5 tips der øger responsen på dine e-mails

I marketingafdelinger handler det om konvertingsrater, og for kommunikationsafdelinger gælder det om at få åbninger. Det vil vi gerne hjælpe med, så derfor får du her 5 tips til at øge responsen på din næste udsendelse.

1 – Kommuniker i billeder

Billeder i e-mails er med til at understøtte budskabet, og især for B2C-virksomheder er billeder et af de mest afgørende elementer i nyhedsbreve. Animerede GIF’er kan virkelig få dit nyhedsbrev eller pressemeddelelse til at skille sig ud og er med til at fange interessen, så snart din modtager åbner e-mailen.

Animeret GIF vs. Statisk billede

Prøv at find et godt billede, eller bed jeres grafiske afdeling om at lave en animeret GIF til din næste udsendelse. Husk dog at komprimere GIF’en ned til den mindste data-størrelse, da det ellers kan tage lang tid for modtageren at indlæse den. Over halvdelen af alle nyhedsbreve bliver læst på en mobil enhed, og derfor er det vigtigt at tænke på modtagernes dataforbrug.

2 – Tænk på dine modtagere

Hvis du bruger billeder i dine udsendelser, er det meget vigtigt at tilføje en tekst som vises, hvis din modtager har slået billeder fra i deres mailprogram. Dette kaldes en ALT-tekst. Mange udgaver af Outlook blokerer billeder som standard, og hvis ikke der er tilføjet en Alt-tekst til billederne, bliver det en dårlig oplevelse for modtageren.

Downtown vs Zalando

Hvis du vil maksimere din konverteringsrate kan du tilføje et link på dit billede, så din modtager dirigeres hen til dit website eller produkt – præcis som Zalando har gjort i eksemplet foroven.

3 – Brug emnefeltet til at få åbninger

Vi modtager alle mange e-mails, og derfor kan dine udsendelser hurtigt drukne i en fyldt indbakke. Emnefeltet er det første modtagerne ser, når de scanner deres indbakke, og derfor kan du med fordel skrive en fængende titel med et klart budskab til din udsendelse.

Du skal dog huske at undgå følgende fejltagelser, der kan føre til færre åbninger:

  • Grammatiske fejl
  • Salgssprog eller click-bait, f.eks. “Køb nu”, “Find ud af hvordan du får fat i disse tilbud”
  • Udråbstegn – modtagerne kan hurtigt få følelsen af at du råber til dem, hvilket ikke er rart, vel?
  • Caps-Lock / alt i store bogstaver – det føles igen som et overfald
Booking.com = dårligt emne-felt

Booking.com sender alle deres mails med udråbstegn, hvilket virker meget forvirrende. Der er ingen grund til at råbe sit budskab, og desuden er det lidt svært at afkode hvad jeg reelt set har fortjent i den øverste mail. KöD København oplyser at de har et godt tilbud, forbundet med påsken. Men jeg ville foretrække at de skrev tilbuddet direkte i emne-feltet så jeg ikke behøvede at åbne deres e-mail for at finde ud af hvad tilbuddet går ud på.

Det er bedre at bruge nedenstående teknikker for at opnå flere åbninger:

  • Hold det naturligt: Undgå at gøre det for robot-agtigt og upersonligt
  • Gør det relevant: Hvad får man ud af at åbne din e-mail?
  • Leg med sproget, hvor det er passende: Pas dog på med at gøre tunge historier lette og sjove. Det kan opfattes som sarkasme.
Gode eksempler på emne-felter

Webflow giver mig her en konkret oplysning om hvad jeg kan finde i mailen. DuGlemmerDetAldrig giver mig ligeledes budskabet om at jeg kan spare 20%, fordi de godt kan lide mig 🙂 Det falder dog en smule til jorden, når de ikke skriver mit navn i mailen, hvilket gør det en smule upersonligt.

Istedet for at skrive nøgternt og gentage overskriften i e-mailen, kan du prøve at bruge ovenstående tips til at skabe en mere interessant emnetekst og imødekomme dine modtagere.

4 – Skab konvertering vha. CTA-tekster

For at involvere dine modtagere og sikre at de interagerer med dine mails, så kan du tilføje CTA-tekster, eller “Call to action”. Det handler om at opfordre læseren til at læse mere om produktet, nyheden eller på anden måde reagere på dit indhold.  Denne undersøgelse  viser, at når modtageren skimmer en e-mail, kan en knap skille sig ud fra teksten og resultere i et klik ind til din historie eller produkt.

Det kunne eksempelvis være en tekst som “Læs hele historien på vores website” eller “Se mere på www.adresse.dk”. Den er klar og direkte og har en handling tilknyttet som er nem at afkode.

Knapper er en anden måde at sikre en højere konverteringsrate på dine udsendelser. Knapper har nogle basale attributter såsom størrelse, design, farve og afstand omkring sig til andet tekst, hvilket gør at en knapper træder tydeligere frem i en e-mail.

DriveNow CTA

DriveNow kunne for nemhedens skyld have gjort linket til konkurrencen til en knap, der fanger opmærksomheden og gør det klart hvor jeg skal trykke, fremfor at jeg skal lede efter en måde at deltage på.

 

Netflix CTA

Netflix viser mig præcis, hvor jeg skal trykke for at få indholdet med en stor, rød knap, der adskiller sig fra resten af e-mailens design. Nu er der ikke meget andet indhold i e-mailen, men Netflix sikrer sig, at jeg ikke er i tvivl om, hvor jeg skal trykke.

Forsøg derfor at omskrive dine CTA-tekster til kortere tekster, der passer ind i en knap, f.eks.: “Læs regnskabet her”, “Bestil bilen her” eller “Tilmeld dig nu ” og lav det til en knap.

5 – Test din udsendelse

Før du sender din kampagne, så bør du sikre dig, at alt ser rigtigt ud hos modtageren. Derfor har vi lavet en preview-funktion, så du kan se, hvordan din mail ser ud på både computer og mobil.

Dette er vigtigt, for analyser viser, at ca. 53% af alle mails bliver læst på mobiltelefonen.

Ved at teste din udsendelse sikrer du, at dine modtagere får en god oplevelse, og du er medvirkende til at opnå en højere åbningsrate.

Læs også hvorfor det er vigtigt at målrette sin kommunikation, istedet for kun at fokusere på de store mediehuse: Journalistikken har aldrig haft bedre vilkår

1 – Brug flere billeder i din kommunikation, da de er hurtige at afkode og understøtter dit budskab

2 – Vær bevidst om hvilket materiale du sender til dine modtagere og sørg for at alle vil kunne opfange dit budskab, selvom de ikke kan se dine billeder eller animationer.

3 – Leg med sproget og gør dine emne-felter mere interessante og oplysende, så det er nemt at finde frem til kernen i hvorfor man bør åbne din e-mail

4 – Driv modtagerne over på dit website eller webshop med knapper, fremfor almindelige links og skab mere trafik til dine historier eller produkter

5 – Test altid dine udsendelser før de rammer dine modtagere, så du sikrer at de får en god oplevelse af dit brand

Morten Hald

Morten Hald er frontend-udvikler og grafiker hos VOCAST. Han er desuden husets e-mailguru, brænder for funktionelt og smukt design, elsker at spille fodbold og har en passion for B2C-marketing.

Andre artikler

Odense Zoo

Odense Zoo

Odense Zoo Hos Odense ZOO er VOCAST blevet en integreret del af det daglige pressearbejde. Det er kommunikationschef, Rikke Skovlund, der er den primære bruger, og for hende har systemet nogle klare fordele, i forhold til hvordan de håndterede samme stykke arbejde...

Øg interaktionen med dine modtagere

Øg interaktionen med dine modtagere

Få mere interaktion med dine modtagere En ny undersøgelse viser at den gennemsnitlige koncentrationsevne ligger på omkring 8 sekunder. Det er et fald på 4 sekunder fra år 2000 og viser at det er nødvendigt med overskueligt indhold i dine emails, med budskaber der er...

YouTube slår konkurrenterne

YouTube slår konkurrenterne

YouTube slår konkurrenterne YouTube er den mest brugte streamingtjeneste på ugentlig basis. Hele 48 % af danskerne over 12 år bruger nemlig YouTube mindst én gang ugen. Det viser DR Medieforsknings nyligt udkomne rapport Medieudviklingen 2016. Af Christoffer Schyth...

Guide til den gode pressemeddelelse: Den digitale revolution

Guide til den gode pressemeddelelse: Den digitale revolution

VOCASTs guide til den gode pressemeddelelse: Den digitale revolution 55% af alle e-mails læses på mobile enheder. Også blandt journalister. Det betyder at der er et stigende behov for mobil- og tabletvenlige e-mails, og vi giver her nogle gode råd til hvordan du...

Journalisternes 10 råd til at få mere omtale

Journalisternes 10 råd til at få mere omtale

Journalisternes 10 råd til at få mere omtale Kommunikationsfolk har som mål at få deres pressemeddelelser publiceret. Men journalisterne modtager dagligt en masse pressemeddelelser, og det er langt fra alle der kommer med i avisen eller magasinet. VOCAST har...