Er dine pressemeddelelser noget vrøvl?

89 journalister, fordelt på fire forskellige medietyper, giver deres bud på, hvordan man gør pressemeddelelserne mere overskuelige. Vi har spurgt den om, hvorvidt uigennemskuelige pressemeddelelser er et forstyrrende element i deres daglige arbejde, og her er resultaterne af deres svar.

Analyse

Som det ses af tabellen er der plads til forbedring, hvad angår klare budskaber i pressemeddelelserne. Det er især dagblade og lokalaviser, som synes at modtage flest uigennemskuelige pressemeddelelser. For dagblade kan problemet skyldes daglige udgivelser.

Spørger man journalisterne om gode råd til mere gennemskuelighed, så er der tre svar, som går igen. De tre vigtigste årsager er længden, vinkling af historier og sprog.

Pressemeddelelsen skal være kort. Budskabet skal stå i overskriften eller i de første fire linjer og kun ét budskab pr. pressemeddelelse.

Målret pressemeddelelsen til læseren. Brug tid til at tænke over, hvem slutmålgruppen er – det er dem, som skal synes det er spændende, ikke ledelsen i din virksomhed.

Få læst korrektur. Er der andre end dig, der forstår, hvad du skriver? Du kan sjældent se dine egne fejl, fordi du ved, hvad der skal stå. Få en kollega til at læse din pressemeddelelse igennem.

Vil du vide mere, så download den fulde analyse af “Journalisters præferencer for pressemeddelelser her.

Generelt skal du i dine pressemeddelelser forholde dig til fakta og selve nyheden. Lad være med at fylde pressemeddelelsen med ligegyldig information og klicheer. Og husk at en pressemeddelelse aldrig bliver så uigennemskuelig, at journalisterne ikke kan gennemskue skjulte kommercielle interesser og reklamer.

Læs også hvorfor det er vigtigt at målrette sin kommunikation, istedet for kun at fokusere på de store mediehuse: Journalistikken har aldrig haft bedre vilkår

Jens Hamborg Koefoed

Jens Hamborg Koefoed er tidligere journalist og grundlægger af VOCAST. Utålmodig, madglad, udadvendt og på en mission for at gøre det enkelt at kommunikere smukt, præcist og med global rækkevidde, selvom man er en lille virksomhed. 

ANDRE ARTIKLER

GDPR: Hvordan tager du bedst hånd om dine data?

GDPR: HVORDAN TAGER DU BEDST HÅND OM DINE DATA? Du har fundet på den perfekte måde til at håndtere de kontakter, som findes i din virksomhed, og har behandlet deres data med respekt. Men selvfølgelig får den nye GDPR-lovgivning dig til at tænke en ekstra gang over...

Målret din kommunikation og opnå mere omtale

MÅLRET DIN KOMMUNIKATION OG OPNÅ MERE OMTALE Vi ved alle, at målretning af pressemeddelelser er vigtigt. Men vi ved også, at ressourcerne er knappe. VOCAST har taget en snak med Danmarks Gymnastik Forbund, GymDanmark, om, hvordan de målretter deres pressemeddelelser,...

Ved du hvad Reach er?

BLIV KLOGERE PÅ REACH Vi hos VOCAST ønsker, at I skal få det optimale ud af jeres pressearbejde, vi har derfor lavet en guide til, hvordan I bedst forstår og bruger vores reach, som er opgivet under de forskellige medier og journalister. Hvad er reach? Reach skal i...