GDPR: HVORDAN TAGER DU BEDST HÅND OM DINE DATA?

Du har fundet på den perfekte måde til at håndtere de kontakter, som findes i din virksomhed, og har behandlet deres data med respekt. Men selvfølgelig får den nye GDPR-lovgivning dig til at tænke en ekstra gang over overholdelse af loven, og hvordan man håndterer alting fra nu af.

Der er ingen grund til panik. Vi har samlet nogle vigtige retningslinjer, som du kan følge, når du skal arbejde med GDPR. Det er nemmere end du tror, så længe du følger trinene for beskyttelse af persondata.

“With a relatively small effort, when setting up the process, the GDPR & anti-spam regulation can both be handled smoothly. All it takes is a structured approach to obtaining consent and provide the needed information. Just remember that certain minimum requirements apply; both in respect of content as well timing of a consent and a privacy policy.”

Tim Nielsen, attorney-at-law

Tim Nielsen, advokat, DAHL advokatfirma

Vi anbefaler kraftigt, at du beskytter dine persondata og er opmærksom på “spam” – med det formål at være gennemsigtig i brugen af oplysninger.

Her er et par gode regler at følge:

Du skal ringe, før du sender en email.

Dokumenter det (få beviser på samtykke).

Formål – hvorfor tager du kontakt til vedkommende?

Privatlivspolitik

Opbevar det sikkert; undgå at data bliver lækket.

Overvej mindst to ting

Retsgrundlag for brug af data (“Har jeg lov til at gøre, hvad jeg har tænkt mig med dataen?)
Retsgrundlaget vil normalt være samtykke til nyhedsbreve, pressemeddelelser og andet kommercielt indhold.

Oplysninger om brug (“Det her er, hvad jeg har tænkt mig at gøre med dataen”)
Oplysningerne vil normalt være din privatlivspolitik; det er beregnet til at hjælpe dit publikum med at forstå, hvilke detaljer eller informationer vi opbevarer/indhenter på dine vegne. Det skal tydeligt informere om, hvilke oplysninger i dit brand (web, app, offentlige tjenester), som bliver gemt. E-mails vedrørende marketingaktiviteter er også omfattet af anti-spam-lovgivningen.

Få samtykke til marketingaktiviteter

Forbrugere: Ingen kontakt via telefon eller e-mail er mulig uden samtykke, hvilket enten skal indledes af forbrugeren selv eller i form af et fysisk møde.

Ikke-forbrugere: Kontakt via telefon er mulig uden samtykke – dette gælder IKKE email.

Marketingsaktiviteter: Omfatter næsten alle kommercielle aktiviteter; Hvis du er i tvivl, er det sandsynligvis en marketingsaktivitet, hvis du er en kommerciel virksomhed. Der kan dog forekomme undtagelser.

Privatlivspolitik: Du bør nævne hvordan den opbevarede ​​data bliver brugt.

Vi mener, at du skal have styr på dine data. Nogle af vores tjenester tilbyder denne type kontrol. Kontakt os venligst for yderligere oplysninger: sales@vocast.com.

De mindre sjove facts

Uopfordret markedsføring e-mails: bøde 10.000 kr. op til 100 e-mails, 100 kr. pr. e-mail over 100. Brud på reglerne om beskyttelse af personlige oplysninger: Op til højst 20.000.000 EUR eller 4% af din globale omsætning (selvom det faktiske bødeniveau i øjeblikket ikke er tilgængeligt).

ANDRE ARTIKLER

Målret din kommunikation og opnå mere omtale

MÅLRET DIN KOMMUNIKATION OG OPNÅ MERE OMTALE Vi ved alle, at målretning af pressemeddelelser er vigtigt. Men vi ved også, at ressourcerne er knappe. VOCAST har taget en snak med Danmarks Gymnastik Forbund, GymDanmark, om, hvordan de målretter deres pressemeddelelser,...

Ved du hvad Reach er?

BLIV KLOGERE PÅ REACH Vi hos VOCAST ønsker, at I skal få det optimale ud af jeres pressearbejde, vi har derfor lavet en guide til, hvordan I bedst forstår og bruger vores reach, som er opgivet under de forskellige medier og journalister. Hvad er reach? Reach skal i...

Odense Zoo

Odense Zoo Hos Odense ZOO er VOCAST blevet en integreret del af det daglige pressearbejde. Det er kommunikationschef, Rikke Skovlund, der er den primære bruger, og for hende har systemet nogle klare fordele, i forhold til hvordan de håndterede samme stykke arbejde...