Drop telefonisk opfølgning på pressemeddelelser

Ud fra analysen af “Journalisters præferencer for pressemeddelelser”, kan vi udlede, at mange kommunikationsmedarbejdere kontakter journalisterne efter en presseudsendelse. Dette er et irritationsmoment for mange journalister.

Drop telefonisk opfølgning

Som det ses af tabellen ovenfor, synes de 65 % af alle journalister at der er enten i høj eller i nogen grad et forstyrrende element, at blive ringet op af en kommunikationsmedarbejder.

En journalist fra et dagblad udtaler:

”Det er en daglig tidsrøver med kommunikationsfolk, som ringer for at sige, at de sender eller har sendt en pressemeddelelse, og det er total spild af vores tid, for det har ingen indflydelse overhovedet på, om vi finder den relevant og vil bruge den.”

De fleste journalister er enige i, at hvis historien ikke er interessant, så bliver den ikke publiceret, og det er ikke noget et opkald fra afsenderen kan afhjælpe.

Det som journalisterne derimod foreslår er, at den personlige kontakt kommer meget tidligere i forløbet. Allerede når kommunikationsmedarbejderen afdækker journalisternes interesseområder.

Det som journalisterne pointerer er, at målrettede meddelelser sendt til kommunikationsmedarbejderen netværk af journalister, vil som regel være interessante og blive læst. Dette kræver dog at kommunikationsmedarbejderen kritisk gennemgår sine presselister og kun sender til de journalister, som har interesse for den pågældende pressemeddelelse.

Når man så har lavet en presseliste med de relevante medier, så send pressemeddelelsen til én medarbejder eller én mailboks pr. redaktion og ikke til samtlige medarbejdere på en redaktion. Journalisterne synes, at det er træls, at hele redaktionen bliver spammet med den samme irrelevante pressemeddelelse.

Analysen “Journalisternes præferencer for pressemeddelelser” er baseret på svar fra 89 journalister, fordelt på fire forskellige medietyper. Hent analysen her

analyse_okt2013-2-1

Læs også hvorfor det er vigtigt at målrette sin kommunikation, istedet for kun at fokusere på de store mediehuse: Journalistikken har aldrig haft bedre vilkår

Jens Hamborg Koefoed

Jens Hamborg Koefoed er tidligere journalist og grundlægger af VOCAST. Utålmodig, madglad, udadvendt og på en mission for at gøre det enkelt at kommunikere smukt, præcist og med global rækkevidde, selvom man er en lille virksomhed. 

ANDRE ARTIKLER

GDPR: Hvordan tager du bedst hånd om dine data?

GDPR: HVORDAN TAGER DU BEDST HÅND OM DINE DATA? Du har fundet på den perfekte måde til at håndtere de kontakter, som findes i din virksomhed, og har behandlet deres data med respekt. Men selvfølgelig får den nye GDPR-lovgivning dig til at tænke en ekstra gang over...

Målret din kommunikation og opnå mere omtale

MÅLRET DIN KOMMUNIKATION OG OPNÅ MERE OMTALE Vi ved alle, at målretning af pressemeddelelser er vigtigt. Men vi ved også, at ressourcerne er knappe. VOCAST har taget en snak med Danmarks Gymnastik Forbund, GymDanmark, om, hvordan de målretter deres pressemeddelelser,...

Ved du hvad Reach er?

BLIV KLOGERE PÅ REACH Vi hos VOCAST ønsker, at I skal få det optimale ud af jeres pressearbejde, vi har derfor lavet en guide til, hvordan I bedst forstår og bruger vores reach, som er opgivet under de forskellige medier og journalister. Hvad er reach? Reach skal i...