88 % af journalister orienterer sig via sociale medier

Nyheder konsumeres online, på farten og via sociale medier. Digitale platforme som Twitter og Facebook har stor indflydelse på den daglige nyhedsfødekæde og ikke mindst for journalisters arbejde.

Sociale medier
En ny undersøgelse fra Burson-Marsteller viser, at næsten alle journalister bruger sociale medier dagligt. Hele 88 % af dem bruger sociale medier som informationskanal, og 67 % bruger dem som ekstra nyheds- og inspirationskilder. ”Det er meget interessant at se, hvor integreret sociale platforme nu er i journalisternes daglige arbejde, og som en del af PR-verdenen skal vi så sørge for også at tilpasse vores indhold og arbejdsform til deres arbejdsmetoder.” siger Stine Mølgaard Sørensen, Digital Strategist hos Burson-Marsteller.

Undersøgelsens hovedpointer:

  • 88 % af journalisterne bruger sociale medier til at samle informationer til deres artikler
  • 75 % bruger sociale medier til at distribuere deres nyheder
  • 67 % bruger sociale medier som ekstra nyhedskilder
  • 62 % føler, at sociale medier har ændret deres syn på nyheder og måde at producere artikler på

For yderligere spørgsmål kontakt:

Digital Strategist hos Burson-Marsteller, Stine Mølgaard Sørensen, på tlf.: 29 92 67 22 eller mail: stine.soerensen@bm.com.

Jens Hamborg Koefoed

Jens Hamborg Koefoed er tidligere journalist og grundlægger af VOCAST. Utålmodig, madglad, udadvendt og på en mission for at gøre det enkelt at kommunikere smukt, præcist og med global rækkevidde, selvom man er en lille virksomhed. 

ANDRE ARTIKLER

Øg interaktionen med dine modtagere

Få mere interaktion med dine modtagere En ny undersøgelse viser at den gennemsnitlige koncentrationsevne ligger på omkring 8 sekunder. Det er et fald på 4 sekunder fra år 2000 og viser at det er nødvendigt med overskueligt indhold i dine emails, med budskaber der er...

YouTube slår konkurrenterne

YouTube slår konkurrenterne YouTube er den mest brugte streamingtjeneste på ugentlig basis. Hele 48 % af danskerne over 12 år bruger nemlig YouTube mindst én gang ugen. Det viser DR Medieforsknings nyligt udkomne rapport Medieudviklingen 2016. Af Christoffer Schyth...

Guide til den gode pressemeddelelse: Den digitale revolution

VOCASTs guide til den gode pressemeddelelse: Den digitale revolution 55% af alle e-mails læses på mobile enheder. Også blandt journalister. Det betyder at der er et stigende behov for mobil- og tabletvenlige e-mails, og vi giver her nogle gode råd til hvordan du...