88 % af journalister orienterer sig via sociale medier

Nyheder konsumeres online, på farten og via sociale medier. Digitale platforme som Twitter og Facebook har stor indflydelse på den daglige nyhedsfødekæde og ikke mindst for journalisters arbejde.

Sociale medier
En ny undersøgelse fra Burson-Marsteller viser, at næsten alle journalister bruger sociale medier dagligt. Hele 88 % af dem bruger sociale medier som informationskanal, og 67 % bruger dem som ekstra nyheds- og inspirationskilder. ”Det er meget interessant at se, hvor integreret sociale platforme nu er i journalisternes daglige arbejde, og som en del af PR-verdenen skal vi så sørge for også at tilpasse vores indhold og arbejdsform til deres arbejdsmetoder.” siger Stine Mølgaard Sørensen, Digital Strategist hos Burson-Marsteller.

Undersøgelsens hovedpointer:

  • 88 % af journalisterne bruger sociale medier til at samle informationer til deres artikler
  • 75 % bruger sociale medier til at distribuere deres nyheder
  • 67 % bruger sociale medier som ekstra nyhedskilder
  • 62 % føler, at sociale medier har ændret deres syn på nyheder og måde at producere artikler på

For yderligere spørgsmål kontakt:

Digital Strategist hos Burson-Marsteller, Stine Mølgaard Sørensen, på tlf.: 29 92 67 22 eller mail: stine.soerensen@bm.com.

Jens Hamborg Koefoed

Jens Hamborg Koefoed er tidligere journalist og grundlægger af VOCAST. Utålmodig, madglad, udadvendt og på en mission for at gøre det enkelt at kommunikere smukt, præcist og med global rækkevidde, selvom man er en lille virksomhed. 

ANDRE ARTIKLER

Engagement er nøgleordet blandt børn og unge

Den yngre befolkning i Danmark er en målgruppe, som kan være udfordrende at kommunikere til. Derfor har vi taget en snak med Aslak Gottlieb, specialist i kommunikation til børn og unge, for at høre, hvordan man bedst muligt tilrettelægger sin kommunikationsstrategi....

Agurketiden er over os – eller er den?

Det meste af Danmark er på ferie, og det er nyhedernes lavsæson. Vi har derfor spurgt nogle medier, om det kan betale sig at sende pressemeddelelser ud i denne periode, og om agurketiden overhovedet stadig findes. Agurketiden beskriver den periode på året, hvor der er...

Valgkampens topemne: Tips til at kommunikere om miljø og klima

Klima er det emne, som interesserer både vælgerne og politikerne mest. Samtidig er Verdens miljødag lige rundt om hjørnet. Vi har derfor spurgt Danmarks Naturfredningsforening om, hvad de gør for at gøre klima og miljø mere nærværende. Aktualiteten for miljø og klima...