Få mere interaktion med dine modtagere

En ny undersøgelse viser at den gennemsnitlige koncentrationsevne ligger på omkring 8 sekunder. Det er et fald på 4 sekunder fra år 2000 og viser at det er nødvendigt med overskueligt indhold i dine emails, med budskaber der er lette af aflæse.

Mængden af indhold vokser eksponentielt i disse år, og derfor bliver vi som indholdsforbrugere bedre og bedre til at prioritere, hvilket indhold vi forbruger. Vi har samlet seks råd, der øger sandsynligheden for at dine budskaber trænger igennem til dine modtagere.

Det rigtige emne til den rigtige mail

Vi har sagt det før og siger det igen. Sørg for at have præcise emnelinjer og en resumétekst der passer til indholdet. Globalt set modtager og sender vi i gennemsnit 88 e-mails om dagen. Hvis emnelinjen og resuméteksten ikke stemmer overens vil modtageren have større tendens til at skippe videre til næste e-mail i indbakken. Du kan med fordel bruge “Send test”-funktionen i VOCAST til at se hvordan din resumétekst ser ud i modtagerens indbakke.

Statisk billede

Hold det kort og overskueligt

Med tanke på de mange e-mails vi modtager hver dag, er det en stor fordel at gøre din e-mail overskuelig. Gør brug af overskrifter og punktopstillinger til at dele din e-mail op. Hold sætningerne korte og præcise. Lange tekstpassager og -afsnit gør at e-mailen føles længere end den behøver være. Leg med sproget og brug færre ord til at få budskabet igennem.

Punktopstilling

Selvom det måske ikke er den mest inspirerende mail Twitter har sendt ud, så er den dog let og overskuelig at afkode. Jeg kan nemt se hvilke ting der er ændret og de linker endda videre til de enkelte dele, så jeg kan tage affære med det samme.

Brug pladsen “over folden” med omtanke

Folden refererer til det punkt i e-mailen hvor indholdet ikke kan ses, altså der hvor man skal scrolle for at se resten. Sørg for at bygge indholdet op til at have “call-to-action” under folden. Du kan tjekke hvor folden typisk går ved at tjekke din e-mail med “Preview”-funktionen i VOCAST. Hvis du ikke kan regne ud hvad du får ud af at læse videre “over folden”, så skal indholdet lige rettes til.

Under folden

CodePen vil gerne gøre opmærksom på deres nye feature og forklarer kort hvad det går ud på og hvad jeg får ud af det over folden. Under folden kan jeg lige skimte en blå, knap-lignende rektangel, som er deres “call-to-action”. De får altså vakt min interesse over folden, og får mig til at scrolle for at tilmelde mig, og afslører dermed yderligere indhold.

Ryd op i rodet

Fokuser i højere grad på ét “call-to-action” eller vinkel i din e-mail. Få dine modtagere til at bruge (det meste af) deres tid på ét emne istedet for at sprede deres koncentration ud over flere tilbud eller historier. Tænk på hvilken adfærd du ønsker fra dine modtagere. Er det et køb, et klik eller at gøre et indtryk? Hvad vil du gerne fortælle? Gør dig klart hvad du vil opnå og arbejd ud fra det.

Hold dig til én CTA-knap pr. mail

Det kan næsten ikke siges klarere. Emne-feltet siger præcist det jeg forventer at se i mailen, endda med en lille opfordring om at skynde mig, ellers går jeg glip af at spare penge! Den originale mail er lidt længere, men der er kun én “call-to-action”-knap i mailen, så det er nemt at finde ud af hvad jeg skal trykke på.

Brug fængende billeder

Billeder kan sige mere end du kan med ord, så sørg for at bruge grafik, animerede GIF’er og billeder til at understøtte budskabet i teksten.

Google Analytics App

Google forklarer her deres nye app med en animeret GIF, for at gøre mailen mere interessant og fængende.

Hold dine links i live

Husk at tjekke links før du sender din e-mail. Et dødt link til din vigtige historie eller produkt dræber interaktionen og du mister modtageren. Brug derfor “Send test”-funktionen i VOCAST og ret indholdet, så dine modtagere får den bedste oplevelse. Sørg også for at landingsiden er relevant, så modtageren ikke bliver forvirret.

Læs også hvorfor det er vigtigt at målrette sin kommunikation, istedet for kun at fokusere på de store mediehuse: Journalistikken har aldrig haft bedre vilkår

1 – Brug flere billeder i din kommunikation, da de er hurtige at afkode og understøtter dit budskab

2 – Vær bevidst om hvilket materiale du sender til dine modtagere og sørg for at alle vil kunne opfange dit budskab, selvom de ikke kan se dine billeder eller animationer.

3 – Leg med sproget og gør dine emne-felter mere interessante og oplysende, så det er nemt at finde frem til kernen i hvorfor man bør åbne din e-mail

4 – Driv modtagerne over på dit website eller webshop med knapper, fremfor almindelige links og skab mere trafik til dine historier eller produkter

5 – Test altid dine udsendelser før de rammer dine modtagere, så du sikrer at de får en god oplevelse af dit brand

Morten Hald

Morten Hald er frontend-udvikler og grafiker hos VOCAST. Han er desuden husets e-mailguru, brænder for funktionelt og smukt design, elsker at spille fodbold og har en passion for B2C-marketing.

ANDRE ARTIKLER

YouTube slår konkurrenterne

YouTube slår konkurrenterne YouTube er den mest brugte streamingtjeneste på ugentlig basis. Hele 48 % af danskerne over 12 år bruger nemlig YouTube mindst én gang ugen. Det viser DR Medieforsknings nyligt udkomne rapport Medieudviklingen 2016. Af Christoffer Schyth...

Guide til den gode pressemeddelelse: Den digitale revolution

VOCASTs guide til den gode pressemeddelelse: Den digitale revolution 55% af alle e-mails læses på mobile enheder. Også blandt journalister. Det betyder at der er et stigende behov for mobil- og tabletvenlige e-mails, og vi giver her nogle gode råd til hvordan du...

Journalisternes 10 råd til at få mere omtale

Journalisternes 10 råd til at få mere omtale Kommunikationsfolk har som mål at få deres pressemeddelelser publiceret. Men journalisterne modtager dagligt en masse pressemeddelelser, og det er langt fra alle der kommer med i avisen eller magasinet. VOCAST har...