontakt:

Digital Strategist hos Burson-Marsteller, Stine Mølgaard Sørensen, på tlf.: 29 92 67 22 eller mail: stine.soerensen@bm.com.

Jens Hamborg Koefoed

Jens Hamborg Koefoed er tidligere journalist og grundlægger af VOCAST. Utålmodig, madglad, udadvendt og på en mission for at gøre det enkelt at kommunikere smukt, præcist og med global rækkevidde, selvom man er en lille virksomhed. 

ANDRE ARTIKLER

EU bliver kun stærkere af kritik

Snart skal Danmark og de andre medlemslande i EU til stemmeurnerne for niende gang til et Europa-Parlamentsvalg. Dog halter både stemmeprocent og folkelig interesse bagud. Ifølge professor i Statskundskab og EU-ekspert Peter Nedergaard kan det skyldes, at vi ikke er...

Vejen til den politiske dagsorden

Folketingsvalget er netop blevet udskrevet. Samtidig er der valg til Europa-Parlamentet. Som organisation kan det være udfordrende at få taletid under en valgkamp, da mediernes prioritering af historier er knivskarp, og konkurrencen er hård. Derfor har vi hos VOCAST...

Kommunikation om sundhed og sygdom forpligter

Verdens Sundhedsdag er blevet sat i verden for at sætte fokus på sundhed, men det er faktisk et af de emner, som er sværest at kommunikere om. Vi har talt med Læger Formidler, som forsøger at gøre op med usandheder om sundhed og sygdom, og vi har spurgt dem, hvordan...