Hvordan får man omtale i lokalpressen?

Omtale i lokalpressen forbindes traditionelt med mindre prestige end omtale i de store medier, og derfor bruger kommunikationsfolk uforholdsmæssigt meget tid på at påvirke journalister på de store nyhedsmedier.

Men værdien af at få historier i lokalpressen er højere end de fleste forventer – især hvis man er fysisk til stede med butikker i lokalsamfundet. Vi kaster lys på, hvordan man får omtale i lokalpressen ved at invitere talere med erfaring fra begge sider af bordet.

Rasmus Gade, Kommunikationskonsulent hos GF Forsikring. Rasmus fortæller om sine erfaringer, og om hvordan de har opbygget seks værktøjer til at identificere og skabe de historier, der interesserer lokalpressen. Erik Madsen, Journalist på Fredericia Dagblad/Elbobladet. Erik fortæller om den redaktionelle proces hos dem. Hvilke historier finder de relevante, og hvilke ville de aldrig bringe.

 

Hvordan får man omtale i lokalpressen?

Download de vigtigste pointer

De vigtigste konklusioner og huskeregler fra de to oplægsholdere er samlet på en side til at printe ud og hænge op.

Gode råd til lokalpresse

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Bemærk: Når du udfylder ovenstående formular vil du automatisk få tilsendt nye artikler, videoer og anden viden vi producerer om kommunikation, medier og PR. Du kan til hver en tid afmelde dig denne service ved at klikke på “afmeld”, i de emails du modtager.

ANDRE VIDEOER

GUIDE #9: Lokalpressens tre ben

Lokalmedier er en fantastisk kanal til at nå den generelle befolkning. Men hvad skal der til at få omtale? Denne video gennemgår de tre grundlæggende indholdstyper, som nærmest alt lokalstof er bygget op omkring. ANDRE...

GUIDE #8: Timing af pressemeddelelsen

Hvis du gerne vil begrave en pressemeddelelse, skal den sendes ud fredag eftermiddag. Men hvornår skal den udsendes for at optimere muligheden for, at den bliver set af en journalist? Se med her, for at få et indblik i journalisters emailadfærd. ANDRE...

GUIDE #7: Pressemeddelelsens udstyr

Hvilke information skal en pressemeddelelse indeholde, og hvordan skal den opbygges, så det passer til journalisternes krav? Det har vi spurgt 100 journalister om, og svarene gennemgår vi i denne video. ANDRE VIDEOER