YouTube slår konkurrenterne

YouTube er den mest brugte streamingtjeneste på ugentlig basis. Hele 48 % af danskerne over 12 år bruger nemlig YouTube mindst én gang ugen. Det viser DR Medieforsknings nyligt udkomne rapport Medieudviklingen 2016.

Af Christoffer Schyth Kjær og Katrine Quvang

YouTube slår konkurrenterne

Ønsker du at markedsføre dig via video, er YouTube den kanal, der har størst gennemslagskraft. DR’s nye rapport Medieudviklingen 2016 viser nemlig, at YouTube giver de konkurrerende streamingtjenester baghjuI.

I rapporten fremgår det, at hele 48 % af danskerne over 12 år ugentligt brugte YouTube i 2016. Til forskel ligger tallet kun på 24 % for DR TV og 10 % for TV 2 Play. Det tyder altså på en markant favorisering af YouTube. Og Jan Damsgaard, der er ledende forsker på IT-Management på Copenhagen Business School, forstår godt YouTubes popularitet og peger på dets lette tilgængelighed som grunden til fremgangen. Tjenesten har nemlig udfordret de traditionelle kanaler på mediemarkedet.

“Det er en platform, der har gjort op med broadcasting, som var den tidligere måde at udbrede sit materiale på. Nu er der mange flere, der har mulighed for at uploade materiale,” siger Jan Damsgaard.

YouTubes fragmentering af det traditionelle mediemarked betyder, at virksomheder nu kan markedsføre sig på simpel vis og samtidig nå ud til et publikum, som man ikke rammer gennem de traditionelle kanaler.

“Ved markedsføring gennem et medie som YouTube får man en masse opmærksomhed fra folk, der ikke ser fjernsyn eller læser aviser. Der er også en række bloggere, der efterhånden besidder en vis magt i forhold til at komme i kontakt med mennesker derude. Og disse bloggere kan man få til at udtale sig om sit produkt eller sin virksomhed,” lyder det fra Jan Damgaard.

Streamingtjenester

Billigt at producere

Ser man på prisen på produktionen af traditionelt broadcasting i forhold til YouTube, er der også her fordele ved sidstnævnte. Det brugergenerede indhold på YouTube gør det nemlig billigt at producere, fordi indholdet ofte er optaget med simpelt teknologisk udstyr, lyder det fra Jan Damsgaard.

“Nu er der mange flere, der har mulighed for at uploade materiale til nogle priser, som de eksisterende tjenester slet ikke kan producere til. Ingen broadcasting-virksomheder kan producere til samme priser som på YouTube, fordi de skal betale en lyd- eller filmmand. At det er ens private smartphone, som det optages og streames fra, er meget svært at konkurrere med for en virksomhed, der skal tjene penge.”

Let tilgængelighed og flere views

Ganske få YouTube-kanaler har lige så mange følgere, som der er seere på de traditionelle kanaler, men til gengæld er koncentrationen af visningerne meget større. Og derfor kan markedsføring gennem YouTube hurtigt brede sig som ringe i vandet.

“Der er ikke ret mange enkeltstående YouTube-kanaler, der har så mange følgere, som broadcasting-virksomheder som Danmarks Radio har seere. Men ser man på det samlede antal minutter, som folk bruger på YouTube i forhold til på broadcasting-kanalerne, så sørger YouTubes lette seer-tilgængelighed for, at man kommer i berøring med mange flere. Mange videoer på YouTube kommer hurtigt op og slår broadcasting-virksomhederne i antal views,” siger Jan Damsgaard.

Vil fortsat vokse

Lytter man til Jan Damsgaard, er der ikke grund til at tro, at fremgangen vil stagnere. Tværtimod mener han, at tjenestens popularitet vil fortsætte med at vokse.

“YouTube vil bare blive ved med at vokse. Jeg mener ikke, at der er nogen grænser for YouTubes udbredelse, fordi der altid er en YouTube-video, der giver dig det, du vil have. Og YouTube er ejet af Google, så det er ganske simpelt at finde det, man leder efter, lyder det fra Jan Damsgaard.

YouTube har altså vundet enorm fremgang de seneste år, og det kan derfor med rette betale sig at benytte mediet til markedsføring. Ønsker du at undersøge det danske YouTube- og bloggermarked, kan VOCAST hjælpe.





  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.


Læs også hvorfor det er vigtigt at målrette sin kommunikation, istedet for kun at fokusere på de store mediehuse: Journalistikken har aldrig haft bedre vilkår

ANDRE ARTIKLER

Øg interaktionen med dine modtagere

Få mere interaktion med dine modtagere En ny undersøgelse viser at den gennemsnitlige koncentrationsevne ligger på omkring 8 sekunder. Det er et fald på 4 sekunder fra år 2000 og viser at det er nødvendigt med overskueligt indhold i dine emails, med budskaber der er...

Guide til den gode pressemeddelelse: Den digitale revolution

VOCASTs guide til den gode pressemeddelelse: Den digitale revolution 55% af alle e-mails læses på mobile enheder. Også blandt journalister. Det betyder at der er et stigende behov for mobil- og tabletvenlige e-mails, og vi giver her nogle gode råd til hvordan du...

Journalisternes 10 råd til at få mere omtale

Journalisternes 10 råd til at få mere omtale Kommunikationsfolk har som mål at få deres pressemeddelelser publiceret. Men journalisterne modtager dagligt en masse pressemeddelelser, og det er langt fra alle der kommer med i avisen eller magasinet. VOCAST har...