Journalisters 5 gode råd til en god pressemeddelelse

89 journalister, fordelt på fire forskellige medietyper, har givet gode råd til hvordan du skriver en god pressemeddelelse. Ud af rigtig mange gode forslag, har vi samlet de fem vigtigste, som vi præsenterer i denne artikel.

1. Vinklen er vigtigst. Kun én, skarp vinkel

Et stort produktionspres på journalisterne gør, at deres tid og resourcer er knappe. Pressemeddelelserne bliver ofte skimmet hurtigt og de irrelevante sorteret fra allerede efter overskriften. Det er derfor vigtigt, at pressemeddelelsen er kort. En lang pressemeddelelse er oftest meget tidskrævende og demotiverende. Vedhæft derfor alt det, der ikke er vigtigt. Formår du at fange opmærksomheden med din korte og fængende tekst, så vil journalisten åbne vedhæftningerne eller selv tage kontakt til dig.

2. Skriv kort

Èt og kun èt budskab pr. pressemeddelelse. Har du flere budskaber eller vinkler på en historie, kan du enten vælge at sende flere pressemeddelelser eller vinkle pressemeddelelsen forskelligt til forskellige medier. Det sidste er at fortrække. Prøv så vidt som muligt at skrive til mediets læsere. Er det forbrugermagasiner du sender til, så lad vær med at være for teknisk i din tekst.

3. Skriv præcist

Er pressemeddelelsen til en lokalavis, så skal der være et skarpt fokus på det lokale tema.

4. Skriv efter nyhedstrekanten

Skriv efter nyhedstrekanten. Det vil sige, at indledningen er konklusionen. Så kommer det absolut vigtigste, dernæst det vigtige og så det mindre vigtige. Fuldkommen omvendt af en akademisk artikel, som starter med lange tekniske forklaringer og konkluderer til sidst.

5. Angiv tydelig kontaktinformation

Inddrag gerne tabeller, forklarende og faktuelle rubrikker/kasser og opsummerende afsnit om sagens kerne. Disse er med til at underbygge dit budskab, er overskuelige og får dig til at virke pålidelig. Kig på aviserne og se, hvordan de formidler med ord, billeder, takt og grafik.

Selvom det for de fleste er sund fornuft at angive kontaktoplysninger i pressemeddelelserne, viser analysen, at alt for mange glemmer det. Derfor, husk nu tydeligt at angive afsenderen.

Vil du vide mere, så download den fulde analyse af “Journalisters præferencer for pressemeddelelser” her.

Læs også hvorfor det er vigtigt at målrette sin kommunikation, istedet for kun at fokusere på de store mediehuse: Journalistikken har aldrig haft bedre vilkår

Jens Hamborg Koefoed

Jens Hamborg Koefoed er tidligere journalist og grundlægger af VOCAST. Utålmodig, madglad, udadvendt og på en mission for at gøre det enkelt at kommunikere smukt, præcist og med global rækkevidde, selvom man er en lille virksomhed. 

ANDRE ARTIKLER

Øg interaktionen med dine modtagere

Få mere interaktion med dine modtagere En ny undersøgelse viser at den gennemsnitlige koncentrationsevne ligger på omkring 8 sekunder. Det er et fald på 4 sekunder fra år 2000 og viser at det er nødvendigt med overskueligt indhold i dine emails, med budskaber der er...

YouTube slår konkurrenterne

YouTube slår konkurrenterne YouTube er den mest brugte streamingtjeneste på ugentlig basis. Hele 48 % af danskerne over 12 år bruger nemlig YouTube mindst én gang ugen. Det viser DR Medieforsknings nyligt udkomne rapport Medieudviklingen 2016. Af Christoffer Schyth...

Guide til den gode pressemeddelelse: Den digitale revolution

VOCASTs guide til den gode pressemeddelelse: Den digitale revolution 55% af alle e-mails læses på mobile enheder. Også blandt journalister. Det betyder at der er et stigende behov for mobil- og tabletvenlige e-mails, og vi giver her nogle gode råd til hvordan du...